"Bortkomne" søsken fra Øverland i tidligere Bolsøy

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

"Bortkomne" søsken fra Øverland i tidligere Bolsøy

Legg inn av Erling Myrbostad » 11. mai 2007 kl. 18.54

Jeg har hatt denne etterlysningen en tid på digitalarkivet uten respons. Håper nå på at noen av DIS-brukerne vet noe:

Jeg finner ikke, ut fra de kilder jeg har tilgjengelig, hvor det ble av endel av søskenene til min tippoldemor, Ivrikka Olsdatter Øverland fra Øverland, bnr. 1 i Bolsøy (nå Molde), og håper at noen kan ha tilgang på kilder som kan hjelpe meg videre. Foreldrene var Ola Iverson Grut eller Øverland, f. i Meldal i 1780, og første kona Anne Olsdatter, også f. 1780, opphav ikke sikkert stadfestet (se tidligere etterlysning av 15.11.2006). De av søskenene jeg ikke vet noe om utover fødselsåret er følgende:
Anders, f.1808, Gjertrud, f. 1809, Anne, f. 1811, Ole, f. 1818, Ingeborg, f. 1822,

De øvrige søskenene kjenner jeg noe mer til, disse er følgende:

Ivrikka, min oldemor, f. 1814, jordmor i Surnadal og gift der.
Iver, f. 1815, gift med Marie Arnesdatter Aarøe og overtok farsgarden på Øverland.
Oline, f. 1820, gift med Petter Andreas Sanne på Molde.
Gjertrud, f. 1821, gift med Evert Malmedal.

Har noen opplysninger om etterslekt også på Iver og Gjertrud, er dette av interesse, siden opplysningene jeg har er temmelig mangelfulle.

mvh Erling

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: "Bortkomne" søsken fra Øverland i tidligere Bo

Legg inn av dn10177 » 12. mai 2007 kl. 8.28

Svar fra P.G. på http://home.no.net. Henvend deg til Kåre Hasselberg i Trondheim som for 15 år siden gjorde oppdragsforskning for meg på dette materialet. Han er en av landets dyktigste genealoger viser hans artikler i Norsk Slekthistorisk Tidsskrift, så kvaliteten er i orden.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 13. mai 2007 kl. 21.24

Takk til Per for kildehenvisning. Hvis du skulle ha en mailadresse til kilden, var det fint om du kunne sende denne over til meg som privat melding. I alle fall, tusen takk for hjelpen.

Erling

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 13. mai 2007 kl. 22.46

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem. Utskrifter fra brev og kildehenvisninger gir jeg meg av erfaring ikke fra meg, men hvis du ønsker det, kan jeg sende en informativ utskrift ved høve. Bolsøyboka har en referanse til den ugifte Marie Øverland som hadde konditori i Oslo og som bidro med midler til publiseringen. Ellers er Bolsøyboka ikke informativ og burde vært gått i sømmene.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. mai 2007 kl. 18.21

Hei igjen, Per.

Har du anledning til å sende en informativ utskrift ved høve, så ville jeg sette pris på det. Elektronisk post på erl-myrb og krøllalfa og online.no.

Ellers kjenner jeg godt til Marie Øverland som hadde konditori i Oslo, og som var datter til min tippoldemors halvbror. Jeg har desverre ikke kjente kontakter til den familiegrenen nå, så det har vært vanskelig å finne info på det som er gjort tidligere. Men kanskje det kan løsne litt nå.

Takk igjen.
Erling

Svar

Gå tilbake til «Molde»