Min oldemor Helga.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj01406
Sted: EIDSNES

Min oldemor Helga.

Legg inn av gj01406 » 6. juni 2005 kl. 12.47

Hei.
Tro om noen kan hjelpe meg i gang. Er helt ny i dette, så jeg har ikke så mye erfaring om hvordan jeg skal gå frem.
Jeg søker etter min oldemor Helga Kristine gift Dahl f 1879, på Molde el Bolsø.Min far mener
pikenavnet er Hansen og min onkel mener det er Aarø. :?: Hun skal ha 4 søstre og 1 bror.
Broren mener de flyttet til Trondheim,en søster ble gift Balstad og flyttet til Drammen,den andre gift Haukebø,Molde den tredje ble gift Røbekk?Molde og den fjerde Stranden,Molde.
Det eneste jeg finner om helga i digitalark. er at hun og mannen emigrerte Til Amerika 20februar 1907 fra Ålesund. Der fikk de tre barn. Rundt 1913 tok hun med seg to av barna,for å besøke sine foreldre i Norge.Det ene barnet var min Bestefar.Hun bodde en tid i trondheim,før hun flyttet til Molde.hvor hun døde. og er begravd.
Det jeg vet om hennes Mann er : På 1900 tellingen står han oppført under Ålesund som Andreas Dalen,født i 1883, siaker i Gudbradsdalen, og var lærling i skomaker faget.
Har vært en tur på biblioteket, men det er stengt hele sommeren pga oppussing :x

På forhånd takk.
Lise Dahl Andersen

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Min oldemor Helga.

Legg inn av dn17856 » 6. juni 2005 kl. 14.32

Hei Lise...

Det blir nok en liten gjette konkurranse dette her, men kanskje dette kan være din oldemor?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=386#ovre

Har du noen navn og fødselsår på hennes søsken, så kan det bli litt enklere å gjøre flere oppslag? Og siden hun giftet seg etter 1900, er det nok vanskelig å finne din Helga, uten å bruke kirkebøkene.

Men kanskje noen kan gjøre et oppslag i for deg? Iallfall lykke til. Du har funnet deg en fin hobby. :)

Med vennlig hilsen Anne-Lise

gj01406

Legg inn av gj01406 » 6. juni 2005 kl. 15.08

Hei
og tusen takk, jeg har vært inne på den Helga,men er ikke sikker.
jeg har fått noen navn på søstrene,men om de stemmer vet jeg ikke, har søk i dig.arki.men har ikke fått noen treff :roll: Elise el Lise, Rikka(tror det er et klengenavn) og Lydia.

Vennlig hilsen Lise

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 7. juni 2005 kl. 18.35

Svar til Lise fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem. Din familie kan ses i forbindelse mine to tilsvar på herværende link. Du søker Hans Andersen Lønsetteig på Røbekkgjerde. Han ble født 1 jun 1827 i Bolsøy og giftet seg med Jørand Nilsdtr. Nøsen i 1855. Hun fødtes i Fræna 3. jun 1816 og er datter av Nils Knutsen Rabbestøl på Nøsen og kona Bergit Sandelsdtr. Veslestøl. Før de ble gift fikk de 9 apr 1851 sønnen Hans Andreas Hansen (kalt "under Aarøe") på Røbekkgjerde som ble gift med innvandrerjenta Anna Jensine Christophersdtr. f. 1849 i Oppland. Jeg har ikke greie på etterkommerne med som du nevner fikk de en del kjente barn: Lydia Jørgine f. 25 jan 18756, Tvillingene Henriette Jensine og Helga Christina f. 5 nov 1878 i tillegg til Elise el. Lise og Erika el. Rikka. Disse har jeg ikke tittet etter. Hans fikk broren Iver (1858-1859), Nils Hansen Aarø f. 1857 gift med Ane Andersdtr. Bolsønes, datter av Anders Benjaminsen i Orvika og Guri Andersdtr. Næss. Då en Nils igjen 1888. Nestemann er Halfred Ingvald (skytebas) "Hallemann") Årø f. 1892 gift med Lovise Simonsen, datter av Johannes Severin Simonsen og kona Thea Helene Nilsdtr. Røstberg. Barn: Halvard, Tore og Unni. Neste sønn Bernhard Nilsen Årø f. 1894 gift med Johanne Simonsen. (søskenbyte?). Det var også en sønn som i fadderlista kalles Amund Andersen Lønsetteigen "af Molde", som altså var bosatt i byen. Det er en rekke Kystolfslekter på Lønset som er inngiftet på flerfoldig vis. En renning var altså kommet til Kirkebakken i Molde. Se hypotesen om gjengifte i slottskirken Akershus.
Sist redigert av dn10177 den 27. juni 2005 kl. 10.57, redigert 1 gang totalt.

gj01406

Legg inn av gj01406 » 7. juni 2005 kl. 22.12

Per Gjendem.
Tusen takk for informasjonen. Endelig etter mange fustrerte uker,har jeg en start.Nå
kan jeg begynne å nøste. Jeg har tatt ut innfo. om disse på Digitalark 1865 tellingen for Bolsø. Men der står konen til Hans Andersen Lønnseteig oppført som Gjøri Nilsd. og fødested Aals.prestegj. Og Hans A.Hansen kone står oppført i 1900 tellinga som Jensine,med fødested Søkelven Rom. Ikke rart en står å stanger.

Så igjen tusen takk.

Vennlig hilsen Lise Dahl Andersen

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 8. juni 2005 kl. 12.00

Svar til Lise fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem. Du har funnet fram til korrekt referanse i Folketellinga Bolsøy 1865 Røbekkgjerde s. 49: Hans Andersen Lønsetteig gift med Gjørri Nilsdtr. (50 år, Ål prestegjeld). For å vite at dette er blings av rapportøren, må du kjenne familien. Den er blant andre beskrevet i Slekter i Fræna av Anne Holen Helset på Nøsen nr. 1 Fræna. Selv har jeg vart delaktig i registeringsarbeidet med familiene til vårt distrikt fra Hallingdal i lag med lektor Knut Reidar Sande og bygdebokforfatteren i Ål. Jeg har blant annet to artikler på min hjemmeside om Hans Nilsen Hauge og haugianere i Romsdal. Gjørri er altså feilskrift for Jørand. Siden hun var Nilsdatter, var det i utgangspunktet en mulighet for sammenblanding med Tørrid Nilsdtr. Kjøbstad på Årø Brændslen, men her er det tale om en annen familie på Nøsen og Årø. Nils Knutsen Rabbestøl f. 1782 Aurland, Sogn var sønn av Knut Nilsen Øvstebø (Rabbestøl) og Jørand Knutsdtr. Nordre Mehus. Det er henne jenta er oppkalt etter. Berget el Bergit Sandelsdtr. Veslegård f. 1789 Hol, Hallingdal d. 1853 var datter til Sander Knutsen Veslegård og Sidsel Kittelsdtr. Lillegård, Ål. Du kan lese s. 194 f hos Anne Holen Helset om spredningen av folket til Sandelplass på I. Årø og Kringstadvorpen, Bolsøy. Indre Årø var amtets forsøksgård og min oldemor var der overbudeie på forsøksgarden. Se i denne sammenheng min artikkel om bolsøyordfører Wollert Danckertsen Krohn, preceteristen som kjøpte garden av lt. Synnestvedt, og som kom til Bolsøy etter å ha drevet Myhren, Stend.

gj01406

Legg inn av gj01406 » 8. juni 2005 kl. 23.10

Per Gjendem.

Kan bare si tusen tusen takk for hjelpen.Min far og onkel er helt overveldet, for de visste omtrent ingen ting.
Da de hadde veldig liten kontakt med den siden av familien.

Med vennlig hilsen Lise Dahl Andersen. :D

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 16. juni 2005 kl. 16.32

Svar fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem Folketellinga for Bolsøy 1900 på bruket Nyrud under nr. 33/2 Bolsø 2 viser familien med barn Hans Hansen husmann med jord og murmester f 1851 gift med Jensine Hansen f. 1849 Sykkylven har barna harald f. 1887, Ingeborg 1889, Elise, 1893 og Anna Secilie 1896. Dermed kjenner vi ei datter til som trolig fødtes etter 1900. Siden broren Nils fikk en sønn kalt "Hallemann", er det mulig at også en senere person i Årø-familien ble kalt Hallemann. Lykke til med registreringen videre.

Lise Andersen

Legg inn av Lise Andersen » 22. juni 2005 kl. 14.44

til Per Gjendem.

Tusen takk, jo jeg har sett på denne familien.Og det kan nok være rette fam.Sønnen Harald tok Aarø navnet og flyttet til Trondhjem.han var også murer,gift med Hanna de fikk to sønner. Tvillingsøstra til Helga (min oldemor), Henriette fant jeg igjen gift som Stranden på Molde på 1900tellingen det stemmer også, da hun fikk en sønn som hun kalte Harald,og han husker jeg og har bilde av.Han var bosatt i Bergen. Elise ble gift Haukebø, og Lydia gift Balstad i Drammen,Henne fant jeg på 1900 tellingen for Kristiania. Leter forsatt etter de andre :)

Men det som forvirrer meg litt er at i et av svarene du gav meg tidligere, var at Hans A. Hansen Ble gift med innvandrerjenta Anna Jensine Christophersdtr.f.1849 i Oppland. På Family Search fant jeg ei Anna Jensine Kristofferersen fra Ørskog prestegjeld/sogn,f i 1849, men denne fam. finner jeg ikke på tellingen. Og Anne Christopherdtr. fra Sjåk i Oppland.

Men siden det står Bare Jensine Søkte jeg på 1865 tellingen og fant kun en Jensine f.1849 Med etternavnet Pedersd. i Sykkylven sogn, Ørskog Prestegjeld. Så nå er jeg litt i villrede på navnet hennes.

Med vennlig hisen Lise Andersen

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 22. juni 2005 kl. 17.46

Svar fra Per på http://home.no.net/pgjendem. Det er hyggelig du har fått visshet om din familiebakgrunn. Av prinsipp stoler jeg mest på hva jeg selv leser, vel å merke inntil annet blir framsatt. Jeg lyttet selvsagt til din opplysning om Sykkylven, og dette leser vi bekreftes i FT Molde 1900. Det som skaper "ull" i kjeden, er diskrepanser i materialet. En gang kaltes hun Anna evt. Anne. Og da kunne hun være den i Oppland som du viser til. I en annen sammenheng Jensine. Og så finner vi tilfeller med Anna Jensine. Da er bare kirkebok god nok, og den må finnes i Sykkylven på Sunnmøre. Så langt er det mange hyggelig moldensere som ønsker å vite om de er i slekt med deg. Kunne du tenke deg å overlate meg en fil så ikke personene du snakker om, bare forblir ukjente navn for oss. Det er alltid så mye lettere og raskere når det meste brettes ut når en skal ha hjelp. Men nå er du en fullbefaren dis-gransker og fikser dette så lett som bare det!

Lise Andersen

Legg inn av Lise Andersen » 27. juni 2005 kl. 1.22

Per Gjendem.

Hei og Takk igjen. skulle gjerne sende deg en fil,men jeg er ikke så stø på dataen ennå.
Så meste parten er nedskrevet med penn og papir.
Håper at noen kan lære meg det etterhvert og da skal du være den første til å få opplysningene.
Har ikke fått orntlig bekreftelse på at alle opplysningene er riktige ennå.
Har nå fått et tips om et barnebarn av Helga som bor i Amerika, har en del informasjon.
Så jeg skal kontakte han.

Vennlig hilsen Lise Andersen

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 27. juni 2005 kl. 10.51

Svar fra Per på http://home.no.net/pgjendem
Det er dette som skaper glede ved vår felles aktivitet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å søke råd og dåd i dis-klubb i nærheten av ditt hjemsted. Jeg var i sin tid medskyldig i etableringen av lokallaget Dis-Molde, sammen med vår unge militære venn Arne Berg. Laget har prestert å registere ferdig kirkebøkene for Aukra. Dermed ett av de dyktigste lokallagene i M&R. I neste omgang tar de for seg gamle Veøy. Etter hvert har jeg måttet prioritere mine arbeidsfelt. Siden publisering er en viktig del av aktiviteten, har jeg kontinuerlig lagt ut slektsrelevante artikler på min hjemmeside. Til min store glede blir de også benyttet av lærere og elever som er opptatt av lokalhistorie. Fordelen er selvsagt at enhver kan laste ned til personlig bruk og dra nytte av det i videre arbeid. Siden vi lyktes med vårt prosjekt, nøler jeg ikke med å be deg komme tilbake ved en senere anledning.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 1. juni 2007 kl. 5.18

Sent, men godt; et par korrigeringer til denne tråden:

Halfred Ingvald Aarø (1892–1974) var ikke gift med Lovise Simonsen. Det var derimot hans sønn Halfred Arne Aarø (1914–1990).

Bernhard Nilssen Aarø (1894–1915) døde ugift. Det var hans nevø Bernhard H. Aarø (1918–89, sønn av Halfred Ingvald) som var gift med Johanne Simonsen (søster av Lovise).

For øvrig:
Var det ikke Inga Andrea Aarø (f. 1883) som var gift Balstad? Lydia Jørgine (f. 1875) var gift i Ålesund med Martin Christian Gusjås, og siden med Ole Skjørli.

Hva het forresten Harald Ingvalds annen sønn? Jeg har kun registrert Jan Herlof Aarø (1914–86). Og vites noe mer om Alma Dahl enn navnet?

Kjell Ove Hattrem,
femmenning

Lise Andersen

Legg inn av Lise Andersen » 1. juni 2007 kl. 23.21

Hei femmenning :D
Haralds 2 sønn heter Arthur J. Aarø født 19/8 1911 d.8/10 2002
Alma Heter egentlig Kari Dahl f 1909 i Michigan ble gift Rowe vet hun har en sønn.
Inga Andrea som du nevner har jeg ikke hørt om før???
da vil det si at de var 9 barn :?:
Jeg har fått opplysningene om disse barna av en dame på Molde. Hun trodde det var Ingeborg som var gift Balstad.
Jeg må bare innrømme at jeg ikke har jobbet så mye med disse i det siste. Har konsentrert meg mest om mannen til Helga, Andreas som var fra Skjåk og Helgas mor som var i fra Sykkylven.
Det er folk i Amerika som vet mer om Kari, har et håp om at de kan hjelpe meg etterhvert.

Mvh Lise Andersen.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 7. juni 2007 kl. 11.32

Jeg har fulgt trådene om Dahl-familien.

Om barna til Hans og Jensine har jeg registrert følgende (alle født på Årø):
1. Lydia Jørgine Aarø (f. 25.6.1875), syer, gift 23.8.1903 i Ålesund kirke med stuert Martin Christian Gusjås (f. 1875 i Brattvær, d. 17.7.1907), gift 2. gang 29.10.1921 i Ålesund med havnebetjent Ole Olsson Skjørli (f. 3.1.1872 i Skjørlia, Nesset).
2. Helga Kristine Hansen (f. 5.9.1878, tvilling, d. 7.4.1969), gift 8.4.1906 i Ålesund med Andreas Pedersson (Nyhus-)Dahl (f. 30.7.1883 i Skjåk), gruveformann. De bodde i Michigan, USA. 3 barn.
3. Henriette Jensine Aarø (f. 5.9.1878, tvilling, d. 19.9.1962), gift med Anton Stranden (f. 12.6.1876 i Bolsøy, d. 12.5.1951), snekker. De bodde i Molde. Minst 1 sønn.
4. Andreas Hansen (f. og d. 15 juni 1881, 1 time gammel).
5. Inga Andrea Aarø (f. 28.4.1883), gift med Peder Vik, Ålesund, gift 2. gang med Balstad, Drammen (ingen barn i 2. ekteskap).
6. Harald Ingvald Aarø (f. 9.2.1887, d. 10.12.1974), murer, gift 17.4.1911 i Bolsøy med Hanna Jonette Blakstad (f. 24.5.1888 i Øre sogn, d. 16.11.1972). De flyttet til Trondheim.
7. Ingeborg Karoline Hansen (f. 10.10.1889), ugift.
8. Elise Olivia Hansen (f. 6.1.1893, d. 18.08.1983), gift 22.10.1917 med Andreas Haukebø (f. 24.4.1890 på Haukabøen, d. 19.07.1965). De bodde i Molde.
9. Anna Cecilie Hansen (f. 10.7.1896).

Har jeg oversett noen?

Selv er jeg tippoldebarn av Hans' bror Nils H. Aarø (1859-1949).

En annen sak: Jeg har lett etter deres fars dødsinnførsel i kirkebøker og sivile dødsfallslister uten resultat. Du skulle ikke vite når Hans Andersson Aarø døde? Det må ha vært kort tid etter 1900.

Lise Andersen

Legg inn av Lise Andersen » 8. juni 2007 kl. 2.41

Hei
Har sendt deg Pm, begynnte å bli nær sperregrensa med en del opplysninger.
bedre føre var...... :D
Hilsen Lise

Svar

Gå tilbake til «Molde»