Erik Borge/Hansen Borge i Smaalenene
Moderator: MOD_Østfold
Erik Borge/Hansen Borge i Smaalenene
Hei!
Søker en Erik Borge f.1859 i Borge. Han kaller seg bare Erik Borge, mens hans bror som blir født i Fredrikstad i 1868, kaller seg Hansen Borge til etternavn.
Jeg lurer på om noen kan hjelpe med å finne opphavet til disse 2. De flyttet til Oslo og alt etter dette er kjent, men foreldrene deres vet vi ikke noe om.
Mvh
Lisbeth Randa
Søker en Erik Borge f.1859 i Borge. Han kaller seg bare Erik Borge, mens hans bror som blir født i Fredrikstad i 1868, kaller seg Hansen Borge til etternavn.
Jeg lurer på om noen kan hjelpe med å finne opphavet til disse 2. De flyttet til Oslo og alt etter dette er kjent, men foreldrene deres vet vi ikke noe om.
Mvh
Lisbeth Randa
Re: Erik Borge/Hansen Borge i Smaalenene
Har du søkt i kirkebøkene fra Borge, Østfold ?
Borge var tidl. smaalene, er jeg blitt fortalt.
Borge var tidl. smaalene, er jeg blitt fortalt.
Hei!
Ja, jeg fant en Erik som kan passe men jeg er ikke helt sikker!
Mvh
Lisbeth Randa
Ja, jeg fant en Erik som kan passe men jeg er ikke helt sikker!
Mvh
Lisbeth Randa
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Hei - du har ikke en dato og sted for Eriks evt. vielse el. konfirmasjon ? Der står farens navn. Kanskje sjekke konfirmerte i Fr.stad rundt 1875.
Forøvrig viser FT 1865 for Borge en Erik Hansen, 6 år, bosatt på Veel gård. Foreldre Hans Andreas Jensen og Anne Eriksdatter. Faren er gårdbruker og selveier om det kunne stemme.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2514#ovre
Forøvrig viser FT 1865 for Borge en Erik Hansen, 6 år, bosatt på Veel gård. Foreldre Hans Andreas Jensen og Anne Eriksdatter. Faren er gårdbruker og selveier om det kunne stemme.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2514#ovre
-
- Sted: FLAKTVEIT
Hei Lisbeth!
I skannet kirkebok for Borge 1848 - 1860, døpte, fant jeg som nr 66 Erik Hansen, f. 25.juli, døpt 9.okt. 1859
Foreldre: Hans Eriksen og Christiane Julie Jensdatter.
I den neste kirkeboken for Borge fant jeg en bror Jens, født 8. mars, døpt 26. mai 1861, med samme foreldre.
Disse folkene finnes i 1865 telling for Skeberg, under gården Tranemyr ndre.
En søster Elen Marie er født 28.sept. og døpt4. des. 1864 i Skjeberg ( Skannet kirkebok)
Vielsen til foreldrene står i Skannet kirkebok for Skjeberg:
Ungkar Hans Eriksen Tranemyr 26 1/2 år
Pigen Christiane Julie Jensdatter, f. i Moss 28 år
Hans far er Selveier Erik Hansen Tranemyr
Hennes far er vanskelig å lese!!
mvh Trond Madsen
I skannet kirkebok for Borge 1848 - 1860, døpte, fant jeg som nr 66 Erik Hansen, f. 25.juli, døpt 9.okt. 1859
Foreldre: Hans Eriksen og Christiane Julie Jensdatter.
I den neste kirkeboken for Borge fant jeg en bror Jens, født 8. mars, døpt 26. mai 1861, med samme foreldre.
Disse folkene finnes i 1865 telling for Skeberg, under gården Tranemyr ndre.
En søster Elen Marie er født 28.sept. og døpt4. des. 1864 i Skjeberg ( Skannet kirkebok)
Vielsen til foreldrene står i Skannet kirkebok for Skjeberg:
Ungkar Hans Eriksen Tranemyr 26 1/2 år
Pigen Christiane Julie Jensdatter, f. i Moss 28 år
Hans far er Selveier Erik Hansen Tranemyr
Hennes far er vanskelig å lese!!
mvh Trond Madsen
Hei!
Dette kan jo selvølgelig stemme,men det rare er at Edvin blir født i Fredrikstad i 1868. Hvis de bodde i Skjeberg og hadde gård er det merkelig at broren blir født i Fredrikstad.
Og familien visste bare om disse to brødrene som kjøpte opp en stor tomt på Ekeberg, på ca. 8/10 mål. Erik Borge ble alldri gift. Den ene kaller seg bare Borge og den andre kaller seg Borge Hansen. Det stemmer jo med farens fornavn Hans. Hvor Borge kommer inn er noe også etterslekten har lurt på.
Mvh
Lisbeth
Dette kan jo selvølgelig stemme,men det rare er at Edvin blir født i Fredrikstad i 1868. Hvis de bodde i Skjeberg og hadde gård er det merkelig at broren blir født i Fredrikstad.
Og familien visste bare om disse to brødrene som kjøpte opp en stor tomt på Ekeberg, på ca. 8/10 mål. Erik Borge ble alldri gift. Den ene kaller seg bare Borge og den andre kaller seg Borge Hansen. Det stemmer jo med farens fornavn Hans. Hvor Borge kommer inn er noe også etterslekten har lurt på.
Mvh
Lisbeth
-
- Sted: FLAKTVEIT
Hei igjen!
Her kommer litt til som kanskje synes merkelig !!
I skannet kirkebok for Glemmen 1862 - 1887, ministerialbok, døpte :
nr. 92 f.2. feb. 1868, døpt 13.april NILS
tvilling med !!!
nr. 93, f. 2. feb. 1868, døpt 13. april EDVIN
altså nok en bror !! og med de samme foreldrene, arbeidsmand Hans Eriksen og Kristine Julie Jensdatter.
Bosted er vanskelig for meg å tyde.
I skannet kirkebok for Glemmen 1871 - 1878, ministerialbok, confirmerede:
nr. 8 1. april 1874, Erik Hansen, Lisleby f. 25.07.1859, Borge.
Dette skulle dermed være de rette folkene.
mvh Trond Madsen
Her kommer litt til som kanskje synes merkelig !!
I skannet kirkebok for Glemmen 1862 - 1887, ministerialbok, døpte :
nr. 92 f.2. feb. 1868, døpt 13.april NILS
tvilling med !!!
nr. 93, f. 2. feb. 1868, døpt 13. april EDVIN
altså nok en bror !! og med de samme foreldrene, arbeidsmand Hans Eriksen og Kristine Julie Jensdatter.
Bosted er vanskelig for meg å tyde.
I skannet kirkebok for Glemmen 1871 - 1878, ministerialbok, confirmerede:
nr. 8 1. april 1874, Erik Hansen, Lisleby f. 25.07.1859, Borge.
Dette skulle dermed være de rette folkene.
mvh Trond Madsen
Hei!
Ja dette er de helt sikkert de rette folkene. Skal sjekke. Tusen takk skal du/dere ha.
Mvh
Lisbeth Randa
Ja dette er de helt sikkert de rette folkene. Skal sjekke. Tusen takk skal du/dere ha.
Mvh
Lisbeth Randa
Jeg har flere opplysninger om denne familien. Ta gjerne kontakt.
mvh Karl Ottar Fjeld
mvh Karl Ottar Fjeld