Vestby gård, Skoger

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn14300
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Vestby gård, Skoger

Legg inn av dn14300 » 14. november 2006 kl. 14.46

Hei, er ute etter informasjon om Vestby gård i Skoger (dette lå i Vestfold før).
Har funnet at det muligens er gårdsnummer 51.

All info er velkommen.

Hva familien het opprinnelig vet jeg ikke, men de het Caspersen før de dro til Risør, og da de flyttet til USA tok de også navnet Westby Caspersen.

Takk.
Arnstein

gj03522
Sted: DRAMMEN

Re: Vestby gård, Skoger

Legg inn av gj03522 » 14. november 2006 kl. 22.31

Hei.
Det er riktig i det gamle og kanskje nuværende matrikkelnummer 51.

Jeg har den gamle Skogerboka fra 1931 og der er Vestby beskrevet. Men det er ingen ved navn Casper eller Caspersen som er notert i boken. Nå var jo de færreste gårdbrukere, og dessverre så er det flest av den standen som er nevnt i Skogerboka. De fleste var jo husmenn eller andre arbeidere, og er de meget sjelden nevnt i denne boken.
Jeg kjenner til at mange tok å brukte navnet på en gård de en eller annen gang tjente på. kanskje var det slik her også.

En som giftet seg med en søster av min bestemor fra Flå,kom opprindelig fra Krødsherad. Han hadde tjent i ett par år på Lindelien i Flå, syntes det var et fint navn, og vips het han Lindely når han kom bort i Minnesota i Amerika.

mvh
Tormod Thoresen
Drammen

dn14300
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Re: Vestby gård, Skoger

Legg inn av dn14300 » 15. november 2006 kl. 17.56

Hei, takk for innspillet. Jeg skal undersøke videre hvilke navn de kan ha hatt da de holdt til på Vestby gård. Jeg har ikke tilgang til Skogerboken. Står det mye om gården?
Går det ann å få en kopi av det som står?

Arnstein

Svar

Gå tilbake til «Buskerud - ukjent sted»