Ole Olsen (Sædsbø) fra Stangvik

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Ole Olsen (Sædsbø) fra Stangvik

Legg inn av Rune Aalberg » 27. juli 2007 kl. 19.23

For en bekjent har jeg fått i oppdrag og finne ut om hun har etterslekt etter Ole Olsen (Sædsbø er gårdsnavnet vil jeg tro) i Møre og Romsdal eller andre steder i landet

Den som hun kjenner til, er hennes mormor Anna Olsdatter født 9. juli 1900 i følge folketellingen av 1900 for Stangvik, og datter av Ole Olsen født 24. mai 1878 i følge Ministerialbok for Stangvik / Stangvik av 1865-1878.

Ole Olsen ble enkemann og giftet seg på nytt, og med henne fikk han 3 barn: Odlaug (senere gift Paulsen), Olav og Asbjørn, altså Anna Olsdatter sine halvsøsken.

Videre mener hun at:
Olav har en sønn Dagfinn.
Odlaug har en sønn Jan?
Hvem er forelder til Ole-Jørgen?

Oppe i dette sier hun at de het Drøpping til etternavn, men dette er jeg ikke kar om å finne. Fra folktellngen av 1900 for Stangvik leder mormor Anne Olsdatter meg til Sædsbø, men ikke noe Drøpping. Dog mener jeg å ha navnet Drøpping nevnt som gård/Stedsnavn i noen kirkebøker.

Noen som da kan hjelpe henne videre? Hun bor nå i Bergen, da hennes mormor Anna Olsdatter ble gift og flyttet dit.

Takker så mye for tips! :-)
Rune Aalberg

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Ole Olsen (Sædsbø) fra Stangvik

Legg inn av Erling Myrbostad » 27. juli 2007 kl. 21.11

Hei,

Ble først litt forvirret av Sæsbø-navnet, som jeg ikke tror har noe med dette folket å gjøre?

Anna Olsdatter Drøpping, f. 9.7.1900, er datter av Ola Olsen Drøpping fra Nordvik-Gjelen i gamle Stangvik kommune, f. 1878 iflg FT 1900 og 1875 iflg gardsboka (har ikke sjekket kirkeboka). Han var gift 1900 med Lisbet Haldosdatter Husby fra Husby-moen i Todalen, f. 24.10.1874.

Ola Olsen vart senere oppattgift med Anna Fredriksdatter Stenberg fra Stenbergsskiftet i Stangvik, f. 1893. De flytta til Meisingset i Tingvoll, plassen Skålnesset. Jeg har ikke Tingvollbøkene, men de kan sikkert fjernlånes fra biblioteket (eller du kan legge en etterlysning under Tingvoll).

Ola Olsen Drøpping var sønn av Ola Olsen Drøpping, f. 1855 i Øvre Kobbskjæret under Drøpping, og kona Anne Nilsdatter Finnvik (Indre Stangvik), Øverhusan. I FT1900 finn vi Ola Olsen og Lisbet Haldosdatter i en plass under Drøpping som er kalla Hyllnesset. Denne plassen er ikke omtalt i bygdeboka, men ser ut til å ha vært ved Nedre Kobbskjæret, naboplassen til stedet faren Ola Olsen d.e. kom fra. Vertsfolket der de bodde var forresten fra Nedre Kobbskjæret, og den familien emigrerte siden til Amerika.

Lisbet Haldosdatter var født utenom ekteskap, datter til Guri Andersdatter Husby-Moen, f. 1842 og Haldo Johannesson Halle, f. 1847. Denne Haldo Johannesson Halle var ein heller tvilsom herremann, sjå mer om han i et annet innlegg i slektsforum under Surnadel (Innlegg om Edvard Gjeldnes innsendt av Mari Tannaka Wasseng).

Skulle du/dere ha behov for å nøste videre i Stangvik/Surnadal-delen av dette, så er det bare å ta kontakt.

Brukeravatar
Rune Aalberg

Legg inn av Rune Aalberg » 9. august 2007 kl. 21.44

Hei! Takker for diverse utfyllende svar.
På egen kappe driver jeg og ser litt på anene på 1800-tallet til den opprinnelig forespurte Oles andre kone Anna Fredriksdatter Stenberg.

Folketellingen for Surnadal av 1865

tror jeg er hennes far Fredrik Christensen født ca. 1851.

Fredrik Christensen i 1851 Surnadal Ministerialbok 1843-1851 s 82 nr 82

og

Fredrik Christensen i 1852 Surnadal Ministerialbok 1852-1863 s 11 nr 121

ser dog ut til å være samme person.

Er en/begge av disse rette person? Mine Gotiske kunnskaper er fortsatt minimale. :oops:

Noen som forresten visste at i enkelt områder i Norge (husker ikke om det var på Østlandet eller på Møre jeg så dette) hadde man tidlig på 1800-tallet egen bok for uekte fødte barn? Himlet litt med øynene da :shock:

Ha ei god helg!

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 10. august 2007 kl. 9.59

Hei igjen, Rune.

Begge Fredrik-ene du har funnet hører til rett familie. Den første, f. 28. juli 1851, finner du som død 28. desember samme år. Så rett person som er far til Anna er Fredrik nr. 2, som er født 27. oktober 1852. Fredrik bodde som nevnt på Skiftet under Stenberg i Stangvik, og barna brukte visstnok Stenberg-navnet. Senere bosatte familien seg imidlertid på Surnadalsøra, der Fredrik arbeidet hos Grimsmo som arbeidsformann.

Har en god del info også om familien ellers. Du får si fra hvis du ønsker hjelp til noe.

mvh Erling

Brukeravatar
Rune Aalberg

Legg inn av Rune Aalberg » 10. august 2007 kl. 13.02

*ler*

Da er det artige oppe i dette at den døde ble konfirmert 12. oktober 1867 i følge Minesterialboken for Surnadal av 1863-1873, se side 139 nr 13. Da har de nok notert/husket fødselsdatoen på nummer 1 og ikke nr 2.

Dersom du har tilbake til omtrent 1800 på denne familien og så nær nåtid som mulig vil jeg jo sette veldig pris på de opplysningene. Jeg går så inn for dette at tiden til andre ting blir minimal, og må nok vende tilbake til opprinnelig spm om å finne nåværende slektninger, og da var det vel Tingvoll-bøkene jeg måtte satse på, så vidt jeg husker. :-)

Takker igjen for velvillig tilførsel av info. :-)

Rune

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 12. august 2007 kl. 17.13

Hei igjen,

Ut fra det du skriver, kan det kanskje passe å begynne med bakgrunnen til foreldrene til Fredrik Kristenson Stenberg først. Faren het Kristen Andersen og var fødd i 1814. Han var sønn til Anders Einarson frå Tretta i Stangvik, f. 1793 og kona Maret Fredriksdotter Røen, Austigard, f. 1788 og datter til lensmannen i Stangvik, Fredrik Røen. De hadde 7 barn. Familien bodde først på Røen, siden på Ellevset i Surnadal, men flytta i 1833 ut av bygda.

Men Kristen Anderson vart altså værende, og gifta seg i 1847 med Brit Olsdotter Polden. Ho var født i 1820 på plassen Kvennbøvollen under Kvennbø, Surnadal. Foreldra til Brit var Ola Olson fra Kvennbøvollen, f. 1787 og kona Gjertrud Jonsdotter fra plassen Tverlia under Holten, Surnadal, f. 1792. De byksla Kvennbøvollen i 1819, men flytta til Valsøyfjorden i 1839 der dei dreiv garden Hjelnes noen år, før de kom tilbake til Surnadal og byksla plassen Pollamyra i 1844. Kristen Anderson og Brit Olsdotter bodde også der noen år, før de i 1858 fikk byksel på plassen Jaren under Ellevset i Surnadal. De hadde sålangt jeg vet 8 barn, Fredrik, f. 1852, var nr. 4 av disse.

Fredrik Kristenson vart gift i 1876 med Ane Olsdatter Gjerstad, f. 1856. Foreldrene hennes var Ola Hallvardson Romfo i Trøa under Stangvik, f. 1819 og Brit Jonsdotter Kvande fra Gammel-Gråva, f. 1833. Fredrik og Ane bygde plassen Skiftet under Stenberg, Stangvik i 1880, der Fredrik også drev som bøkkert, men bosatte seg som tidligere nevnt på Surnadalsøra senere. Såvidt jeg vet leide de der huset Borgen av I.A. Grimsmo. Barna var:

1. Kristen, f. 1876, gift med Ingeborg Isbrekken i Oppdal. 3 barn.
2. Rannei, f. 1878, gift 1903 med Jo Olson Sylte. De utvandra til Amerika.
3. Brit, f. 1881, utvandra til Iowa, USA i 1900. Gift med Oluf Karlgaard i Verdal.
4. Anders, f. 1883, utvandra til Maddick, Nord Dakota, USA i 1903. Gift.
5. Brit, f. 1885, utvandra til Nord Dakota, USA i 1908. Gift med Jon Løken fra Gudbrandsdalen.
6. Oline, f. 1887, utvandra til Nord Dakota, USA i 1905, gift med Jon Harsaa fra Nordfjord.
7. Jon, f. 1889, utvandra til Nord Dakota, USA i 1906.
8. Maria, f. 1891, gift med Martin Kristiansen ved Sandefjord.
9. Anna, f. 1893, gift med Ola Drøpping på Meisingset.
10. Olaf, f. 1895, utvandra til Nord Dakota, USA i 1911. Gift.
11. Lars, f. 1899, gift og bosatt i Meldal.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»