DIS Genealogiske ressurser - tips til bedret informasjon

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

DIS Genealogiske ressurser - tips til bedret informasjon

Legg inn av gj00026 » 8. desember 2005 kl. 9.01

DIS Genealogiske ressurser er sortert etter dagens kommuner. Således får jeg beskjed om å kikke under Larvik når jeg ønsker informasjon om Hedrum, som ble innlemmet i Larvik fra 1/1-1988.

Under Larvik leser jeg følgende:

Informasjon om Larvik:
Larvik prestegjeld med Larvik og Langestrand sogn. Utskilt fra Hedrum prestegjeld ved reskript 05.05.1741.
(Kilde: Riksarkivet).

Dette er riktig om Larvik prestegjeld, men ikke om Larvik kommune, som i tillegg består av prestegjeldene Hedrum, Brunlanes, Tjølling og Stavern.

Det er greit at DIS velger å dele inn etter dagens kommuner, men da synes jeg det bør gjøres en jobb med å presentere riktig informasjon også på prestegjeldsnivå. Slik det nå framstår, kan det sannsynligvis være vanskelig å forstå for de som ikke er lokalkjente i utgangspunktet!

mvh Kristian Hunskaar

Einar Balle
Site Admin
Sted: STORD

Re: DIS Genealogiske ressurser - tips til bedret informasjon

Legg inn av Einar Balle » 9. desember 2005 kl. 9.13

Hei

Det er en hel del ting som ikke er godt nok i Genealogiske ressurser.

Årsaken til at endel ting ikke er oppdatert/utvidet med mer informasjon skyldes at vi er for få personer som gjør oppdateringer i systemet.

Om det er noen som vil være med i arbeidet med å gjøre tjenesten bedre så kan følgende e-postadresse benyttes: [email protected]

Arbeidet kan f.eks. være å gjennomgå områder i Genealogiske ressurser som en har spesiell kunnskap om.
mvh Einar Balle
Administrator Slektsforum
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 11. desember 2005 kl. 21.28

Takk for svaret!

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 22. januar 2006 kl. 3.08

Einar Balle skrev:Om det er noen som vil være med i arbeidet med å gjøre tjenesten bedre så kan følgende e-postadresse benyttes: [email protected]

Jeg har nå sendt inn en historisk gjennomgang av geistlig, administrativ og juridisk inndeling for dagens Larvik kommune. Den er sikkert ikke 100% feilfri, men den skal være mer informativ enn den beskrivelsen som står å lese i dag.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 21. november 2006 kl. 16.29

Hei igjen!

Her er lenke til en glimrende gjennomgang av endringer i kommune- og fylkesinndelingen: http://www.ssb.no/emner/00/90/rapp_9913/rapp_9913.pdf

Jeg vil fortsatt framholde at det er galt å bruke informasjom om prestegjeld til å beskrive kommuner. Det blir som å skrive norsk med kyrilliske bokstaver, for å sette det på spissen. Om ikke DIS-Norge har ressurser til å gjøre en gjennomgang av kommunebeskrivelsene, vil det i mange tilfeller være mest fornuftig å fjerne disse, da informasjonen for en del kommuners vedkommende blir misvisende.

Husk også at kommuneinndelingen ikke er eldre enn 1837.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»