Hans Jonssen, f. 1652

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj04081
Sted: Danmark

Hans Jonssen, f. 1652

Legg inn av gj04081 » 16. desember 2006 kl. 9.35

Jeg trenger hjelp til å finne ut om Hans Jonssen, født 1652 kommer fra Bergen.

Hans Jonssen (kan også skrives: Joensen, Johnsen, Jonsen) kom til Lenvik i voksen alder, han er først registrert deroppe i folketellingen for 1701 (hvis jeg husker riktig) og ikke tidligere, heller ikke finnes det noen fødselsdata på ham deroppe fra -- altså, han var innflytter. Han giftet seg riktig, riktig godt der oppe i Troms, med Barbro Justdatter, datter av presten Justinius Petri (1615-1661), og hun er barnebarn av knape Anders Rold.

Nå vel, denne Hans Jonssen, må ha hatt en far som het Joen, John, Jon, og besteforeldre som het Rasmus og Jens. Dette baserer jeg på skikken med navneoppkalling, siden han selv heter Jonssen, og en av sønnene heter Joen, regner jeg med at hans far het Joen. Det er kun på hans side av familien at det er en mulighet for noen som het Rasmus eller Jens, altså hans farfar og mors far? (Hans' andre barn er oppkalte etter Barbros foreldre, søster, og en onkel).

En siste ting er at han kan ikke ha vært noen fattigdreng, han giftet seg inn i en familie hvor svigerfar og stefar var mektige danskeprester, og hvor det var penger (Anders Rold var jo en meget velstående og mektig handelsmann). Altså, må han komme fra et sosialt sjikt som ikke sto noe under det han giftet seg inn i. Hypotese: han kan selv være sønn av en handelsmann, jekteskipper, prest med tilknytning til Bryggen -- mange av disse dro jo nordover (klippfisk) og noen slo seg ned der oppe, spesielt hvis de fant noen å gifte seg med, det var gode tider hvis man var skipper, handelsmann eller bonde med selveiet land.

Håper dette kan føre til noe.

Vennlig hilsen,

Jan-Kyrre Berg Olsen

gj04081
Sted: Danmark

Re: Hans Jonssen, f. 1652

Legg inn av gj04081 » 16. desember 2006 kl. 12.39

En viktig tilknytning til Bergen for Hans Jonssen, f. 1652.

Når det gjelder Hans Joensen, bosatt på Mols(jord) i 1701, så burde han være å finne i området i 1666 ettersom han var f.ca 1652, men jeg har ikke klart å finne ham. Men han kan altså være tilflyttet området?

En vigtig detalje er at Hans Joensens svigersøster Maren Justesdtr bodde i Bergen, og Barbro Justesdtr kunne vel også ha funnet seg en mann derfra?

Maren Justdatter
Født _____, Hillesøy
Død omkring 1743, begravet 21 okt. 1743, Nykirken i Bergen., Maren Justisdatter, e(nke?), «i kirck. und. stol. med liigpræd. alle klocker»
Ved skifte år 1706 etter stefaren sogneprest Christen Jensen er Maren bosatt i Bergen
I skifte år 1734 etter halvbroren Hans Christensen er Maren stadig i live og bosatt i Bergen. Hans Christensens datter Kirsten Hansdatter er i tjeneste hos sin tante

Barnebarn av Hans Joensen og sønn av Joen Hansen er Ole Joensen, f. Ca 1722, han fikk bygsel i Rogsfjord i 1756. I en arvesak i 1744 etter Maren Justdatter nevnes Ole Joensen som en av arvingene. Maren Justdatter var altså søsteren til Ole Joensens bestemor Barbro Justdatter.

Hans Jonssens far kan ha hatt navnet Joen Rasmussen eller Joen Jensen, født mellom 1620 og 1630?

Svar

Gå tilbake til «Bergen»