Ole Hansen Braathen

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Ole Hansen Braathen

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 27. mars 2006 kl. 0.41

Min tippoldefar Ole Hansen giftet seg i Hurum kirke 10. mai 1848 med Maren Johanne Eriksdatter Sem. Så vidt jeg klarer å lese står han oppført med alder 37 år og fødested Bakken, bostedet ligner på Korsegaarden. Hans far er oppgitt, hvis jeg leste riktig, til å være Hans Poulsen. To år senere, da min oldefar Hans Edvard Olsen ble født, er han oppgitt som selveier Ole Hansen Hofbraaten. Resten av livet bodde han, og sønnen med, på småbruket Bråten (Hoffsbråten) som ligger i bakkene nedover mot Verket fra Hurum kirke.

I Folketelling 1865 er han oppgitt som dagarbeider og selveier, 54 år og født i Hurum prestegjeld.

Altså stemmer alderen til fødeår ca. 1810-1812. Men i dette tidsrommet har jeg ikke i kirkebok for Hurum funnet noen Hans Poulsen som har fått noen sønn Ole. Jeg kjenner heller ikke noen plass eller gård Bakken i Hurum som kan passe som fødested.

Jeg finner to forskjellige Hans Poulsen som får barn før og etter dette tidsrommet, en på Rokkestad og en på Korsgården, men ingen av dem døper så langt jeg har funnet en sønn Ole i det rette tidsrommet. Oops, dette er den samme Hans Poulsen, Hans Poulsen Rokkestad, gift med Anne Christensdatter Korsegården. Deres bosted er oppgitt til Korsegaarden da de fikk sitt første barn Kristine i 1805, senere som Rokkestad. De fikk sønnen Povel i 1807, datteren Maren Johanne i 1808 og datteren Ingeborg i 1813. Min Ole kunne passe tidsmessig mellom Maren Johanne og Ingeborg.

Per Vidar Barth Lilje

Re: Ole Hansen Braathen

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 27. mars 2006 kl. 15.37

Jeg følger opp min vane med å svare meg selv: Videre lesning i matrikkelutkast og folketellinger viser at bnr. 3 under Rokkestad (gnr. 4) har gått (eller går) under navnet Bakken. Dette bekrefter mistanken om at min tippoldefar Ole Hansen var sønn av Hans Poulsen Rokkestad. Her må jeg nok til skifte etter Hans Poulsen eller kona Anne Christensdatter for å få sikker kunnskap, eventuelt finne Oles konfirmasjon. Klokkerbok er først ført fra 1816, så hvis en dåp ikke er ført i MINI 7 eller MINI 8 er den enten uteglemt av presten eller foretatt i et annet sogn. SItter noen på flere kilder?

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 26. mai 2006 kl. 17.07

Hurum kirkebok MINI 11 er nå i skannet utgave må Digitalarkivet, og den er mye bedre lesbar enn det mikrokortet jeg tidligere hadde forsøkt å tyde på RAs lesesal. Det er klart at det om vielsen 10. mai 1848 står at de som gifter seg er selveier Ole Hansen og pigen Maren Johanne Eriksdatter. Hans bosted er Korsegaard og fødested Bakken. Han er 37 år. Hennes bosted og fødested er Sem, og hun er 19 år. Hans far er Hans Poulsen og hennes far Erik Pedersen. Forlovere er Peder Torgersen og Ole Holtebrok. Ingen av dem tidligere gift.

Dette styrker noe min teori om at han må være sønn av Hans Poulsen Rokkestad. I 1848 oppgis han som selveier med bosted Korsegården, mens han i 1850 oppgis som selveier med bosted Hoffsbråten. Dette er jo to helt forskjellige steder i Hurum, og litt interessant.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 19. juli 2007 kl. 0.25

Beviset er der: Konfirmerte i Hurum 3. oktober 1824: Ole Hansen Rokkestad, 14 1/2 år gammel, foreldre Povel Hansen Rokkestad og hustru Anne Christensdtr. Da er spørsmålet hvorfor hans fødsel ikke er å finne i kirkebok for Hurum. Er han glemt eller er han døpt i et annet sogn?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. juli 2007 kl. 8.46

Nei, jeg kan heller ikke finne ham blant de døpte hverken i Hurum eller Lier i perioden 1809-1811.

(Forresten står faren oppført som Hans Povelsen både i kirkeboka og klokkerboka ved konfirmasjonen - ikke Povel Hansen).

Mvh
Else B.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 19. juli 2007 kl. 18.26

Det siste var min trykkfeil. Jeg skrev selv av korrekt Hans Povelsen i slektsprogrammet mitt. Litt merkelig at Ole Hansen ikke er å finne som døpt i Hurum, han oppgir jo siden fødested som Bakken (et bruk av Rokkestad). Begge foreldrene er jo også fra Hurum og finnes i FT1801, faren på Rokkestad og moren på Korsegården. De er også viet i Hurum og øvrige barn er døpt i Hurum.

Ole Hansen ser ut til å stikke seg litt bort, foreløpig har jeg ikke funnet begravelsen hans heller! Han er i FT1865 på Hoffsbraathen sammen med kona Maren Johanne Eriksdatter. Han er fadder for barnebarn på Hurum, sist jeg finner ham som det er i 1877. I FT1900 er kona enke og bosatt hos et barn på gården Inglingstad. Hun begraves noen år senere og er da også omtalt som enke etter Ole Hansen. Men jeg har gått gjennom begravelser fra 1877 til 1900 uten å finne begravelsen hans. Jeg skal prøve en gang til, mulig jeg har oversett ham....

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 20. juli 2007 kl. 1.06

Jeg hadde tydeligvis oversett ham ved første søk. Han døde 13. januar 1894 og ble begravet 21. januar. Fødeår 1810, fødested Rokkestad og bopæl Hoffbråten.

Svar

Gå tilbake til «Hurum»