Zakarias Olsen f.1852....Herøy

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
10706
Sted: DRAMMEN

Zakarias Olsen f.1852....Herøy

Legg inn av 10706 » 21. september 2006 kl. 20.57

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om min oldefar Zakarias Nikolai Olsen f 1852 på Leikanger i Herøy og hans giftemål i Kristiansund rundt 1878. Han ble gift med ei som het Anna Marie og de fikk et barn sammen. Oldefar flyttet fra Kristiansund etter noen få år og jeg tror han mistet både kone og barn. Jeg har forgjeves lett i de forkullede restene av kirkebøker fra Kristiansund.......Kanskje jeg har slekt der... :shock:

Er veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg.

Med hilsen Edvard Stryken

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Zakarias Olsen f.1852....Herøy

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 22. september 2006 kl. 12.46

Ikke direkte svar på spørsmålet.
Da jeg har ”studert” litt Sakarias liv tidligere (som tjenestegutt hos sin tante på Alnes i Kors, Grytten) ble jeg nysgjerrig på denne etterlysningen.
Du har sikkert sett kirkebøkene med utflytting fra Herø og gifte i Træna, legger de likevel ut her for det er med å tidfeste litt mer hans periode i Kristiansund.
Sakarias utflyttet til Kristiansund i 1877, Kirkebok for Herø.
Sakarias gifter seg i Træna juli 1886, Kirkebok for Træna. Her er reg skifteatt. fra 4 mai 1885.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. september 2006 kl. 14.55

Han bor ikke i Kristiansund ved FT1885. Heller ingen med etternavnet Leganger(sæter) eller med et etternavn som begynner på S(Z)akarias.

Du får sikkert svar på spørsmålet ditt, hvis du sjekker skifteattesten. :) Er den utdelt i Kristiansund, må du nok til Statsarkivet i Trondheim for å få svaret.
:) Tore

10706

Legg inn av 10706 » 22. september 2006 kl. 18.59

Hei Britt Iren og Tore !

Dette var store greier for meg og jeg er veldig takknemlig for opplysningene dere gir :D

Til Tore: Jeg skal nok prøve å få tak i skifteatesten fra Kr.sund som ant. er i Trondheim. Er det mulig å få den via nett eller på mikrofilm så jeg slipper å reise ?

Til Britt Iren: I tillegg til at du kommer med presise og imponerende kunnskaper om oldefar blir jeg jo veldig nysgjerrig på deg. Hva kommer det av at du har studert Zakarias liv ? Jeg vet om oppholdet hans på Alnes i Kors og har ganske mye materiale utenom også. Om du er interessert så står jeg til tjeneste med det jeg har av opplysninger. Men det er den korte perioden i Kristiansund som foreløpig svever litt i mørke.

Med vennlig hilsen Edvard Stryken

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 22. september 2006 kl. 23.55

Hei.
Det er nok fra meg du har fått en del av de opplysningene du har om Zakarias/Sakarias.
Via slektninger ble jeg bedt om å hjelpe til å finne Sakarias tante Ragnhild og evt etterkommere. Derfor interessen da jeg så denne etterlysningen.

Vedr fam i Kors: Jeg lurer på om du fikk opplysninger hvor alle barna ble av? Siden temaet rundt fam i Grytten ikke hører til under Kristiansund kan du sende en mail til brineergalfakrøllonlinepunktumno

Mvh
Britt Iren

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. september 2006 kl. 1.40

Skiftene for Kristiansund er bare mikrofilmet fram til 1857. Du kan jo forsøke å skrive til statsarkivet men pga. flyttinga svarer de ikke på hobbyrelaterte spørsmål før ut i desember 2006. Se her.
:) Tore

10706

Legg inn av 10706 » 23. september 2006 kl. 14.52

Hei
Takker for ny info og jeg skal ta kontakt via e-post adr du anbefaler for å finne mer ut om "tante" Ragnhilds etterkommere. Jeg var på Alnes i sommer og tror det kommer et svar på mye info som jeg sendte dit via posten.
Ellers har jeg funnet ut mye selv men det var Ivar Ertesvåg som satte meg på sporet med Ragnhild. Zakarias var nok på Alnes for å hjelpe tanta som brått hadde mistet ektemannen......Jeg er interessert i alt du kunne vite om Zakarias :D . Det siste jeg har fått tak i er at han dro fra Herøy ant. fordi han ble far uten å være gift og at det nok var spesielle omstendigheter rundt det som fikk ham på reisefot :?
Som sagt så vil jeg være behjelpelig om du eller noen du kjenner kunne tenke seg mer info ang Zakarias.
mvh
Edvard

10706

Legg inn av 10706 » 23. september 2006 kl. 14.56

Hei Tore

Takk igjen for info :D . Det blir vel til at jeg venter til vinteren med å ta kontakt med statsarkivet. I mellomtiden skal jeg gå på biblioteket å låne mikrofilmene av kirkeboken fra Kr.sund på nytt og granske den veldig nøye. Det kan jo skjule seg noe mellom alle de forbrendte sidene.
mvh
Edvard

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 23. september 2006 kl. 15.05

Hei igjen.
Litt uklart kanskje, men e-post adr. er min. Mente vi burde kommunisere om Alnes fam et annet sted, da det blir et litt annet tema og geografisk område enn etterlysningen i Kristiansund. Er nysgjerrig på hvilke opplysninger du har. Har du ikke fått informasjonen etter besøket på Alnes? Det var da jeg ble forespurt om å hjelpe til.

Britt Iren

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»