Jeg har prøvd å finne ut hvordan arvegangen for den antikvariske Frederik II-bibelen som befinner seg i Ørland kirke var, før den kom i kirkens eie. Er det noen som har kjennskap til dette, eller ihvertfall kan hjelpe meg litt på vei?
På bibelens forperm er navnet NIELS STRAND trykt med gullskrift. Ellers har NIELS PEDERSEN WINTHER ført inn sitt navn og familieregister på ett av de fremste bladene i bibelen. (Her nevnes kona og de fire barna.) Navnet NIELS LARSEN VILMANN TØNDERVIGSTRAND er også ført inn. Ved siden av dette står årstallet 1838.
De to sistnevnte mennene var henholdsvis barnebarn og oldebarn til Agatha NIELSdatter og Christopher NIELSsen Frisch i Høvågen (Råkvåg). I skiftene etter disse to skal det visstnok være nevnt både bibel, postiller og salmebøker, alt sjeldne gjenstander på den tiden. Dreier det seg her kanskje om det nevnte eksemplaret av Frederik II's bibel som med tiden kom i kirkens eie? Hvem kan i tilfelle Agatha eller Christipher Frisch ha arvet bibelen fra? Og videre: Nevnes det noen i Stjørna med navnet Niels Strand i skriftlig materiale fra 1600- eller 1700-tallet (manntall, skattelister, tingbok, skifter, matrikler o.a.)?
Mvh
Terje
Kirkebibel fra 1589
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Kirkebibel fra 1589
Jeg har ikke fått sett så mye på dette ennå, men jeg tror at NIELS STRAND som er trykt på forpermen kan være Nils Larsen Wilmann Tånnårvikstranda. Stranda er navnet på gården i dagligtale, og jeg har ikke notert noen Nils der før Nils Wilmann. Han var dessuten der lenge, helt fra først på 1770-åra. Han var en forholdsvis formuende mann, som blant annet drev med utlån av penger, og jeg tror også at han var kirkeverge. Mer om dette siden. I skiftene er det ikke alltid presist gjort greie for hvilke bibelutgaver det er tale om, så det kan være vanskelig å finne sikre spor.
EB
Det kunne ellers vært interessant å vite hvilke navn som er notert i bibelen.
EB
Det kunne ellers vært interessant å vite hvilke navn som er notert i bibelen.
Hei igjen!
Midt på signaurarket fremst i bibelen står en familieoversikt med disse navnene med fødselsdata bak:
Niels Pedersen Winther, f. 15.08.1758, hans kone
Inger Sophie Juel f.20.04.1758, (Slektsnavnet hennes er stavet Jull i bibelen). Barn: Peder Ingerlaus Winther, f.15.08.1790, Anne Martha Foss, f.31.05.1793, Aage Christian Winther, f.18.07.1797 og Anne Dorthea Winther, f.01.09.1802
(Kona, Inger Sophie Juel var vel oppkalt etter sin mormor, Inger Sophie Eriksdatter Juel Beian (d.1771) g.m. Peder NILSEN Ytterråk (d.1772)som i sin tid drev gjestgiveri på Beian).
Niels Pedersen Winther døde visst ca.1812. Det skal være holdt skifte etter ham 01.03.1812 hvis jeg har notert riktig. Om det i dette skiftet nevnes noen bibel (Fredrik II-bibel?)har jeg ikke hatt mulighet for å sjekke.
Helt øverst på bladet med de innførte navnene står det Niels Larsen Vilmann Tøndervigstrand sammen med årstallet 1838.
Siden bibelen var trykt så tidlig som i 1589, har jeg regnet med at ingen av de to som er nevnt ovenfor var den første eieren av den, men at begge var arvtakere etter noen som hadde eid den før før dem. Men dette er kanskje et feilaktig og umulig spor å prøve å forfølge?
Terje
Midt på signaurarket fremst i bibelen står en familieoversikt med disse navnene med fødselsdata bak:
Niels Pedersen Winther, f. 15.08.1758, hans kone
Inger Sophie Juel f.20.04.1758, (Slektsnavnet hennes er stavet Jull i bibelen). Barn: Peder Ingerlaus Winther, f.15.08.1790, Anne Martha Foss, f.31.05.1793, Aage Christian Winther, f.18.07.1797 og Anne Dorthea Winther, f.01.09.1802
(Kona, Inger Sophie Juel var vel oppkalt etter sin mormor, Inger Sophie Eriksdatter Juel Beian (d.1771) g.m. Peder NILSEN Ytterråk (d.1772)som i sin tid drev gjestgiveri på Beian).
Niels Pedersen Winther døde visst ca.1812. Det skal være holdt skifte etter ham 01.03.1812 hvis jeg har notert riktig. Om det i dette skiftet nevnes noen bibel (Fredrik II-bibel?)har jeg ikke hatt mulighet for å sjekke.
Helt øverst på bladet med de innførte navnene står det Niels Larsen Vilmann Tøndervigstrand sammen med årstallet 1838.
Siden bibelen var trykt så tidlig som i 1589, har jeg regnet med at ingen av de to som er nevnt ovenfor var den første eieren av den, men at begge var arvtakere etter noen som hadde eid den før før dem. Men dette er kanskje et feilaktig og umulig spor å prøve å forfølge?
Terje
Her er noen nye spor:
1. I skiftet etter Nils Pedersen Winther i Høvågen sluttet 7.3.1812 nevnes en Müllers huspostill, men ingen bibel.
2. Ved skiftet etter Lars Olsen Tånnårvikstranda sluttet 17.9.1804 ble enken Doret Andersdatter utlagt en dansk bibel. Doret ble gift med Nils Larsen Wilmann. I skiftet etter henne sluttet 21.12.1835 har jeg ikke notert noen bibel, men dette skal jeg se nærmere på. Det virker likevel ikke sannsynlig at dette er bibelen som Nils Winther skrev i, og jeg kan ikke se noen umiddelbar slektssammenheng mellom Dorte Andersdatter og Nils Pedersen Winther.
Vi får grunne mer på saken.
EB
1. I skiftet etter Nils Pedersen Winther i Høvågen sluttet 7.3.1812 nevnes en Müllers huspostill, men ingen bibel.
2. Ved skiftet etter Lars Olsen Tånnårvikstranda sluttet 17.9.1804 ble enken Doret Andersdatter utlagt en dansk bibel. Doret ble gift med Nils Larsen Wilmann. I skiftet etter henne sluttet 21.12.1835 har jeg ikke notert noen bibel, men dette skal jeg se nærmere på. Det virker likevel ikke sannsynlig at dette er bibelen som Nils Winther skrev i, og jeg kan ikke se noen umiddelbar slektssammenheng mellom Dorte Andersdatter og Nils Pedersen Winther.
Vi får grunne mer på saken.
EB
Hei!
Doret Andersdtr. Tøndervikstrand var enke etter (enkem) Nils Larsen Tøndervikstrand da hun ble gift med Lars Olsen. Doret var vel yngste datter av Anders Gabrielsen (Røg) Selnes og hans 2. kone Sissel Olsdtr. Anders hadde først vært gift med Gidsken Pedersdtr. Hegvik hvis mor Berit Christophersdtr. født Winther var datter av Christopher Nielsen og Gidsken Sjursdtr. Winther, Moldtun.
Det var skifte etter Anders Gabrielsen Selnes 3/11 1763.
Doret Andersdtrs første mann Nils Larsen ble begravet 23/1 1785. Samme dag ble Jacob Andersen Refsnes og Sakarias Andersen Refsnes begravet. Disse var hennes helbrødre.
Jeg vet ikke om det var nevnt noen bibel i skifte etter Anders Gabrielsen Selnes, men hun kunne kanskje "arvet" den etter sin første mann?
Det var det jeg hadde.
Jan
Doret Andersdtr. Tøndervikstrand var enke etter (enkem) Nils Larsen Tøndervikstrand da hun ble gift med Lars Olsen. Doret var vel yngste datter av Anders Gabrielsen (Røg) Selnes og hans 2. kone Sissel Olsdtr. Anders hadde først vært gift med Gidsken Pedersdtr. Hegvik hvis mor Berit Christophersdtr. født Winther var datter av Christopher Nielsen og Gidsken Sjursdtr. Winther, Moldtun.
Det var skifte etter Anders Gabrielsen Selnes 3/11 1763.
Doret Andersdtrs første mann Nils Larsen ble begravet 23/1 1785. Samme dag ble Jacob Andersen Refsnes og Sakarias Andersen Refsnes begravet. Disse var hennes helbrødre.
Jeg vet ikke om det var nevnt noen bibel i skifte etter Anders Gabrielsen Selnes, men hun kunne kanskje "arvet" den etter sin første mann?
Det var det jeg hadde.
Jan
Takk til Eilert og Jan! Jeg får sette opp et "slektstre" med inngifter og gruble videre med sikte på å finne en rimelig "arvegang" for bibeleksemplaret.
Terje
Terje