Nils Nilsen Husby

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Nils Nilsen Husby

Legg inn av gj01097 » 9. oktober 2002 kl. 18.58

Hei!
Kan noen fortelle meg litt om NILS NILSEN HUSBYs opphav og familie? Han var gift med Anne Dorthea Kristoffersdtr. Frich (eller Frisch) fra Råkvågen i Stjørna.(Jeg er usikker på hvordan slektsnavnet hennes skal skrives.) Ekteparet hadde datteren Agatha, f. ca.1750. Anne Dorthea ble som enke gift med enkemann Peder Sivertsen Winther, f.1715, og fikk ifølge mine notater sju barn i dette ekteskapet.
Mvh
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 12. oktober 2002 kl. 3.06

Hei Terje.
Det var skifte etter Nils Nilsen Husby 12/11 1754. Enke var Dorothea Christophersdtr. Frisch. Barn: Agatha på det fjerde året.
Til deling: 247-3-12.
I skifte nevnes Nils Nilsens far: Nils Svendsen Huseby.

Dorothea var datter av Christopher Nilsen Frisch og Agatha Nilsdtr. Dorotheas mor var det skifte etter 12/4 1752. Blandt barna nevnes Dorothea 27 år gammel, gift med Nils Nilsen. Her var det 294-3-7 til deling. (det var også skifte etter Dorotheas far, mens han enda levde, på 1780-tallet).

Nils Nilsen var, som nevnt ovenfor, sønn av Nils Svenden Huseby og Anna Hansdtr. Det var skifte etter Nils Svendsen Huseby 27/11 1731. Enke Anna Hansdtr. Barn: 1. Barbro gift og bosatt på gården (min 4xtippoldemor) 2. Nils 5 år. Til deling: 649-2-17. (Nils var nok av 2.(ev. et senere) ekteskap).

Nils Nilsen og Dorothea Christophersdtrs barn Agatha ble gift 1. gang med Lars Simonsen Willman og fikk 3 sønner: Broder, Simon og Nils. Agatha ble som enke gift med enkemann Henrik Nilsen Fevåg.
Det var det jeg hadde.
Jan

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 12. oktober 2002 kl. 13.34

Tusen takk for fyldig svar!

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 27. november 2002 kl. 1.33

Hei Terje!
Med det samme jeg er "på nett" vil jeg fortelle at jeg undersøkte hvordan Niels Nielsens far var nevnt i skifte av 12/11 1754.

Det står slik: "Boet eide en laxevorpe i Sipnesvågen som avd. hadde arvet etter sin far Niels Svendsen Husby verdi 100 rdl".

Når det gjelder skifte etter Christopher Nielsen Frisch på 1780-tallet står det vedr. datteren Dorthea: "enke etter sal. Winther".

Det var det jeg hadde.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 9. juni 2004 kl. 2.51

Hei!
I et tidligere innlegg her, var jeg inne på at Anna Hansdatter, enke etter Nils Svendsen Husby (skifte 27/11 1731) trolig ikke var mor til Barbro Nilsdatter på grunn av den store aldersforskjellen til broren Nils som ved skifte var 5 år gammel.

Jeg har undersøkt hva som egentlig står skrevet i skifteprotokollen angående dette, og fann følgende: "1731 27. nov skifte foretaget til registrering og vurdering efter dend agtbare mand sal Niels Svendsen Husbye og endelig skifte mellom dend sal mandens efterleverske enken Anna Hansdatter og deris udi ægteskab avlede børn Barbro Nielsdatter gift på gården Husbye og Niels Nielsen 5 år udi overværelse av enkens lagværge Povl Prang sampt Lensmanden Gabriel Wal og verderingsmend Lars Olsen Refsnes og Jacob Michelsen Fevog samt på den umyndiges vegne, formynder Peder Hansen Hegvig".

Dette skulle vise at Anna faktisk også var mor til Barbro. Barbro fødte barn i tidsrommet 1724 til 1750; 26 år, og fikk ialt 13 (14) barn.(Thomas Husbys qv ble introd en gang uten at det var innført noen barnedåp). Jeg tror utfra dette at Barbro høyst var 20 år gammel da hun giftet seg i 1724.

Siden enken, Anna Hansdatter hadde som formynder for sønnen Niels, Peder Hansen Hegvik, var kanskje også han blant slektningene, han kunne faktisk vært hennes bror, men - det fant jeg ikke var nevnt i skifte.
Jan

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 10. juni 2004 kl. 0.26

Hei Jan,

Takk for detaljene i dette skiftet, kjekt med avklaringen. At Anne Hansdtr også var mor til Barbro påvirker anerekka mi direkte, og en drøss andre :-)

Leif

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»