Tillegg til *Kortvokste forfedre*

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

Tillegg til *Kortvokste forfedre*

Legg inn av dn10731 » 28. oktober 2006 kl. 1.53

Meningen er ikke å krangle eller kverulere nok en gang. Kun komme med en tilleggsopplysng. Emnet ble først diskutert 1999 i news-gruppa *no.fritid.slektsforsking.diverse*. Derefter i samme gruppe for 1 år siden Kortvokste forfedre?

Det later desverre til at vi er blitt færre news-brukere, samt at endel kun leser news-grupper her fra Slektsforum. Heller ikke alle innlegg overføres automatisk, derfor posting herfra.

Det var nok forskjell på snitthøyden i de forskjellige militærruller, Mønstringsruller eller Mannskapsruller. Bygdeboka *Sigdal og Eggedal . bind V* har en forklaring på side 1106:
Forfatteren nevner en mønstringsrulle fra 1741 som gjaldt 141 karer i alderen 16 til 30 år. Alle dyktige nok til å være soldater. Høyde fra 150 til 172 cm, snitt 161 cm. Han legger til at endel av disse trolig vokste endel. (Snitthøyden 161 var akkurat den samme som jeg fant i rullen fra Haug på Ringerike i 1767).

Mannskapsrullen fra 1741 talte 52 personer. Dette var noen røslige karer, alle over 172 cm. Forfatteren konkluderer med at det nok var disse ruvende karene som først og fremst fallt i offiserenes smak.

Hva slags militære ruller høydeopplysningene er hentet fra, er vel grunnen til variasjonene. (Før i tiden, da jeg var ung, mener jeg å erindre man måtte måle et minimum antall cm, dersom man ønsket tjenestegjøre i f.eks. Garden.)

Emnet er og et par ganger diskutert i Digitalarkivet.
Sist i Brukarforumets debatt nr. 38486 fra innlegg (53) og utover til (65). Der var det også referert til et par ruller som viste 161 cm., samtidig som også andre mål ble trukket frem. Kanhende noen av Digitalarkivets brukere også bruker Slektsforum, derfor siste lenket. (Sjøl er jeg uønsket i Digitalarkivet).

Mvh Ellef Ellefsen.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»