Falne og omkomne 2. verdenskrig
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Falne og omkomne 2. verdenskrig
Hei, jeg lurer på om det finnes kommunevis oversikt over falne og omkomne i andre verdenskrig.
mvh. Anders M. Rabben
mvh. Anders M. Rabben
Re: Falne og omkomne 2. verdenskrig
Nei, det tror jeg ikke. Bokverket "Våre falne" fra de første etterkrigsårene, har, etter det jeg husker, sortert de falne alfabetisk, ikke topografisk [det er best å sjekke etter]. Enkelte lokalhistoriske årbøker har falnefortegnelser, som dermed er geografisk inndelte. Eksempel: Årbok for Gudbrandsdalen (jeg mener det var årgangen 1945). Det er vel verd å undersøke i tilsvarende årbøker fra andre regioner.
Disse verkene har imidlertid kun falne på alliert side, ikke de tusenvis av falne nordmenn på tysk side. Om de siste, finnes det meg bekjent ikke tilsvarende samleverk. Enkelte NS-organ publiserte 1944/45 falnelister (måned for måned), altså hverken alfabetisk eller geografisk inndelte lister. Dette gjaldt frontkjempere. Men alle døde på tysk side vårhalvåret 1945 er jo ikke med der, heller ikke falne av typen sykepleiere eller de likviderte (de siste finner du i senere tids bokutgivelser).
Disse verkene har imidlertid kun falne på alliert side, ikke de tusenvis av falne nordmenn på tysk side. Om de siste, finnes det meg bekjent ikke tilsvarende samleverk. Enkelte NS-organ publiserte 1944/45 falnelister (måned for måned), altså hverken alfabetisk eller geografisk inndelte lister. Dette gjaldt frontkjempere. Men alle døde på tysk side vårhalvåret 1945 er jo ikke med der, heller ikke falne av typen sykepleiere eller de likviderte (de siste finner du i senere tids bokutgivelser).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
Hei
Enig med Tore vedr. Våre falne.
Hadde en sak jeg jeg hjalpen amerikaner med for et år siden, har den ikke foran meg nå så det blir på husken.
Mener Kristian Ottosen arbeider med en oppdatering og har et register hjemme fordi det mangler en del.
Når det gjelder den andre siden finnes det muligheter der og selv om jeg ikke husker navnet nå. Tror jeg fikk et tips fra Deichmann.
Enig med Tore vedr. Våre falne.
Hadde en sak jeg jeg hjalpen amerikaner med for et år siden, har den ikke foran meg nå så det blir på husken.
Mener Kristian Ottosen arbeider med en oppdatering og har et register hjemme fordi det mangler en del.
Når det gjelder den andre siden finnes det muligheter der og selv om jeg ikke husker navnet nå. Tror jeg fikk et tips fra Deichmann.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
Det finnes et online søkested for tyske krigsgraver. Der fant jeg 2 med fødested "Norwegen", men det er ikke så ofte fødested er registrert... Lenke: http://www.volksbund.de/graebersuche/co ... gebnis.asp
mvh
Per Harald
mvh
Per Harald
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Kristian Ottosen har skrevet et bokverk om de forskjellige fangeleirene. Her er det i navneregister over de som satt i de forskjellige leirene
en artikkel om denne boken finner du her:
http://www.smp.no/default.asp?page=1023 ... 6,1&lang=1
Bøkene anbefales!
en artikkel om denne boken finner du her:
http://www.smp.no/default.asp?page=1023 ... 6,1&lang=1
Bøkene anbefales!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Laila, da er vi over i emnet "fanger", mens spørsmålet opprinnelig gjaldt "falne", noe som ikke er ensbetydende.
Men det var vel en del av de som satt i fangeleirene som omkom?
Ja, dessverre. Og kanskje det snart er på tide med fangeleksika over utenlandske fanger i fangeleire i Norge (mangler idag).
Ja, ironisk nok døde det visst flere utenlandske fanger i fangeleire i Norge enn nordmenn overhodet under krigen (har jeg blitt fortalt av en 2. verdenskrig-/holocaust-forsker).
På følgende adresse http://home.no/ww2/ finnes det fortegnelser over graver på krigskirkegårder i Trondheimsområdet. Det er i alle fall en sped start.
På følgende adresse http://home.no/ww2/ finnes det fortegnelser over graver på krigskirkegårder i Trondheimsområdet. Det er i alle fall en sped start.
Hei, igjen og takk for alle gode råd. Kommer til å se nærmer på en del av dem. Er hovedsakelig interessert Hordaland.
mvh Anders M. Rabben
mvh Anders M. Rabben
I Forsvarsdepartementets arkiv for 1945 og de følgende årene (i Riksarkivet), ligger det svært mye dokumentasjon på fangeleire i Norge.
Her er det i flere av svarene gitt mange fine lenker. Hadde vært fint om disse kunne vært lagt inn på DISN hjemmeside på ett eller annet sted.
Mvh
Per Kåre
Mvh
Per Kåre
- Kontakt:
Det blir vanskelig - og veldig ineffektivt - for de som oppdaterer Genress sidene, å måtte lese Slektsforum og andre debattfora for å finne linker som skal være med på lenkesider.
Mye bedre er det å sende tips om gode linker til
[email protected]
Mye bedre er det å sende tips om gode linker til
[email protected]
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila
Forstår det, men er det ikke en eller flere s.k. moderator for de forskjellige temaene som kunne være med på å fange opp disse.
Mvh
Per Kåre
Forstår det, men er det ikke en eller flere s.k. moderator for de forskjellige temaene som kunne være med på å fange opp disse.
Mvh
Per Kåre
- Kontakt:
Da vil jeg heller svare slik - hvorfor kan ikke alle være med å jobbe for fellesskapet? Vi som er med som moderatorer her på Slektsforum er stort sett også tillitsvalgte eller veldig aktive på andre områder.
Derfor synes jeg ikke det er mye forlangt for eksempel av deg, å sende inn en e-post til de som administrerer Genress sidene.
Det er utrolig mye jobb som legges ned av de som jobber for foreningen og medlemmene - så da er det jo fint om medlemmene kommer med innspill også?
Derfor synes jeg ikke det er mye forlangt for eksempel av deg, å sende inn en e-post til de som administrerer Genress sidene.
Det er utrolig mye jobb som legges ned av de som jobber for foreningen og medlemmene - så da er det jo fint om medlemmene kommer med innspill også?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
De fleste kommuner har vel en minnestøtte eller to over kommunens falne eller døde i krigsfangeleir, i hvertfall vet jeg om slike for Holt, Tvedestrand, Søndeled, Risør og Gjerstad (i Risør også over falne under 1. verdenskrig)
I Oslo har jeg sett lokale minnesteiner, bl.a. en i av Ullevål Hageby.
Kanskje man skulle registrere navnene på disse i en felles base når man er på kirkegårder for å registrere gravsteiner??
I Oslo har jeg sett lokale minnesteiner, bl.a. en i av Ullevål Hageby.
Kanskje man skulle registrere navnene på disse i en felles base når man er på kirkegårder for å registrere gravsteiner??
har en bok med ganske god oversikt over norske falne 2-verdens krig
så hvis du sender meg en mail med navn skal jeg se om jeg kan finne noe som kan hjelpe deg
så hvis du sender meg en mail med navn skal jeg se om jeg kan finne noe som kan hjelpe deg
Hei
Og hva er tittelen på denne bok
Og hva er tittelen på denne bok

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Kontakt:
Ingmar, det er et stort verk på 4 store bind som heter "Våre Falne" - gitt ut av den norske stat etter krigen. I disse bøkene er det en liten biografi over alle, samt bilder av de fleste. De falne står alfabetisk etter etternavn.
De står rett bak meg i bokhylla...
De står rett bak meg i bokhylla...
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
mine bøker heter "på liv og død" og er et 3 bindsverk med autentiske tegninger som fanger og soldater har tegnet fra de forskjellige leierene.....samt oversikt over alle norske falne og overlevende fra de største leierene....:
-dachau
-flossenberg
-natzweiler
-hertogenbosch
-auschwitsI-III
og mange fler....
inneholder konsentrasjonsleier,getto og utryddelses leiere
-dachau
-flossenberg
-natzweiler
-hertogenbosch
-auschwitsI-III
og mange fler....
inneholder konsentrasjonsleier,getto og utryddelses leiere
- Kontakt:
Camilla er det Ottosen sine bøker du har?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
har ikke peiling da alt av forsider mangler...eneste jeg kan se er at den ble gitt ut første gang i 1990.....av aschehoug
(disse bøkene med mange fler er arvegods etter min farmor som mistet både sin bror og søster i krigen)
skal vi se.... tittlene er:
Bak lås og slå
natt og tåke
på liv og død
kan ymte en ....osen på den ene så det er veldig mulig det er denne ottosen som har skrevet disse
(disse bøkene med mange fler er arvegods etter min farmor som mistet både sin bror og søster i krigen)
skal vi se.... tittlene er:
Bak lås og slå
natt og tåke
på liv og død
kan ymte en ....osen på den ene så det er veldig mulig det er denne ottosen som har skrevet disse
- Kontakt:
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
jeg har lest de og mange andre.....
ligger en liten historiker og lurer i meg
men har av erfaring opplevd at navne listene både i de omkommne på titanic og i krigen har hjulpet mange med gåter de ikke fant ut av på egenhånd....like samt som de overlevende
å da siden jeg har fått så enormt mye hjelp av mange her inne får jeg jo bidra med det jeg kan for og hjelpe andre.....
ligger en liten historiker og lurer i meg

men har av erfaring opplevd at navne listene både i de omkommne på titanic og i krigen har hjulpet mange med gåter de ikke fant ut av på egenhånd....like samt som de overlevende
å da siden jeg har fått så enormt mye hjelp av mange her inne får jeg jo bidra med det jeg kan for og hjelpe andre.....
-
- Sted: BODØ
Som julegave fra DIS-Norge er det nå lagt ut et søkbart navneregister til bøkene Våre falne, som er tilgjengelig for alle DIS-medlemmer. Adressen er www.disnorge.no/vaare_falne/
Sitat: " Minneskriftet "Våre falne 1939-45" med biografiske opplysninger om nesten 12.000 falne og omkomne under krigen ble utgitt 1948-1951 etter et initiativ fra regjeringen i 1945. Skriftet består av fire store bøker med bilder til nesten alle biografiene. Se vedlegg til bind 1 for mer informasjon.
Nedenfor kan du søke etter personnavn, stedsnavn, yrke, dødsårsak mm og dersom du får treff får du også vite hvor i minneskriftet du finner hvert treff. Denne søkbare indeksen til "Våre falne 1939-1945" er basert på en avskrift utført av Trygve Stokkan.
Det avskrevne materialet er ikke fullstendig korrekturlest. Dersom det oppdages feil er vi takknemlig for tilbakemeldinger til [email protected]. Vi korrigerer de feil vi blir gjort oppmerksom på. "
Sitat: " Minneskriftet "Våre falne 1939-45" med biografiske opplysninger om nesten 12.000 falne og omkomne under krigen ble utgitt 1948-1951 etter et initiativ fra regjeringen i 1945. Skriftet består av fire store bøker med bilder til nesten alle biografiene. Se vedlegg til bind 1 for mer informasjon.
Nedenfor kan du søke etter personnavn, stedsnavn, yrke, dødsårsak mm og dersom du får treff får du også vite hvor i minneskriftet du finner hvert treff. Denne søkbare indeksen til "Våre falne 1939-1945" er basert på en avskrift utført av Trygve Stokkan.
Det avskrevne materialet er ikke fullstendig korrekturlest. Dersom det oppdages feil er vi takknemlig for tilbakemeldinger til [email protected]. Vi korrigerer de feil vi blir gjort oppmerksom på. "
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Kontakt:
Ja, jeg har også skrevet om dette i min blogg!
http://lailanc.blogspot.com/2007/12/jul ... rygve.html
Dette er en flott julegave til hele Slektsforsker-Norge, og også til de som er interessert i Krigshistorie!
http://lailanc.blogspot.com/2007/12/jul ... rygve.html
Dette er en flott julegave til hele Slektsforsker-Norge, og også til de som er interessert i Krigshistorie!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
I denne diskusjonen kan man jo også ta med " Sjømennenes minnehall" i Stavern.
Rita
Rita