Marie Arnesen - Solør-Eidsvoll-USA

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Ola Morken
Sted: EYDEHAVN

Marie Arnesen - Solør-Eidsvoll-USA

Legg inn av Ola Morken » 26. juli 2007 kl. 9.46

Jeg løfter denne tråden fra Digitalarkivet http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=13#anker
Det synes som denne siste kandidaten Marie Arnesen flyttet til Eidsvoll til sin søster Olea, begge født utenfor ekteskap, men av samme foreldre. Olea f. 14.9.1877, http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... 3#ankersom var gift der. Så emigrerte de sammen til USA.

I tillegg har jeg funnet en annen kandidat Marie Arnesen, også født i Våler den 16.3.1879 med foreldre pige Eline Olsdtr og ungkar dagarbeider Arne Arnesen fra Grue.http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=13#anker

Som nevnt bedriver jeg eliminasjoner, men grunnen til at jeg kretser om Solør er at jeg har fått et tilsendt fra USA et uidentifisert bilde av en eldre kone, tatt hos fotograf Olga Christoffersen i Kongsvinger. (Arnesen navnet synes også svært vanlig i området)
mvh
Ola Morken.

Ola Morken

Re: Marie Arnesen - Solør-Eidsvoll-USA

Legg inn av Ola Morken » 26. juli 2007 kl. 10.05

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 26. juli 2007 kl. 13.51

Skal ikke uttale meg om Marie Arnesdatter som utvandret 1907, annet enn at hun må være hun som var født i Våler.

Men hva er sikkert her? At faren het Arne Arnesen og at hun hadde ei søster Anna?

Når det gjelder Marie Arnesdatter f. 1879 finner jeg ikke mer om henne enn at hun er konfirmert i Våler og var her også ved Ft. 1900. Imidlertid finner jeg henne ikke som gift eller død i Våler før 1931. Denne Marie hadde ei søster Anna, men hun ble konfirmert i Våler i 1906 og giftet seg her i 1914.

Den Marie Arnesdatter som emigrerte fra Våler via Eidsvoll hadde ei halvsøster Anna som ble født 1896, men hun ble konfirmert i Våler 1910.

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 26. juli 2007 kl. 14.15

Problemet er at det ikke noe som er sikkert bortsett fra at hun påstås å hete Marie Arnesen før hun ble gift Mortensen. Vi har ikke sikker fødselsdato (både 1976 og 1979 er nevnt), vi har ikke morens navn, på dødsattest står bare Arn Arnson?
Jeg begynner å tvile på emigrasjonsår også, der er heller ikke noe skriftlig. Barnebarn i USA vet oppsiktsvekkende lite (dvs ingenting) brtsett at hun var av norsk avstamming.
Har ikke funnet naturalization records for henne.
Men jeg vil ikke slippe taket i Marie Arnesen Smestad riktig ennå. Det er i hvert fall 2 søstre som har emigrert, så får forsøke å finne ut noe i USA.

Det er en skikkelig nøtt dette, men får forsøke eliminere og se hva som blir igjen, om noe.
Takk for respond
mvh
Ola Morken

Arvid Nymoen
Sted: RASTA

Legg inn av Arvid Nymoen » 27. juli 2007 kl. 12.27

Marie Arnesen (senere Elsethagen) som er født på Nordvi i Våler 16.3.1879 har nok aldri utvandret til USA. Hun ble gift med Ole Jacob Sæter i Elverum og døde der allerede i 1913.

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 27. juli 2007 kl. 14.51

Takk skal du ha. Da kan vi utelukke henne.
mvh
Ola Morken

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»