Ingebrigt Erlandsens opphav (~1687-?)....

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Ingebrigt Erlandsens opphav (~1687-?)....

Legg inn av Espen Berg » 3. desember 2006 kl. 0.57

I Bygdabok for Dovre, band 2 (side 396), står det at Ingebrigt Erlandsen (1689-?) kom fra Hundnes (som ligger under Tofte). Under Hundnes står det ikke noe i bygdeboka. Ingebrigt ble ifølge boka gift med Guri Olsdatter (~1687 - 1737-01-22).

Spørsmålet mitt er: Hvem er foreldrene til Ingebrigt, og kom han fra Hundnes eller Tofte?

I skifteprotokollene for Nord-Gudbrandsdalen (Dovre/Lesja), Fol. 58, er det nevnt et skifte 1704-10-08 på Killi. Her står det en Ingelbret Erlandsen som sønn av Erland Tostensen og Gunild Ingelbretsd.. Det står ikke alder på Ingelbret, noe som kan tyde på at han ikke var myndig(?). Det står heller ingen kommentar på at han evt. var myndig. Kan det være at Ingebrigt var fra Killi? I bygdeboka for Dovre står det ikke noe om foreldrene til Ingebrigt (det kan jo selvsagt være at de er nevnt selv om ikke jeg finner dem).

All hjelp tas imot med takk :)

dn20561
Sted: HOVET

Re: Ingebrigt Erlandsens opphav (~1687-?)....

Legg inn av dn20561 » 3. desember 2006 kl. 12.10

Hei Espen ,

:D har du prøvd og kontakte lokale slekthistorielaget der på Dovre traktene de har meget bra kunnskap og sitter ofte på mere søke hjelp/imf. :?:

Det er og muilg det er noen lokale her/der som sitter på de nevte svar på denne nøtten ,

de er meget godt kjent og flinke der oppe til og løse slike problemer......
...................................................................................................................
Jeg har desserre ikke de bøkene/oppslagene, så jeg får ikke hjulpet deg.
...................................

Men du kan og henvende deg med mail til Arkivene i Oslo og spørre om hjelp til probl. :!:

Lykke til vidre med slekta Espen.

Håper dette nå løser seg for deg. :!:

Mvh.
Helge

dn20561

Legg inn av dn20561 » 3. desember 2006 kl. 12.22

Hei Espen,

:wink: det kan og være at forelderne står ført på gårdsnavn/el. ved en feil ført på noe annet navn el.lignende, det forekommer ofte det slike feil i kilder :?:

Det er ikke så lett med slike gamle slekter..... det har jeg selv fått se :!:

Mvh.
Helge

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 3. desember 2006 kl. 12.32

Heisann Helge!

Takk for tipsene :)

Jeg har ikke kontaktet slektshistorielaget på Dovre. Tenkte jeg skulle prøve ut en etterlysning her først. Siden Ingebrigt ble født før den eldste tilgjengelige kirkeboka for Dovre/Lesja, så har jeg vel ikke så mange andre kilder igjen enn skifteprotokoller, pantebøker og tingbøker? Skifteprotokollene har jeg kopi av, men jeg har ikke tilgang til pantebøker og tingbøker herfra.

Espen

dn20561

Legg inn av dn20561 » 3. desember 2006 kl. 12.53

Hei Espen,

de lokale sitter ofte med dødsprottokoller fra lensmann, i de står mye viktig imf. om den døde og hans slekt/arvinger som du kan bruke . :!:

Om ikke de har den ,så er det mulig Arkivene i OSLO har den ....prøv det sporet også.... :D

Mvh.
Helge

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 3. desember 2006 kl. 12.55

Hei igjen Helge :)

Det er klart at skiftestedet (det som står oppført i skifteprotokollen) ikke trenger å være det stedet man kunne forvente å finne igjen familien. Det kan også være tolkningsvarianter av skrifemåter. Nå skal man jo som alltid være veldig forsiktig med å sluke opplysninger fra bygdebøker rått, men det er ofte en god ledetråd til videre leting.

Espen

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 3. desember 2006 kl. 12.57

Ikke dumt forslag det med lensmannsprotokollene Helge :)

Jeg tar kontakt med Statsarkivet på Hamar, og hvis ikke de kan hjelpe så blir det Riksarkivet neste. Tusen takk :)

Espen

dn20561

Legg inn av dn20561 » 3. desember 2006 kl. 13.22

Hei Espen ,

(jeg selv leste feil oppl. i bygdebok/slektsbok i 7 år :!: )FEIL I DEN B.B./SLEKTSBOKA.

Fredag kveld på data søk fult gjennombrudd på den ene grena 3 savna ledd stod og lese på nettet :D
.............................................

Ja jeg selv har lært av den tabben i den boka..... :D
.................................................................................................................

Mvh.

Helge

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 3. desember 2006 kl. 13.27

Ja det tryggeste er nok å ta det med en tønne salt inntil primærkildene er sjekket. Nå blir det heldigvis enklere og enklere å gjøre oppslag i kirkebøkene ihvertfall :)

Espen

Svar

Gå tilbake til «Dovre»