Min tippoldefar Anders Kristian/Christian Myhre/Myre var født i Ramnæs i enten 1854 eller 1859. Da han døde i Grimstad i 1891 står det at han er født i 1859, men ved barnas fødsel står det at han er født i 1854.
Han giftet seg med Anna Elise Hansen, f. 6/11-1869 i Ås, men jeg vet ikke verken når eller hvor. Jeg har derfor ikke noe navn på foreldre til Anders Kristian.
1. Anders Kristian er sannsynligvis ikke døpt Myhre, og jeg finner ingen Myre/Myhre i folketellingen for Ramnæs i 1865. Jeg finner flere som heter Anders Christian i kirkebøkene for Ramnæs i 1854 og 1859, men jeg har festet meg ved en av dem og lurer på om dette kan være min tippoldefar. Noen som kan hjelpe meg å tyde det som står etter navnet på foreldrene? Ser ut som det slutter på myr eller myre, og jeg tenkte at det kanskje kan være derfra han har navnet Myhre?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
2. Anders Kristian var lærer. Hvor er det mest sannsynlig at han flyttet for å ta lærerutdanning når han er født i Ramnæs?
3. Litt mer generelt; Anna Elise var bare 16 år da hun og Anders Kristian fikk sitt første barn. Jeg vet ikke om de giftet seg før barnet var født, for jeg finner ikke fødsel eller dåp i kirkebøker i aktuelt område, men finnes det noen oversikt over de som fikk tillatelse til å gifte seg før en av partene var myndig??
Mye på en gang, men håper noen kan hjelpe meg for jeg står litt fast her

Anne-Marit Knudsen