Søren Larsen, 44 år i FT 1865 for Grytten. Far?/Aner
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Søren Larsen, 44 år i FT 1865 for Grytten. Far?/Aner
I FT 1865 finner jeg Søren Larsen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=917#ovre som bor sammen med kone Eli Tostensdatter, 5 barn og hans moder, Eli Pedersdatter f ca 1780. Moren tror jeg jeg har funnet ut av, og likeså hennes aner, men hvem var Lars, far til Søren?
På IGI finner jeg en Søren Larsen f 22.11.1821, døpt 1.1.1822 i Hen kirke, foreldre Lars Larsen Grøvdal og Anne Knutsdatter, men det rimer jo ikke med FT i opplysningene 1865.
Har noen kjennskap til dette, eller har kirkeboken for Heen og kan slå opp?
På IGI finner jeg en Søren Larsen f 22.11.1821, døpt 1.1.1822 i Hen kirke, foreldre Lars Larsen Grøvdal og Anne Knutsdatter, men det rimer jo ikke med FT i opplysningene 1865.
Har noen kjennskap til dette, eller har kirkeboken for Heen og kan slå opp?
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Søren Larsen, 44 år i FT 1865 for Grytten. Far?/Aner
Ved vielsen til Søren og Eli heter han Lars Larsen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=25#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=25#ovre
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
1)Hvem er Eli Pedersdatter?Osvald Rydjord skrev: 1) Moren tror jeg jeg har funnet ut av, og likeså hennes aner
2) På IGI finner jeg en Søren Larsen f 22.11.1821, døpt 1.1.1822 i Hen kirke, foreldre Lars Larsen Grøvdal og Anne Knutsdatter, men det rimer jo ikke med FT i opplysningene 1865.
2) Lars og Anne stemmer med kirkeboken i Hen. Finner heller ikke noen andre Søren født rundt det aktuelle tidsrom.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Dette kan jo være vielsen til Lars Larsen og Anne Knutsdtr i Grytten 9. juli 1817 i følge IGI. (Lars Larsen Walveed og Anne Knutsdtr Engen.)
Hjelper det noe?
Hjelper det noe?

- Kontakt:
Tore Kristiansen skrev:Dette kan jo være vielsen til Lars Larsen og Anne Knutsdtr i Grytten 9. juli 1817 i følge IGI. (Lars Larsen Walveed og Anne Knutsdtr Engen.)
Hjelper det noe?
Fant dette paret i kirkeboken i går, men hvor kommer Eli Pedersdatter inn som mor til Søren? og hvor er Eli P på ca 20 år i 1801?
Får lete mer neste år.
Godt nyttår!
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Tore, Britt Iren og Carsten Henrik: Takk for bidrag som nok gjør at jeg må revurdere opplysningen i FT 1865 om at Elen Pedersdatter er Sørens moder. For det må vel være foreldrene dere har funnet, de samme som jeg antydet i første innlegget og som jeg fant ikke samsvarte med FT-opplysningene. Kan Anne Knutsdatter ha vært Lars Larsen Walveeds første kone og at han senere er blitt gift med Elen Pedersdatter?
Lars Larsen er nok også død i 1854 siden Knut Justesen er Søren Larsen Grøvdals forlover.
Elis far er Torsten Andersen Kavli, f 1789, g 2.jan 1827 med Kristi Olsdatter Hovde, f 1794.
At Lars Larsen Walved er gift med Anne Knutsdatter Engen er også interessant, da Eli Trondsdatters tippoldemor er Kari Pedersdatter Engen, f 1694. Hele 7 av 10 av Elis tippoldeforeldre som jeg har funnet, og som jeg kan knytte gårdsnavn til, er fra Voll, derav også Engen.
Britt Iren: Eli (Elen) Pedersdatter, som jeg som følge av FT-1865 tellingen trodde var Sørens mor, mener jeg er Elen Pedersdatter Kavli, f 1783, datter av Marith Knutsdatter Kavli og Knut Olsen Stranden. Jeg har notert meg i margen på Raumadalsfolket 2.opplag s 177: "Har sønnen Søren Larsen Heen ca 1821, g.m. Eli Torstensdatter Sæth f 16.6. 1828. Se Kb Grytten og Voll s 33." Hvordan jeg har havnet i den konklusjonen husker jeg ikke nå, jeg har ikke kirkeboken, og det er noen år jeg jobbet med min svigerinnes aner. Men trolig har jeg tatt feil.
Godt nytt år til gode hjelpere!
Hilsen Osvald
Lars Larsen er nok også død i 1854 siden Knut Justesen er Søren Larsen Grøvdals forlover.
Elis far er Torsten Andersen Kavli, f 1789, g 2.jan 1827 med Kristi Olsdatter Hovde, f 1794.
At Lars Larsen Walved er gift med Anne Knutsdatter Engen er også interessant, da Eli Trondsdatters tippoldemor er Kari Pedersdatter Engen, f 1694. Hele 7 av 10 av Elis tippoldeforeldre som jeg har funnet, og som jeg kan knytte gårdsnavn til, er fra Voll, derav også Engen.
Britt Iren: Eli (Elen) Pedersdatter, som jeg som følge av FT-1865 tellingen trodde var Sørens mor, mener jeg er Elen Pedersdatter Kavli, f 1783, datter av Marith Knutsdatter Kavli og Knut Olsen Stranden. Jeg har notert meg i margen på Raumadalsfolket 2.opplag s 177: "Har sønnen Søren Larsen Heen ca 1821, g.m. Eli Torstensdatter Sæth f 16.6. 1828. Se Kb Grytten og Voll s 33." Hvordan jeg har havnet i den konklusjonen husker jeg ikke nå, jeg har ikke kirkeboken, og det er noen år jeg jobbet med min svigerinnes aner. Men trolig har jeg tatt feil.
Godt nytt år til gode hjelpere!
Hilsen Osvald
- Kontakt:
Godt nyttår.
Eli Pedersdatter Fieren er konfirmert i Hen 1797.. Iflg. Raumadalsfolket s 177 er hun og søskene f. på gården Fieren, så da har vi henne så langt. Men hvor er hun i 1801??
Iflg gravlagde i Hen på DIS sidene finnes ingen Eli Pedersdatter død før 1877(skal se i kirkeboken senere) I 1865 er hun 85 år.
Jeg får ingen respons på FS ang Eli P evt gifermål.
Anne Knutsdatter Grøvdal døde i 1870
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=310#ovre
Det ser ut til at det er Anne som har giftet seg for andre gang(og ikke Lars)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=861#ovre
Enke Anne Knudsdatter Grøvdal på 47 år gifter seg 3 april 1842 i Hen med Peder Mortensen Heen på 29 år. MINI 1818-1853 for Grytten, Hen
Lars Larsen Grøvdal døde 11? feb 1834 - 45 år gml.
Ut fra vielsen til Søren og Eli må Lars og Anne være rett foreldrepar
Eli Pedersdatter Fieren er konfirmert i Hen 1797.. Iflg. Raumadalsfolket s 177 er hun og søskene f. på gården Fieren, så da har vi henne så langt. Men hvor er hun i 1801??
Iflg gravlagde i Hen på DIS sidene finnes ingen Eli Pedersdatter død før 1877(skal se i kirkeboken senere) I 1865 er hun 85 år.
Jeg får ingen respons på FS ang Eli P evt gifermål.
Anne Knutsdatter Grøvdal døde i 1870
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=310#ovre
Det ser ut til at det er Anne som har giftet seg for andre gang(og ikke Lars)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=861#ovre
Enke Anne Knudsdatter Grøvdal på 47 år gifter seg 3 april 1842 i Hen med Peder Mortensen Heen på 29 år. MINI 1818-1853 for Grytten, Hen
Lars Larsen Grøvdal døde 11? feb 1834 - 45 år gml.
Ut fra vielsen til Søren og Eli må Lars og Anne være rett foreldrepar
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk for hjelpen!
Jeg har lett etter henne før, men har ikke kunnet fastslå direkte hvor hun oppholder seg i 1801. Det er en Elen Peersdatter i Grytten i 1801http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11539&gardpostnr=78&personpostnr=1568&merk=1568#ovre , men hennes mor kan jo ikke være Marith Knudsdatter, men trolig Elen Olsdatter.
Nå dør Peder Olsen Fiæren i 1791. Elen Peersdatter er Hans Ericsens stedbarn, og det står ikke hennes datter, så teoretisk kan det jo ha vært flere ekteskap før 1801 og Elen Peersdatter har endt opp som Hans Ericsens stedatter. Men det blir jo spekulasjon.
En annen teori er jo at Elen har fått et galt farsnavn i 1801-tellingen, og da er det flere muligheter.
Jeg har lett etter henne før, men har ikke kunnet fastslå direkte hvor hun oppholder seg i 1801. Det er en Elen Peersdatter i Grytten i 1801http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11539&gardpostnr=78&personpostnr=1568&merk=1568#ovre , men hennes mor kan jo ikke være Marith Knudsdatter, men trolig Elen Olsdatter.
Nå dør Peder Olsen Fiæren i 1791. Elen Peersdatter er Hans Ericsens stedbarn, og det står ikke hennes datter, så teoretisk kan det jo ha vært flere ekteskap før 1801 og Elen Peersdatter har endt opp som Hans Ericsens stedatter. Men det blir jo spekulasjon.
En annen teori er jo at Elen har fått et galt farsnavn i 1801-tellingen, og da er det flere muligheter.
- Kontakt:
Hvis jeg ikke har mikset for mye er kanskje løsningen på Eli Pedersdatter som følger:Osvald Rydjord skrev: Det er en Elen Peersdatter i Grytten i 1801...
Elen Peersdatter er Hans Ericsens stedbarn.....
Se Vollboka s. 330-6 og 324-8, og Eidboka s. 433-7 ang. Eli Peersdtr.
Eli giftet seg med faren til Kristi Olsdatter som igjen giftet seg med Torsten Andersen Sæth-senere Kavli!! Eli Pedersdatter er altså Eli Torstensdatters sted-bestemor og ikke Sørens moder.
Vollboka s.650-7, Anne Knutsdatter Engen.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Britt Iren: Det var nå helt utrolig at du så den kombinasjonen! Jeg har ikke rukket å få personene inn i systemet ennå, men det stemmer sikkert, og jeg har allerede noen av disse familiene i basen.
Og Lars Larsen Walved mener jeg må være husmann under Valved i Innfjorden. Se Vollboka s 336.
Og Lars Larsen Walved mener jeg må være husmann under Valved i Innfjorden. Se Vollboka s 336.
- Kontakt:
Eneste ankepunktet for at det ikke skulle være rett mann er at han bare er 17 år da han gifter seg. Likeledes at han iflg kirkeboka 45 år da han døde i 1834, men det behøver nødvendigvis ikke være rett.
(Det finnes en Lars Larsen på 12 år som tjenestedreng på Skielbostad i 1801. Skjelbostad og Berild må man betegne som nabogarder til Walved. På FS finnes en Lars Larsen f 1788 med far Lars Berild)
(Det finnes en Lars Larsen på 12 år som tjenestedreng på Skielbostad i 1801. Skjelbostad og Berild må man betegne som nabogarder til Walved. På FS finnes en Lars Larsen f 1788 med far Lars Berild)
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Mystisk dette at alderen i forbindelse med at Lars sin død er så forskjellig fra andre opplysninger. I følge bygdebok for Voll s 236 (jeg skrev feil sidetall ovenfor) giftet Lars Larsen på Valstølen under Valved seg 1817 med Anne Knutsdatter Engen. Stedatter til Søren Iversen Engen. De hadde sønnene Knut i 1817 og Lars i 1818. "Meir er det ikkje å finne om desse", står det. Trolig har de flyttet til Isfjorden ved disse tider. da andre overtar plassen.
Foreldre til Lars Larsen (f 1800) er Lars Pedersen (1770-1800) skrev seg Berild da han giftet seg med Ragnhild Larsdatter Valved (1759-1816). Hun fra Valved og han "truleg ein utabygdes tenestekar"). De var de første som bygde og budde på Valstølen. Enken Ragnhild giftet seg 2. 1802 med Sjur Harkjeldsen, 1736-1816, fra Valldalen og hadde flere barn u.e. Lars og Ragnhild hadde også barna Peder 1790, Ane 1793, Sakarias 1796-96, Brit 1797, g 1836 m Peder Pedersen Øvre-Vik og blir borte og så Lars i 1800.
Jeg har satt alle opplysningene i forrige innlegget ditt inn i basen og det stemmer helt slik du skisserte det.
Foreldre til Lars Larsen (f 1800) er Lars Pedersen (1770-1800) skrev seg Berild da han giftet seg med Ragnhild Larsdatter Valved (1759-1816). Hun fra Valved og han "truleg ein utabygdes tenestekar"). De var de første som bygde og budde på Valstølen. Enken Ragnhild giftet seg 2. 1802 med Sjur Harkjeldsen, 1736-1816, fra Valldalen og hadde flere barn u.e. Lars og Ragnhild hadde også barna Peder 1790, Ane 1793, Sakarias 1796-96, Brit 1797, g 1836 m Peder Pedersen Øvre-Vik og blir borte og så Lars i 1800.
Jeg har satt alle opplysningene i forrige innlegget ditt inn i basen og det stemmer helt slik du skisserte det.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Det er fortsatt noen merkeligheter med Eli Pedersdatter, datter av Peder Ellingsen og Eli Olsdatter , f 1784 på Hatle i Eid. Peder dør like etter at Eli blir født og moren gifter seg til Ner-Hovde i Voll. Eli Pedersdatter gifter seg 1822 med enkemann Ola Mortensen, 1763-1832, og de får dattera Brit i 1824. Men som vi ser ovenfor flytter Eli til stedatteren Kristi som gifter seg med Torstein Andersen SæthDe får datteren Eli Torstensdatter, f 1826, som gifter seg med Søren Larsen. I FT 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=917#ovre står Eli Pedersdatter oppført som Sørens moder, men er altså Eli Torstensdatters stemor.
Jeg tror det er Eli Pedersdatter som dør her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =268#nedre ,
men så oppstår problemer igjen. Hun er John Morstøls svigermor, og Johns kone, som også omkommer i snøskredet er en Harkjeldsdatter og er 47 år gammel, altså født ca 1821 året før moren, Eli Pedersdatter, gifter seg med Ola Mortensen.
Er det Eli Pedersdatter Hatle/Hovde som dør i snøskredet 12.2.1868 eller er det Eli Pedersdatter Fieren?
Jeg tror det er Eli Pedersdatter som dør her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =268#nedre ,
men så oppstår problemer igjen. Hun er John Morstøls svigermor, og Johns kone, som også omkommer i snøskredet er en Harkjeldsdatter og er 47 år gammel, altså født ca 1821 året før moren, Eli Pedersdatter, gifter seg med Ola Mortensen.
Er det Eli Pedersdatter Hatle/Hovde som dør i snøskredet 12.2.1868 eller er det Eli Pedersdatter Fieren?
- Kontakt:
Osvald Rydjord skrev:Det er fortsatt noen merkeligheter med Eli Pedersdatter....Hun er John Morstøls svigermor, og Johns kone, som også omkommer i snøskredet er en Harkjeldsdatter og er 47 år gammel, altså født ca 1821 ....
Ja her er det noe merkeligheter fordi John Sørensen Morstøl (RF,s. 225) kone er Magnhild Harkjelsdatter Lyngheim f. 1820 og hennes mor heter Ingelev Amundsdatter. Iflg Raumadalsfolket (side 76, 5 d) dør begge foreldrene til Magnhild i 1835/36.
Skal se nærmere på dette.
Britt Iren
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Jeg fikk en melding for et par dager siden fra Øren Larsens tipptippoldebarn, hvis far er min nimenning og min svigerinnes tremenning. Han hadde blitt oppmerksom på debatten her ogi likhet med meg hadde han også trodd at Elin Pedersdatter var Sørens mor. Det var han som hadde funnet fram til de 8 som omkom i snøskredet for ca 140 år siden, og altså blant dem Eli Pedersdatter.
- Kontakt:
Mer forvirring:
Jon Sørenens foreldre var Søren Johnsen Grøvdal f. Setnes og Eli Pedersdatter Hagen. De giftet seg 27 feb 1814. Kan dette være Eli f. Fiæren??
Om dette er den Eli som omkommer i snøskredet er hun i alle fall ikke hans svigermor. Har ikke greid å finne noe annen Eli Pedersdatter (ca 82 år) enn Eli på 85 år ved FT 1865.
Her er dødsfallene reg i kirkeboken http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-169
Hva står etter svigermor??
Søren og Eli får følende barn iflg IGI-FS:
Olave 22 okt 1814
Marit 20 okt 1817
John 18 okt 1820
Oline 31 mai 1823
Det passer dårlig inn med Søren Larsen. Har sjekket kirkeboken på nytt og finner fortsatt ingen Søren Larsen f. i Hen med mor Eli Pedersdatter i perioden 1818-1825. Har sjekket kun på FS de andre sogna i Grytten og får ikke opp noen Søren der.
Om jeg søker på FS Søren Larsen f. 1820 +/- 5 år får jeg opp kun Siver f. jan 1820 og Søren Larsen f. nov 1821, sønner av Lars Larsen og Anne Knutsdatter.
Jon Sørenens foreldre var Søren Johnsen Grøvdal f. Setnes og Eli Pedersdatter Hagen. De giftet seg 27 feb 1814. Kan dette være Eli f. Fiæren??
Om dette er den Eli som omkommer i snøskredet er hun i alle fall ikke hans svigermor. Har ikke greid å finne noe annen Eli Pedersdatter (ca 82 år) enn Eli på 85 år ved FT 1865.
Her er dødsfallene reg i kirkeboken http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-169
Hva står etter svigermor??
Søren og Eli får følende barn iflg IGI-FS:
Olave 22 okt 1814
Marit 20 okt 1817
John 18 okt 1820
Oline 31 mai 1823
Det passer dårlig inn med Søren Larsen. Har sjekket kirkeboken på nytt og finner fortsatt ingen Søren Larsen f. i Hen med mor Eli Pedersdatter i perioden 1818-1825. Har sjekket kun på FS de andre sogna i Grytten og får ikke opp noen Søren der.
Om jeg søker på FS Søren Larsen f. 1820 +/- 5 år får jeg opp kun Siver f. jan 1820 og Søren Larsen f. nov 1821, sønner av Lars Larsen og Anne Knutsdatter.
-
Om jeg får blande meg inn her? Skifteprotokollene, -designasjonene og/eller dødsmeldingsprotokollene til sorenskriver eller lensmann kan vel gi svar på hvem Eli Pedersdatter var mor til.
Det virker for meg som om Eli skal være svigermora til John S. Morstøls kone. Det kan vel også tolkes slik ut av innførselen i kirkeboka. "John S. Morstøls Kone og Svigermoder". Altså svigermora til den forannevnte? Og hvis mora til John Sørensen Morstøl het Eli Pedersdatter, så virker det sånn.
Har sett igjennom Adresseavisa for tidsrommet etter skredulykka, men ikke funnet noe om dette skredet i Rauma. I dagene forut kom det masse sne, og det nevnes en orkan som nok er det uværet det henvises til i kirkeboka. Det gikk et skred på Støren som tok med seg en plass og noen liv, men verst var det i Lønset sogn i Oppdal der to garder og en plass ble tatt av et stort sneskred. Der var det også samlet mange veiarbeidere, og i alt 33 mennesker omkom og en rekke personer ble skadet. Det er også et telegram fra amtmannen i Molde til avisa om orkanens herjinger, men der nevnes kun beretninger fra Molde med den nærmeste omegn. Ingenting fra Grytten.
Men et dypdykk i arkivene kan nok gi et sikkert svar på hvem Eli Pedersdtr var svigermor til.
Det virker for meg som om Eli skal være svigermora til John S. Morstøls kone. Det kan vel også tolkes slik ut av innførselen i kirkeboka. "John S. Morstøls Kone og Svigermoder". Altså svigermora til den forannevnte? Og hvis mora til John Sørensen Morstøl het Eli Pedersdatter, så virker det sånn.
Har sett igjennom Adresseavisa for tidsrommet etter skredulykka, men ikke funnet noe om dette skredet i Rauma. I dagene forut kom det masse sne, og det nevnes en orkan som nok er det uværet det henvises til i kirkeboka. Det gikk et skred på Støren som tok med seg en plass og noen liv, men verst var det i Lønset sogn i Oppdal der to garder og en plass ble tatt av et stort sneskred. Der var det også samlet mange veiarbeidere, og i alt 33 mennesker omkom og en rekke personer ble skadet. Det er også et telegram fra amtmannen i Molde til avisa om orkanens herjinger, men der nevnes kun beretninger fra Molde med den nærmeste omegn. Ingenting fra Grytten.
Men et dypdykk i arkivene kan nok gi et sikkert svar på hvem Eli Pedersdtr var svigermor til.

- Kontakt:
Klart du får blande deg inn Tore og det er mulig du har rett. Men jeg leser dette som om det er J.S.Ms kone og (hans)svigermor. Hadde det vært konens svigermor burde det vel stått J.S.M kone og moderTore Kristiansen skrev: Det virker for meg som om Eli skal være svigermora til John S. Morstøls kone. Det kan vel også tolkes slik ut av innførselen i kirkeboka. "John S. Morstøls Kone og Svigermoder". Altså svigermora til den forannevnte? Og hvis mora til John Sørensen Morstøl het Eli Pedersdatter, så virker det sånn.

Greier du Tore å tyde ordet etter svigermor?
-
det står samt bak Svigermoder. Presten kunne gjerne ha glemt ordet hennes som hans.
Send en henvendelse til SAT og spør hva som står i dødsmeldingsprotokollen til sorenskriveren; det er mitt råd.

Send en henvendelse til SAT og spør hva som står i dødsmeldingsprotokollen til sorenskriveren; det er mitt råd.

- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Etter litt hyttevåronn er jeg hjemom og ser at Britt Iren og Tore har nye innspill, og jeg er selvfølgelig glad for at dere tar dere tid, begge opplever jeg som svært så konstruktive i mange debatter.
Tore jeg har fulgt ditt råd. Siden jeg åpnet tråden har nå sendt en forspørsel til SAT, og kanskje de klarer å nøste opp mer om Eli Pedersdatter som egentlig ble problemet etter hvert. Jeg skal legge inn svaret når/hvis det kommer noe.
God påske, det er det i hvert fall her på solkysten.
Osvald
Tore jeg har fulgt ditt råd. Siden jeg åpnet tråden har nå sendt en forspørsel til SAT, og kanskje de klarer å nøste opp mer om Eli Pedersdatter som egentlig ble problemet etter hvert. Jeg skal legge inn svaret når/hvis det kommer noe.
God påske, det er det i hvert fall her på solkysten.

- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Jeg har fått svar fra SAT, men dog uten at det ble svar på alle spørsmål i debatten. SAT svarte. "I Romsdal sorenskiriverembete mangler dødsfallmeldingene for perioden 1859-1914. De er trolig gått tapt i brann.
Vi legger ved kopi fra den originale 1865-tellingen. Vi tror muligens at tallet ut for husholdningen er satt feil, slik at Eli Pedersdatter kan høre til John Sørensens husholdning og ikke Søren Larsens. Det er jo mest vanlig at husfaren står først i listen, så kone og barn og så andre familiemedlemmer. Da vil det stemme siden John Sørensens mor het Eli Pedersdatter."
Dette vil da stemme med Tores forslag at det er Magnil Harkjelsdatters svigermor, Eli Pedersdatter, som omkommer i snøskredet http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =268#nedre, sammen med svigerdatteren, John Sørensens kone.
Her lenke til Eli trolig feilført http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=917#ovre
og her hvor hun skulle vært http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=909#ovre
Så får vi gå nærmere etter hvilken Eli Pedersdatter dette er, skjønt hun nå er ute av "mine" anetrær.
Vi legger ved kopi fra den originale 1865-tellingen. Vi tror muligens at tallet ut for husholdningen er satt feil, slik at Eli Pedersdatter kan høre til John Sørensens husholdning og ikke Søren Larsens. Det er jo mest vanlig at husfaren står først i listen, så kone og barn og så andre familiemedlemmer. Da vil det stemme siden John Sørensens mor het Eli Pedersdatter."
Dette vil da stemme med Tores forslag at det er Magnil Harkjelsdatters svigermor, Eli Pedersdatter, som omkommer i snøskredet http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =268#nedre, sammen med svigerdatteren, John Sørensens kone.
Her lenke til Eli trolig feilført http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=917#ovre
og her hvor hun skulle vært http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=909#ovre
Så får vi gå nærmere etter hvilken Eli Pedersdatter dette er, skjønt hun nå er ute av "mine" anetrær.
- Kontakt:
Ja da var Eli Pedersdatter ikke så komplisert som jeg fikk det til i et tidligere innlegg. Det høres riktig ut at Eli skal stå nederst i en fam og ikke øverst.
Som jeg skrev i innlegget kunne jeg ikke forstå utfra skrivemåte at det skulle være konens svigermor, men til mer jeg ”sa ordene” forstod jeg at Tore hadde rett. Og nå har vi beviset.
Burde ikke betvilt Tores utsagn, han har mye kunnskap og erfaring.
Men hvem er så Eli Pedersdatter Hagen som gifter seg med Søren Jonsen Setnes (Rf s 351, 4b.)
Sponsores når de gifter seg er Ole Cabbesæter og Lars Fladmark. Det er brødrene Amundsen Fladmark. Uten å gå altfor grundig inn i det kan jeg ikke se noe slektskap her.
Som tidligere skrevet finnes bare en Eli Pedersdatter eller Peersdatter som kan stemme i alder ved FT 1801, men hun gifter seg til Hovde i 1822 iflg Eidboka s 433.
Elie Pedersdatter Hovde blir konfirmert i 1800.
Eli Pedersdatter Fiæren ble altså konfirmert i 1797, hvor er hun i 1801? Har sett i kirkeboken om hun kan være død før FT, men finner henne ikke.
Har ikke greid å finne søsknene heller.
Moren Marit er sannsynlig her i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2031#ovre
Som jeg skrev i innlegget kunne jeg ikke forstå utfra skrivemåte at det skulle være konens svigermor, men til mer jeg ”sa ordene” forstod jeg at Tore hadde rett. Og nå har vi beviset.
Burde ikke betvilt Tores utsagn, han har mye kunnskap og erfaring.
Men hvem er så Eli Pedersdatter Hagen som gifter seg med Søren Jonsen Setnes (Rf s 351, 4b.)
Sponsores når de gifter seg er Ole Cabbesæter og Lars Fladmark. Det er brødrene Amundsen Fladmark. Uten å gå altfor grundig inn i det kan jeg ikke se noe slektskap her.
Som tidligere skrevet finnes bare en Eli Pedersdatter eller Peersdatter som kan stemme i alder ved FT 1801, men hun gifter seg til Hovde i 1822 iflg Eidboka s 433.
Elie Pedersdatter Hovde blir konfirmert i 1800.
Eli Pedersdatter Fiæren ble altså konfirmert i 1797, hvor er hun i 1801? Har sett i kirkeboken om hun kan være død før FT, men finner henne ikke.
Har ikke greid å finne søsknene heller.
Moren Marit er sannsynlig her i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2031#ovre