Aarønæs Kringstad og Røbekk

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Aarønæs Kringstad og Røbekk

Legg inn av Roger Johan Engvik » 23. mai 2007 kl. 21.54

Kan noen hjelpe meg videre med følgende: Berethe Hansdatter Aarønæs (f. 1754 på Årønes) giftet seg i 1788 med Anders Johnsen Ellingseter Kringstad (f. 1752 i Fiksdal). Foreldrene til Berethe var Hans Nilsen Aarønæs Kringstad og Ingeborg Nilsdatter Røbekk. Er det noen som har opplysninger om disse foreldrene og anetreet deres? Hadde Berethe søsken?

Roger Engvik

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Aarønæs Kringstad og Røbekk

Legg inn av dn10177 » 24. mai 2007 kl. 19.42

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem. Jeg kan gi en referanse: Rolf Strand (red.): Det gamle Molde. Moldeskildringer 1726-1840. Reknes Røisen s. 19 under hus nr. 11 De to andre husstandene er mer vanlige folk. Det er Niels Hansen Kringstad, 55, og kone Guri Jacobsdatter, 65. De tituleres som husmannsfolk. Så er det matros Jens Nielsen, 28 og kone Brynhille Olsdatter, 34. Hos disse bor også enken Ingeborg Nielsdatter, 58, som losjerende. Hun ernærer seg av å spinne. Kommentar: Joda, det var en rekke søsken, også flere halvsøsken siden det er tale om to ekteskap på Kringstad. Det er altså mulig å presentere FT 1801 for Molde uten å kjenne personene. For å etablere kontakten, far, sønn og bestemor. Også de øvrige i nr. 11 kobles i framstillinga ikke til din etterlysning. Siden jeg har hjulpet deg med dette tidligere, stanser jeg her. Om det blir aktuelt, kan jeg presentere slekta raskt igjen med en kortfattet utskrift som framstiller gammelt nytt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 30. mai 2007 kl. 13.59

Takk til Per Gjendem for et spor videre. Har sjekket folketellingen og Ingeborg Nilsdatter i Rechnes Røysen må vel være Berethe sin mor, mens faren Hans er død i 1801? Og Jens Nilsen på 28 er vel sønnen til Nils Hansen Kringstad. Men årstallene her - dersom Ingeborg var 58 i 1801 var hun født i 1743, mens jeg har oppgitt at Berethe er født i 1754? Her noe som ikke stemmer. Forsøkte å sjekke i Molde-bøker på biblioteket, men kom ikke noe videre der. :idea:

Jeg skal snart over til Minnesota og møte slekta som jeg har funnet igjen der. Derfor har jeg ikke allverdens tid på meg. Dersom du har et oppsett som kan hjelpe meg til kjappere å få sjekket kirkebøker etc. vil jeg være svært takknemlig, Per!

Roger

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 13. juni 2007 kl. 19.32

Svar fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem.

At Roger ikke får det til å rime med alder, viser at han er utstaffert med sunn fornuft. Olaf Rekdal hevder s. 204 i BB Rekdal & Fiksdal om barn nr. 5 "Anders vert gbrk. på Kringstad g.m. Beret Hansdtr. Av deira barn vart Jon Anders Plassing på Gjerhaua". Slik skaper Rekdal årevis med forvirrig. Tenk det, gutten på Madsgard Ellingseter heter da forøvrig Jon Andersen, ikke Jon Anders. Forøvrig viser antagelsen som en blemme av dimensjoner. For det er ikke Anders f. 1752 som ble gift på Kringstad, men fræningen Anders Joensen Malmedal Kringstad som giftet seg med Beret Hansdatter fra Årønes.

Foreldrene finner vi i forlovelse Bolsøy Kb fra 1759, Folio 7, Rull 12 Trolovelse 21. september 1775 Joen Hansen Malmedal og Enka Siri Lassesdtr. Kringstad, viet 2. november 1775 i Bolsøy. Hans bror som regel kalt Paul Molde finner vi like etter. Forlovelse 9 januar 1881, ungkar Povel Hansen Malmedal og pigen Gørri Thomasdtr. , viet 20 dom p trin 1881 i Bolsøy.

Dermed kan enka Siri Lassesdatter gift 17. juni 1765 i Bolsøy med Anders Timandsen Jendemsgjerde på Kringstad, ikke være identisk med neste Siri Lassesdatter som opptrer i tre ekteskap på Kringstad. Den første er datter av Lasse Andersen Eikrem Haukebø og Margrethe Pedersdtr. Eikrem. Den siste tror jeg kom til Årø fra Bergsvik i Vågane (Bolsøy) og født minst 10 år seinere.

La oss se på barnedåp på Kringstad av BN John f. 6. mai 1788, døpt i Moldekirka 11 mai 1788: Far: Anders Joensen Kringstad Mor: Berit Hansdtr. Aarønes. Vitner: Joen Hansen (Malmedal) Kringstad, Ole Olsen Meegvorpen (Kringstad) gift med Ingeborg Nilsdtr. Røbekk, Hanibal Pedersen Meeg el. M.vorpen, hans søster Elen Pedersdtr. Meegvorpen gift med Lasse Madsen Kringstad, Margrethe Mariea Jørgensdtr. (Sylte fra Fræna) og Christi Joensdatter Syltefætten, søster av barnets far.

Prinsipielt spiller det liten rolle at kirkeboka ikke viser alle vielser så lenge slekta tropper opp til barnedåpen i Moldekirka. Så massivt stiller de opp på rekke og rad år etter år, at vi kan konkludere at Olaf Rekdal ikke har dekning for utlegningen av biografien til barna toø Jon Olsen Ellingsæter (1712-87 og hustru Guro Andersdtr. Øver-Gjerde (1724-89).

Kanskje døde sønnen Anders f. 1752 ung, uansett ble han ikke gift med Berethe(Beret, Berit) Hansdtr. av frænslekta Holten på Årøneset på Fannestranda. For hennes mann kalles Joen i barnedåpene, og er tydelig bestemt. Det er belegg for at Joen først var husmann på Årø før han ble gardbruker på Kringstad. Jeg har anbefalt Roger å studere arveskiftet Romsdal sorenskriver etter Nils Andersen Holten åpnet 7. november 1752 på Årønæset. Så ras ikke over at jeg i dette tilfelle er sterkt uenig med Olaf Rekdal!
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Svar

Gå tilbake til «Molde»