Oppslag Vinger sykepleier Marie Arnesen f. 1879

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Ola Morken
Sted: EYDEHAVN

Oppslag Vinger sykepleier Marie Arnesen f. 1879

Legg inn av Ola Morken » 10. oktober 2006 kl. 10.00

Hei,
Kan jeg være så freidig å spørre Lillian i Moelv?
I et forgjeves forsøk på å oppspore anene til Marie f. Arnesen, født 11.april i 1876 eller 1879,
død i Washington D.C. 13.april 1952 som Marie Mortensen. Tvilen om fødselsdato begrunnes med et spørsmålstegn bak f.dato i Dødsattesten, og at en census tidligere antyder at hun kunne være født i 1879.
Dødsattesten oppgir Arne Arnson som far, mor ikke angitt.
Hun skal være emigrert ca 1903, men ikke i stand til å finne henne.
Jeg har fått et 2 uidentifiserte foto. Et viser en eldre kvinne fotografert hos Olga Christoffersen i Kongsvinger, samt et portrett av en ung dame i sykepleieruniform.
Jeg står fast og forsøker nå med eliminasjonsmetoden.
Kan du hjelpe med opplysninger om denne Marie Arnesen i folketellingen 1900?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 003&lnr=01
Jeg har ingen annen kopling enn bildet fra Kongsvinger og denne persons fødested.
Hun skal ha hatt en yngre søster Anna som også emigrerte. Kan de ha emigrert under et annet navn?
Meget takknemlig om du ved anledning kunne sjekke bygdebok/evt kirkebok når du har tid.
mvh
Ola Morken

Ann-Kristin Elvsveen
Sted: MOELV

Re: Oppslag Vinger sykepleier Marie Arnesen f. 1879

Legg inn av Ann-Kristin Elvsveen » 10. oktober 2006 kl. 13.06

Hei Ola. Ursekte at jeg blander meg inn, men har du sett denne: :oops:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2005#ovre

Her har du både Arne Arnesen og en yngre søster Anna.

Ann Kristin

Ann-Kristin Elvsveen

Legg inn av Ann-Kristin Elvsveen » 10. oktober 2006 kl. 13.27

En ting til Ola.
Denne Marie Arnesen fra Solør emigrerte 1907. Du finner henne på Ellis Island.

Ann Kristin

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 10. oktober 2006 kl. 13.43

Hei Ann Kristin,
Mange takk for hyggelig innspill. Jeg vet at Marie senere oppholdt seg i Chicago, men Michigan er jo ikke langt unna. Absolutt verdt å undersøke nærmere. Fin tråd. Adressen i Michigan står jo også på Ellis Island manifestet.
Flott
mvh
Ola

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 10. oktober 2006 kl. 13.58

Hei Ola.

Når det gjelder denne Marie Arnesen,: "Marie Arnesen ug Sygepleierske ved Kria. Kom. sygehus 1879 Vinger" , så kommer jeg ikke nærmere enn denne dåpen i Vinger 1879 med far Arne eller hennes fars farsnavn Arnesen.

Da stemmer ihvertfall ikke fødselsdag og måned, men da blir det eliminering som du selv nevner:

Marie Amalie f.26/8, dpt.: 2/11 1879 Vinger.
Foreldre: Husmand Kristian Arnesen og Anne Maren Arnesen - født 1854 og 1858. Moren heter også Arnesen og ikke Arnesdatter.

Har sett litt på Div.Arne Arnesen i FT1865 som passer i alder for ei født i 1876 - 79. Har da sjekket bygdebøker i mot disse Arne Arnesen - foreløbig ikke alle aktuelle kandidater - uten å finne noe resultat så langt.

Skal se mere på det senere :wink:

Prøvde å finne denne Marie Mortensen i USA gjennom Ancestry.com, men uten resultat.

Jeg har ikke Kirkebøker for Vinger utenom fra 1839 - 1880 så jeg kan ikke få sjekket om det evt. finnes en Marie Arnesen konfirmert eller utflyttet :wink:

Har ikke sjekket hva som evt. finnes av Skannede kirkebøker for Vinger på DA.
Lillian Kristiansen

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 10. oktober 2006 kl. 15.48

Hei Lillian
Mange takk. Da kan jeg antagelig foreløpig "parkere" denne personen.
Denne lenke viser bakgrunnen for min forespørsel.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... gg=9#anker.
Tusen takk for informasjonen, Jeg har lagt merke til din hjelpsomhet her i dette forum, derfor min henvendelse.
mvh
Ola

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 8. mars 2007 kl. 11.54

Jeg famler fremdeles etter Marie Arnesen, og pga fotografiet tatt i Kongsvinger så klarer jeg ikke å forlate området, og fortsetter eliminasjonsmetoden.
I Ft for Vinger 1900 på gården/bruket Smestad finner jeg denne familien http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1646#ovre
I følge Vinger Min. 1876 finner jeg at Hans og Karoline også fikk en datter Marie f. 15.2.1876. Kjenner noen til denne denne familien og Marie?, Kan hun ha flyttet til Kristiania før 1900? Kanskje hun ikke var sykepleier, men at mitt bilde er av en annen?
I følge opplysninger fra Amerika skulle Marie også ha en søster Anna som var yngre, men som også emigrerte. Derfor denne henvendelse.
mvh
Ola

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 8. mars 2007 kl. 15.07

Den Maria som du har funnet i kirkeboka for Vinger f. på Smestad hun ble gift og bosatt i Brandval. Hun var en snartur i Kristiania i 1896, ved FT 1900 bodde hun på Lunderseter i Brandval. Hun har ei søster Anna/Anne, hun ble gift og boende på Smestad. (Vinger bygdebok I. side 143) Har du sjekket ut de som emigrerte med White Star linja. Det finnes mikrofilm av de skipslistene. Mvh. Finn Sollien.

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 8. mars 2007 kl. 16.04

Takk til Finn. Da kan jeg eliminere disse.
Saken blir mer og mer mystisk. Det må ha hendt noe i Norge før emigrasjonen. Hun kan ha vært gift og emigrert under et annet navn enn Arnesen. Påtagelig hvor lite informasjon det finnes på henne i Amerika.
Hun skal ikke kunne finnes på White Star listene, i alle fall ikke under navnet Arnesen.
Men takk igjen, kanskje jeg snubler over noe en dag.
mvh
Ola

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 9. mars 2007 kl. 9.09

Hei Ola! Har du vært på Oslo Byarkiv i Maridalsveien 3? Hustellelista for 1901 eller 1902 vil kansje gi deg svar på hennes fødselsdato og evntuelt fødested. Har erfaring med at disse listene er til hjelp. Marie bodde i Herslebsg. 6 ved FT i 1900, har hun samme bosted i 1901/1902 så skulle hun være enkel å finne. Har hun flyttet så har du Oslo Adressebok som du kan bruke. Alt dette er på film. Dersom du finner ut at Vinger fortsatt er aktuelt, så kontakt meg. Mvh. Finn Sollien.

Ola Morken

Legg inn av Ola Morken » 9. mars 2007 kl. 10.10

God morgen Finn,
Takk for tipset. Det er antagelig eneste mulighet å besøke Byarkivet.
Kom til å tenke på at de kanskje også har arkiver over utdannede sykepleiere rundt forrige århundreskifte i Oslo. Det eneste sporet jeg har nå er bildene som Marie etterlot seg. En eldre dame fotografert i Kongsvinger(hypotese: moren) hos Olga Christoffersen. ( Har sjekket med Gruetunet som har vært svært så hjelpsomme, men foreløpig intet resultat) Det andre bildet er av en sykepleier fotografert i Oslo. Jeg har trodd at dette muilgens var av Marie selv, men begynner å tro at det kanskje kan være en slektning.
Jeg setter stor pris på din hjelpsomhet og skal underrette deg om jeg finner en åpning.
mvh
Ola Morken

Svar

Gå tilbake til «Kongsvinger»