Håkon Hundorp

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj04509
Sted: OSLO

Håkon Hundorp

Legg inn av gj04509 » 25. februar 2007 kl. 2.05

Hei,hei! Jeg søkte på etterkommere av Amund Syversen(født 1860),og fant hans foreldre Syver Andersen og Anne Johnsdatter Morksveen(født 1837).... Kom så videre med etterkommere fra Anne Johnsdatter Morksveen,helt fram til Håkon Hundorp (født 1220)
Kom opp en hel del med navn.Hvordan kan jeg finne ut helt sikkert at de er mine forfedre,og hvordan finner jeg vidre ut om Håkon Hundorp.Har prøvd å søke videre,men uten hell.Håper noen kan hjelpe meg.... Mvh Renate :)

dn17500
Sted: GRESSVIK

Re: Håkon Hundorp

Legg inn av dn17500 » 25. februar 2007 kl. 9.11

Hei Renate

Forstår det slik at du har funnet dine forfedre i folketellingene på Digitalarkivet. Jeg betrakter folketellingene som sekundærkilder - annenhånds opplysninger, altså ikke 100% sikre av forskjellige grunner.

For å kunne dokumentere slektskapsforholdene bør du nå finne den enkelte persons dåp i kirkebøkene. Her er foreldrene også registrert. Noen hevder at kirkebøkene heller ikke er 100% til å stole på, men finnes det noen bedre. Jeg betrakter kirkebøkene som primærkilder, altså "100%" sikre fordi den som skrev kirkeboka "var tilstede da et hendte".

Husk å få med deg kildereferansen og lenken til kirkeboksiden. Åpne kildeinformasjon - øverst på kirkeboksiden. Marker kildeinformasjon og permanent sidelenke - kopier - lim begge inn i kildelista i ditt slektsdataprogramm - lenk kildereferansen mot den aktuelle personens hendelse "Født".

Av ditt slektsdataprogram ser du nå hvilke hendelser du har gjort kildereferanse til, og kan finne ut hva slags kildedokument du refererer til, primærkilde eller sekundærkilde. Selv har jeg lagt til *) bak navnet på den enkelte person hvis slektskapsforhold til foreldrene jeg kan dokumentere med lenke til/kopi av primærkildedokument. Dette gir meg en veldig god oversikt både i slektstreet på skjermen og i forfedre-rapporter.
Hilsen
Per Kåre

gj04509

Legg inn av gj04509 » 25. februar 2007 kl. 12.45

Moren til min tippoldefar het Anne Johnsdatter Morksveen.Jeg søkte på google for å finne ut om Morksveen var et sted og event. hvor.Da kom det opp en lang liste med navn på hennes foreldre igjen osv.,som igjen førte meg til Håkon Hundorp. Skal dobbelt sjekke alle kirkebøker,men det hadde vært spennende å finne ut mer om Håkon Hundorp.Hvem han var,hvordan han levde også videre.Så hvis noen har mulighet til å hjelpe meg hadde det vært kjempe fint....

Mvh Renate :D

Brukeravatar
dn21210

Legg inn av dn21210 » 25. februar 2007 kl. 13.05

hvis du går inn på dis-treff og søker på hundorp, får du også treff...
Det er Paal Røiri som har lagt det inn, og e-postadressen hans står også der. Kanskje han kan hjelpe deg videre?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»