Gården Lia? - Snarum på Modum.
Moderator: MOD_Buskerud
Gården Lia? - Snarum på Modum.
Finner ingen gård Lia på Snarum. Kan det være at en av gårdene i daglig tale ble kalt Lia?
Ser der er endel plasser - lien, men her er det helst snakk om en gård. En Ole andersen ble døpt 6.okt.1822 i Norderhov. Faren er da oppført som *Hmd Anders Olsen Lia Eie af Snarums Annex til Modum*.
Det som ikke rimer helt er at da denne Ole ble konfirmert i Hole (bodde da på Berggaarden på Tyristrand) er fødestedet satt til Lia i Norderhov. 1839 ble søstera Inger konfirmert samme sted, da med registret fødested Lia E i Modum.. Finner henne i farten heller ikke døpt i Norderhov.
(Gjør for ordens skyld mersom på at jeg, etter en henvendelse, førsøker hjelpe en annen med å finne foreldrene Anders Olsen og kona (Ingeborg Engebretsdatter). Etterslekta har vedkommende fått hjelp i Brukarforumet til å finne. Kan ikke slenge meg på tråden der, da det forumet nå er stengt for meg.
Noe er det som ikke stemmer i kirkebøkene. Kan det være at en av plassene - lien var såpass store at den igjen hadde mindre bruk.
Mvh Ellef Ellefsen.
Ser der er endel plasser - lien, men her er det helst snakk om en gård. En Ole andersen ble døpt 6.okt.1822 i Norderhov. Faren er da oppført som *Hmd Anders Olsen Lia Eie af Snarums Annex til Modum*.
Det som ikke rimer helt er at da denne Ole ble konfirmert i Hole (bodde da på Berggaarden på Tyristrand) er fødestedet satt til Lia i Norderhov. 1839 ble søstera Inger konfirmert samme sted, da med registret fødested Lia E i Modum.. Finner henne i farten heller ikke døpt i Norderhov.
(Gjør for ordens skyld mersom på at jeg, etter en henvendelse, førsøker hjelpe en annen med å finne foreldrene Anders Olsen og kona (Ingeborg Engebretsdatter). Etterslekta har vedkommende fått hjelp i Brukarforumet til å finne. Kan ikke slenge meg på tråden der, da det forumet nå er stengt for meg.
Noe er det som ikke stemmer i kirkebøkene. Kan det være at en av plassene - lien var såpass store at den igjen hadde mindre bruk.
Mvh Ellef Ellefsen.
Re: Gården Lia? - Snarum på Modum.
Et lite tilleg.: Da Anders Olsen giftet seg med Ingeborg Engebretsdatter 3.okt.1822 i Norderhov, er det registrert at han var Hmd, Unkarl og oppholdstedet var Lia Eie af Snarums Annex til Mudum. Anders sin alder var 23, mens Ingeborgs var 36.
Ser og at Avgangslisten 1823 fra Norderhov har registrert at Ingeborg Engebretsdatter, 36 år var gift med Anders Olsen Lia Eje af Snarum. Hun reiste til Lia Eje i Modum. Attest
12.juni.
Skulle tyde på at Anders enten bodde på Snarum, eller kanskje også hadde sine røtter der. Men så var det denne *nøtta* Lia Eie.
Mvh Ellef.
Ser og at Avgangslisten 1823 fra Norderhov har registrert at Ingeborg Engebretsdatter, 36 år var gift med Anders Olsen Lia Eje af Snarum. Hun reiste til Lia Eje i Modum. Attest
12.juni.
Skulle tyde på at Anders enten bodde på Snarum, eller kanskje også hadde sine røtter der. Men så var det denne *nøtta* Lia Eie.
Mvh Ellef.
-
- Sted: ÅMOT
Hei Ellef,
Jeg tror vel kanskje at svaret kan finnes i gårdshistorien til gard Lien i Modums Historie bind VI, s.213 og jeg skal slå opp dette i løpet av dagen. Matr 1838 viser jo at det var en relativt stor gard, sannsynligvis med endel plasser http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel1838.aspx
Hva tror du ?
Jeg tror vel kanskje at svaret kan finnes i gårdshistorien til gard Lien i Modums Historie bind VI, s.213 og jeg skal slå opp dette i løpet av dagen. Matr 1838 viser jo at det var en relativt stor gard, sannsynligvis med endel plasser http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel1838.aspx
Hva tror du ?
-
Den linken var ikke videre informativ, men denne skulle virke http://tinyurl.com/r7zbx
Hei. Hjertelig. Den må det være. Jeg hadde helt oversett 1838-matrikkelen.
Mvh Ellef
Mvh Ellef

Hei
Det er i allefall flere som har holdt til på Lia-eie på Snarum
http://www.google.no/search?sourceid=na ... eie+snarum
mvh
Kristina
Det er i allefall flere som har holdt til på Lia-eie på Snarum
http://www.google.no/search?sourceid=na ... eie+snarum
mvh
Kristina
-
Jeg fant ikke de folka som du leiter etter nevnt i Gårdshistorien om Lien. Legger ved foto av de aktuelle sidene. Eget avsnitt om husmannsplasser begynte med noen få linjer på side 217, men det var på 1600-tallet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Takk til både Kristina og Kjell. Dette var en god bekreftelse på at Lien (Lia) eksisterte, og også var Anders Olsens oppholdsted ved vielsen i 1822 og noen år framover, før de flyttet til Berggaarden på Tyristrand.
Mvh Ellef.
Mvh Ellef.
Ettersom oppholdstedet til Anders Olsen i 1822 var Lien (Lia), kan det jo være han også var født på Modum? Hvis registrert alder 23 år ved vielsen er sånn noenlunde riktig, har jeg i farten funnet 7 kandidater, født i tiden fra 1797 til og med 1802:
1. Anders f.16.des.1798 - Foreldre Ole Ericsen Tveten og Kirsti Larsd.
2. Anders f.14.mar.1799 - Foreldre Ole Hansen Nyhuus og Mari Halvorsd.
3. Anders f.29.aug.1799 - Foreldre Ole Ole Torjersen (Bu...rud?) og Berthe Thorsd.
4. Anders f.22.nov.1799 - Foreldre Ole Olsen Aamodtseje og Kari Olsd.
5. Anders f.21.des.1800 - Foreldre Ole Syversen Heggeneje og Marthe Johnsd.
6. Anders f.15.des.1801 - Foreldre Ole Gulbrandsen Olesbye og Mari Pedersd.
7. Anders f.23.juli 1802 - Foreldre Ole Andersen Svendbye og Anne Andersd.
Skulle gjerne luket vekk noen av disse. Hjelp til dette vil lette letingen betraktelig.
Mvh Ellef.
3. Anders f.29.aug.1799 - Foreldre Ole Ole Torjersen (Bu...rud?) og Berthe Thorsd.
Skulle gjerne luket vekk noen av disse. Hjelp til dette vil lette letingen betraktelig.
Mvh Ellef.
Jeg tror du skal forsøke Norske Gardsbruk, Buskerud. Det er fire bind, Modum står i det første. Det finnes en gård der som i dagligtale blir kalt Lia, mens som i boka står oppført som Lien - gnr 144, bnr 1 - ligger på Kløftefoss.
Kari
Kari
Takk for tipset om Norske Gardsbruk, Buskerud.
Ser at foruten hovedbølet Lien (Lia) gnr. 144, bnr.1 er det også tatt med bruksnummerne
8 (Holmen), 9 (Flatli) og 12 (Kvernerud).
Dette bekrefter jo også noe av hva Modums Historie bind VI forteller.
Da var det bare å søke i kartet som er tilgjengelg fra Modum kommunes hjemmeside.
Lenke til kartet.
Ved å søke på Gnr. 144, samt dens forskjellige Bnr. finner vi nøyaktig beliggenhet.
Mulig det først på 1800-tallet også var flere mindre husmannsplasser, som aldri fikk eget b.nr.
Mvh Ellef.
Ser at foruten hovedbølet Lien (Lia) gnr. 144, bnr.1 er det også tatt med bruksnummerne
8 (Holmen), 9 (Flatli) og 12 (Kvernerud).
Dette bekrefter jo også noe av hva Modums Historie bind VI forteller.
Da var det bare å søke i kartet som er tilgjengelg fra Modum kommunes hjemmeside.
Lenke til kartet.
Ved å søke på Gnr. 144, samt dens forskjellige Bnr. finner vi nøyaktig beliggenhet.
Mulig det først på 1800-tallet også var flere mindre husmannsplasser, som aldri fikk eget b.nr.
Mvh Ellef.
Ellef Ellefsen skrev:Ettersom oppholdstedet til Anders Olsen i 1822 var Lien (Lia), kan det jo være han også var født på Modum? Hvis registrert alder 23 år ved vielsen er sånn noenlunde riktig, har jeg i farten funnet 7 kandidater, født i tiden fra 1797 til og med 1802:
Mvh Ellef.
Hei Ellef,
Jeg kan ikke så mye Norsk, men jeg skal prøve å svare litt om Anders Olsen og hans kone Ingeborg Engebretsdatter. Jeg håper det kommer ikke for sent.
Det er vanskelig å finne hvilken Anders Olsen det er fra dine kandidater, men det er to jeg er sikkert er ikke den Anders Olsen:
6. En Anders Olsen av Olesbye døde i 1854, 53 år gammel.
Lenke
7. En Anders Olsen av Svendbye døde i 1812, 10 år gammel. [url=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&uid=ny&idx_side=-542
De andre Anders Olsen:
1. Anders Olsen Tveten var på Hervig i 1801. Han hadde søskene Eric og Lars og senere, Berthe og Christian.
2. Anders Olsen fra Nyhuus. Jeg fant han ikke i 1801, men hans mor var med hennes foreldrene på gården Hassel. Mari og Ole hadde et barn til, Kirsti, i 1803.
3. Anders Olsen fra Buskerud Herregaard i 1801 hadde søskene Tore, Torger og Hans.
4. Anders Olsen Aamodteie hadde søskene Dorthe og Ole. Hans far døde i 1802.
5.Anders Olsen fra Heggeneie hadde søskene Christian og Syver senere John.
Anders Olsen hadde 3 datter på Lia
Inger f.20 Feb 1825 Lieeie, Lenke
Kari f.21 Apr 1827 Lia,
Lenke
Maren f.17 Mai 1830 Lieneie
Lenke
Alle barna var konfirmert i Hole imellom 1837 og 1844.
Sønnen Ole giftet seg i 15 Dec 1844 i Modum Lenke
Ingeborg, Anders kone døde 9 Mai i 1859 Lenke
Anders Olsen døde 1 Oct 1881, Holeeie, Modum.
Lenke
Vi kan finne han på Hole Smørkollen, Modum i den 1865 og 1875 folketellinger.
Jeg begynner med hypotese at Anders Olsen er Anders Olsen fra Aamodteie fordi hans mor heter Kari og han har nevnet datter Kari.
Dorthe Olsdatter giftet seg med Anders Larsen i 1808 da de var på Aamodteie, de bodde senere på Øderud. Vi finner og Anders Larsen som fadder til Inger og Kari. Kanskje det er hans søn Lars Andersen som er fadder til Maren.
Ole Olsen giftet seg med Christine Kittelsdatter i 1816 da han var på Hoele.
I 1815 finner vi en Anders Olsen Hole eie, 16 år ble konfirmert .
Vi finner Ole og Christine som fadder til alle dattere Inger, Kari og Maren.
Vi finner Anders Olsen av Lien som fadder til Massi datter til Dorthe og Anders.
Lenke
Om Ingeborg Engebrets datter
Vi kan finne “Ingbor”, hennes far, søskener og stemor Mari Jacobsdatter på Hejern i Norderhov, 1801 folketelling.
Lenke
Ingeborg f.1786 far Engebret Andersen Hejern og mor Sigri Gunvaldsdatter
Lenke
Engebret og Sigri giftet seg 20 Oct 1779
Lenke
Sigri døde i 1792 da hun var 45 år på Hejern, kanskje etter datter Marit var født. Lenke
Jeg håper du kan forstå meg.
mvh Kristine
Tusen takk hjelpen.
Din norsk er veldig god.
Nå skal jeg forsøke spore opp vedkommende som jeg forsøkte hjelpe.
Mvh Ellef
Din norsk er veldig god.
Nå skal jeg forsøke spore opp vedkommende som jeg forsøkte hjelpe.
Mvh Ellef