Ingebrigt Bjørgum, Røros

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Wendel

Re: Ingebrigt Bjørgum, Røros

Legg inn av Lars Wendel » 11. mai 2003 kl. 15.07

Hei,
jeg er på jakt etter røttene til Ingebrigt Bjørgum og Karen Larsdatter, som begge levde per 1695.
De hadde fire barn: Lorentz, Even, Peder og Ingeborg.

Karen og Ingebrigt hadde hus nr 4 i Bergmannsgata på Røros, forteller Rørosboka: «Det første dokumentet om denne gården er fra 1695, der Loretz Bjørgum forplikter seg til å sørge for sine foreldre Ingebrigt Bjørgum og Karen Larsdatter til deres dødsdag med kost og klær. Han og familien skal oppføre seg pent mot de gamle, og bekoste skikkelig begravelse. For dette underholdet skal Lorentz bruke og arve foreldrenes eiendom, hus, innbo, krøtter og gresshager, men også overta farens gjeld. Denne avtalen ble bevitnet med bumerker og signeter den 27. februar 1695 av brødrene Lorentz, Even og Peder Bjørgum og svogeren Oluf Andersen Qvekne. Bergskriver Peder Hiort den eldre og proviantskriver Niels Hansen skrev under til vitterlighet.».
(Rb IV, side 121)

vh Lars W

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 13. mai 2003 kl. 0.29

Jeg skulle tro det i de fleste tilfelle er svært vanskelig å finne ut noe om opprinnelsen til personer som innvandret til Røros i god tid før 1700.

Ingebrigt Bjørgum er ikke nevnt i manntallet for 1701. Det skulle bety at han døde en gang mellom 1695 og 1701. Kirkebøkene for 1690 - årene finnes, så kanskje finnes han der med alder og farsnavn?

Lorentz Bjørgum er 40 år (skifte etter ham i 1708 ), og broren Even er 44 (død i 1742, 87 år), så man må anta at foreldrene var svært gamle i 1695. Even og Lorentz har muligens barn som er født i 1690 - årene, og og kirkebøkene kunne gi opplysning om eventuelle faddere.

Bjørgum / Bjørgan er et gårdsnavn på Kvikne og også flere steder i Trøndelagsfylkene. Ingebrigt Bjørgum kan jo også godt være nevnt i et eller annet arkivmateriale fra Røros utenom skifteprotokollene som starter først 1685 (?).Bare for å nevne noe.

Personlig er jeg godt fornøyd med å kunne følge mine aner på Røros tilbake til manntallet i 1701. Men det kunne være interssant med kommentar fra virkelig erfarne slektsgranskere som forsker på Røros!
Mvh Astrid

Lars Wendel

Legg inn av Lars Wendel » 15. mai 2003 kl. 1.48

Takk for hjelp!
Jeg sjekker skiftet - og melder tilbake,

vh Lars

Bjørn H. Nyheim

Legg inn av Bjørn H. Nyheim » 29. august 2003 kl. 2.44

Vet ikke om det kan være til hjelp, men nevnte Ingebrigt Bjørgum er vel identisk med Ingebrigt Evensen Bjørgum, som jeg har notert (fra bergverkarkivet) at var kullbrenner 1674/1675. Hans bumerke var en X med en vertikal strek gjennom midten.
Har også notert at f.eks. 1677 er Jon Bjørgum og Anders Bjørgum knekter på Solskinngruva. (Jon Bjørgum kalles også Koye-Jon i kirkens restanseliste).
Fra en klage fra bergfolkene og samtlige kullbrennere (ca 1666-1670) har jeg notert Hans Bjørgum (merket ser ut til å inneholde H og speilvendt P?) og Evert(Even?) Bjørgum (merket var visst utydelig).

Knut Hage

Legg inn av Knut Hage » 13. september 2003 kl. 20.43

I Haltdalen er det ei grend som heter Bjørgan, og under en av gardene der, Ustbjørgan, kan forfatteren av bygdeboka for Haltdalen fortelle at den ovenfornevnte Ingebrigt Bjørgum kom fra denne garden. Han skriver bl.a. dette:
"I ein lensrekneskap for 1611 finn ein Inngebrit på garden. I 1630 heiter brukaren her truleg Jon, med ein dreng Oluf. Denne Jon kan vere sonen åt Ingebrigt, og det er rimeleg. I kyrkjebøken på Røros finn ein: Even Ingebrigtsen, 1657 - 1738 og Lorentz Ingebrigtsen, 1661 - 1708, begge frå Bjørgan. Even er under folketellinga nemnt som ertzscheidar. ...
Samanhengen kan vera denne: Jon var sonen til Ingebrigt, og hadde sjølv ein son Ingebrigt, som var far til Even og Lorentz"

Dette står på s. 175 i
Haltdalen og haltdalingen b.II av Jens H. Nygård

Lars Wendel

Legg inn av Lars Wendel » 17. september 2003 kl. 13.14

Kjempeflott! Tusen takk for hjelpen.

vh Lars

Svar

Gå tilbake til «Røros»