Østen Jacobsen
Moderator: MOD_Nordland
Østen Jacobsen
Østen Jacobsen var farfar til Odin Markussen som bodde i Bårsundet mellom Mortsund og Ure. Noen som vet noe om denne Østen - datoer og opprinnelse?
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Østen Jacobsen
Hei Terje,
Har du sjekket ut denne kandidaten fra FT1801 på Moland i Borge ?
Tar med lenken til Odin i FT1865. Far er oppført her som Markus Østensen, f. ca 1820 i Buksnes.
Har du sjekket ut denne kandidaten fra FT1801 på Moland i Borge ?
Tar med lenken til Odin i FT1865. Far er oppført her som Markus Østensen, f. ca 1820 i Buksnes.
Vennlig hilsen Gry
Hei Gry!
Etterkommerne etter Østen er greie, men det er Østen selv og hans aner/hvor han kommer fra som er ukjent.
mvh
Terje
Etterkommerne etter Østen er greie, men det er Østen selv og hans aner/hvor han kommer fra som er ukjent.
mvh
Terje

Hei!
Odin Markussen er bror av Oluf Markussen som var født i Hol. Deres far var fra Hamarøya. Kanskje farfaren var derifra også? Flere i den slekta bosatte seg i Buksnes.
Denne Oluf ble gift med søster (Anne Iversdtr., enke)til min oldefar- Jon Iversen Moen. De kom fra Vågå i Gudb.dalen. Iver Jacobsen Moen med fam. kom til Bodø i 1870- åra.
Hvilken tilknytning til Odin har du?
Mvh. Geir Moen.
Mener du at deres far Markus Krog Østensen kom fra Hamarøya? Hvor har du det fra?
mvh
Terje
mvh
Terje

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen!
Markus Østensen var født i Buksnes ikke Hamarøya!!! Derimor var Anne Iversdtr.,s første mann fra Hamarøya!!
Da har jeg mitt på det tørre

Det er en Søren Jacobsen i Alstadhaug i 1801 37 år gl. og en i Hadsel som er 49 år i 1801.
Kan det være noen av disse??
Mvh. Geir Moen.
Skjønner ikke hva du mener. Jeg er ute etter Østen Jacobsen, ingen andre.
Jeg finner at sønnen Markus Krogh Østensen er født utenfor ekteskap den 25.10.1819
i Buksnes og at faren er ungkar Østen Jacobsen fra Henningsvær. Mora heter Ane. Det er alt jeg vet så langt.
Markus Krog Østensen f. 25. des 1825 på Reine kan være en annen kandidat.
mvh
Terje
Jeg finner at sønnen Markus Krogh Østensen er født utenfor ekteskap den 25.10.1819
i Buksnes og at faren er ungkar Østen Jacobsen fra Henningsvær. Mora heter Ane. Det er alt jeg vet så langt.
Markus Krog Østensen f. 25. des 1825 på Reine kan være en annen kandidat.
mvh
Terje
Sist redigert av 20665 den 28. mai 2007 kl. 22.17, redigert 2 ganger totalt.
-
- Sted: BODØ
Hei Terje og dere andre
Jeg finner en Markus Krog Østensen f. 25. des 1825 på Reine, med Østen Jacobsen som far. Regner med det kan være denne Østen (og Markus) dere sikter til? Østen finnes ikke på Reine i 1825 i de millitære rullene, noe som tyder på at han er utenbygds fra.
Legger til at i 1819 blir det født en Markus Krog Østensen med også Østen Jacobsen som far. Denne Østen er fra Henningsvær. Kanskje et sted som burde undersøkes?
Det blir mye lettere å hjelpe hvis det oppgis så mye som mulig av årstall, steder og navn som du/dere allerede vet

Jeg finner en Markus Krog Østensen f. 25. des 1825 på Reine, med Østen Jacobsen som far. Regner med det kan være denne Østen (og Markus) dere sikter til? Østen finnes ikke på Reine i 1825 i de millitære rullene, noe som tyder på at han er utenbygds fra.
Legger til at i 1819 blir det født en Markus Krog Østensen med også Østen Jacobsen som far. Denne Østen er fra Henningsvær. Kanskje et sted som burde undersøkes?

Det blir mye lettere å hjelpe hvis det oppgis så mye som mulig av årstall, steder og navn som du/dere allerede vet

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch

Dette ble jo bare rooooott!
Markus Krog Østensen var ihvertfall gift med Anna Kristina Andreasdtr., Bårsund. Hun død en gang mellom 1865-73.
Men så var det han du egentlig søkte etter da.....?
Med flau hilsen fra Geir Moen.

-
Ja, synes ikke det var lett å følge med i svingene her
Det lureste hadde nok vært at Terje hadde gått ut med alt han viste/hadde fra før av, helt i starten
Men det tror jeg han gjør fra nå av
Kan være at det er samme person de to f. 1819 og 1825 (begge har 25. som dato, og jeg brukte bare Annar Grans bok ang. gifte). På en annan side kan de være to forskjellige personer, og at den ene ble gift med Geir Moens Anna K. Andreasdatter og ikke er den Terje søker

Kan være at det er samme person de to f. 1819 og 1825 (begge har 25. som dato, og jeg brukte bare Annar Grans bok ang. gifte). På en annan side kan de være to forskjellige personer, og at den ene ble gift med Geir Moens Anna K. Andreasdatter og ikke er den Terje søker

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen Terje
Joda, forstår du er ute etter hvem han Østen var og ikke etterslekta. Derfor hadde jeg en kandidat i FT 1801 som jeg henviste til. Denne Østen Jakobsen er 11 år.
Det at jeg legger ut FT1865 lenken, er at det kanskje finnes noen som har "anerekka" men da på noen av hans søsken som er ført opp der
og vil kjenne igjen navn ...
Lykke til !

Joda, forstår du er ute etter hvem han Østen var og ikke etterslekta. Derfor hadde jeg en kandidat i FT 1801 som jeg henviste til. Denne Østen Jakobsen er 11 år.
Det at jeg legger ut FT1865 lenken, er at det kanskje finnes noen som har "anerekka" men da på noen av hans søsken som er ført opp der

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry
Mitt innledningsspørsmål var "Hvem er Østen Jacobsen"? Dette er det ikke funnet svar på. Grys innspill var fint. Geirs innspill var forvirrende.
Østens etterkommere har jeg en del om - men fra dem er der ingen tråder til Østen. Da hadde jeg gitt opplysning om det. Vet at selv den mest "uskyldige" opplysning kan gi en pekepinn. Men - jeg har ingen slike opplysninger som kan peke mot den riktige Østen, Per-Olav.
Jeg sitter som jeg skrev med to kandidater - (sønn av Østen Jacobsen) som heter
Markus Krogh Østensen, (født 1819 og 1825) men likevel - ingen tråder til ders far
Østen som jeg er på jakt etter.
Takker for alle innspill uansett hvor "uvesentlige" de kan synes å være.
mvh
Terje
Østens etterkommere har jeg en del om - men fra dem er der ingen tråder til Østen. Da hadde jeg gitt opplysning om det. Vet at selv den mest "uskyldige" opplysning kan gi en pekepinn. Men - jeg har ingen slike opplysninger som kan peke mot den riktige Østen, Per-Olav.
Jeg sitter som jeg skrev med to kandidater - (sønn av Østen Jacobsen) som heter
Markus Krogh Østensen, (født 1819 og 1825) men likevel - ingen tråder til ders far
Østen som jeg er på jakt etter.
Takker for alle innspill uansett hvor "uvesentlige" de kan synes å være.
mvh
Terje
-
Terje Karlsen skrev:Østens etterkommere har jeg en del om - men fra dem er der ingen tråder til Østen. Da hadde jeg gitt opplysning om det. Vet at selv den mest "uskyldige" opplysning kan gi en pekepinn. Men - jeg har ingen slike opplysninger som kan peke mot den riktige Østen, Per-Olav
Jeg siktet da til at du ikke nevnte noen årstall i ditt innledningsspørsmål, som betydde at Østen kunne vært f. på 1900-tallet eller 1600-tallet. Hvis du hadde nevn at han var f. i 1819, eller når barnebarnet var f., slik at vi hadde en anelse når i historie dette fant sted. ikke noe verre enn det Terje!

Natta!
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Riktig!
Det manglet en referanse til tid. Den skulle vært med, selfølgelig.
Fint at det finnes noen "våkne folk" blant oss...
Så får vi se om det dukker opp mer
mvh
Terje
Det manglet en referanse til tid. Den skulle vært med, selfølgelig.
Fint at det finnes noen "våkne folk" blant oss...
Så får vi se om det dukker opp mer
mvh
Terje
-
I 1840 dør en Østen Jacobsen fra Sanne i Vågan, oppgitt til 50 år gm. Altså er ikke Gry sitt forslag så dumt, hvis dette er rette og samme Østen. Dette fra dødslistene 1809-1850 for Vågan
Er ikke så mange kilder for Vågan på nett, men jeg tror en titt i militærrullene for Henningsvær (i Vågan) rundt 1820 hadde ikke vært dumt, men så er ikke det bare å lese i de 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch

Joda, Terje, jeg støtter deg i at mitt innspill var forvirrende og beklager dette. Mitt svar var jo ikke svar på "din" Østen Jakobsen, men en helt annen.
Men en annen ting, det gjelder Markus Krogh Østensen. Hvis dette viser seg å være to personer( født 1819/1825), hvor vanlig var det med denne navnekombinasjonen på ett så lite område? Og hvis det var to personer, kunne det være en mulighet for at dette var to personer som var i slekt på ett eller annet vis. Tenker på navn som går igjen i ulike slekter og etterkommere som blir oppkalt etter disse . Bare en tanke som slo ned i min " forvirrede" hjerne

Mvh. vennlig hilsen en litt "sinnsforvirred" Geir Moen.
-
Har spekulert i det samme Geir. Begge heter Markus Krog Østensen, født med 6 års mellomrom og samme navn på far, Østen Jacobsen. Usannsynlig er det ikke, men regner med du Terje, som har adgang til vaksinasjonslistene, kan sjekke dette opp?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Sted: BØSTAD
Mener dere det virkelig var to Marcus Østensen??? Den Marcus, som ved giftemålet i 1871 oppgis å være født i 1825 - er ved folketellinga 1875 blitt til 1820-modell igjen. I de kilder jeg har sett har det bare vært en Marcus Krogh Østensen født 25.12.1819 sønn av "omflakkende pige" fra Henningsvær ved navn Ane.
Er det kilder som jeg har oversett?
Beklager Terje, jeg vet at det ikke er dette du spør om - men det hører vel til saken?
Per Magne
Er det kilder som jeg har oversett?
Beklager Terje, jeg vet at det ikke er dette du spør om - men det hører vel til saken?
Per Magne
-
Tror ikke du har oversett noen kilder, men heller vi. FT burde vi brukt for å følge begge.
Vi har ikke konkludert med at det var to Markus, som du kan se i bla. annet mitt andre innlegg her, men vi har spekulert i en god del
Det er bra du har samlet de to til en person Per Magne, det tror jeg vil hjelpe
Er Ane, Østen eller begge fra Henningsvær 
Vi har ikke konkludert med at det var to Markus, som du kan se i bla. annet mitt andre innlegg her, men vi har spekulert i en god del

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Bra, Per Magne! - og dere andre også!
I går oppdaget jeg også notatene til presten der han omtaler "omflakkende pike som nedkom i Petvig ...osv..)
Det er nesten for utrolig at det skulle være to med så like navn på et lite område.
Jeg konkluderer med at Østen var født på Moland i Borge, arbeidet i Henningsvær og "ordnet" en sønn med vår omflakkende pike, Ane.
Da blir jo foreldre og besteforeldre til Østen lett å finne på Moland.
Takk for deltakelse og hjelp med mitt spørsmål. Slår meg til ro med
dette inntil noe annet kan motbevises.
mvh
Terje
I går oppdaget jeg også notatene til presten der han omtaler "omflakkende pike som nedkom i Petvig ...osv..)
Det er nesten for utrolig at det skulle være to med så like navn på et lite område.
Jeg konkluderer med at Østen var født på Moland i Borge, arbeidet i Henningsvær og "ordnet" en sønn med vår omflakkende pike, Ane.
Da blir jo foreldre og besteforeldre til Østen lett å finne på Moland.
Takk for deltakelse og hjelp med mitt spørsmål. Slår meg til ro med
dette inntil noe annet kan motbevises.
mvh
Terje
Litt mer!
I vaksinasjonsprotokollen står det at far til Marcus heter Østen Noteng !!
og at Marcus er født rundt 1819.
Vil tro Noteng er et etternavn Østen har tatt for anledningen.
I oversikt over "Unge Mandskaber under 30 år " står det at Marcus er født på Reine
i 1917 og bor i Baarsund.
Vil nok derfor tru at det er bare en Marcus det dreier seg om.
Det har nok vært litt "østens mystikk" rundt denne Østen!
mvh
Terje
I vaksinasjonsprotokollen står det at far til Marcus heter Østen Noteng !!
og at Marcus er født rundt 1819.
Vil tro Noteng er et etternavn Østen har tatt for anledningen.
I oversikt over "Unge Mandskaber under 30 år " står det at Marcus er født på Reine
i 1917 og bor i Baarsund.
Vil nok derfor tru at det er bare en Marcus det dreier seg om.
Det har nok vært litt "østens mystikk" rundt denne Østen!
mvh
Terje