Sven Björk
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Sven Björk
Söker min halvfarbror Sven Björk, som enligt uppgift, är född i Ålesund. Hans far Emil Johan Lindeberg inflyttat från Kramfors i Sverige. Modern kan heta Märta, men det är osäkert. De flyttade sedan tillbaka till Sverige och Sven blev stor kyrkosångare även i USA.
Jag har uppgifterna i Sverige, men saknar allt om födelsen och Svens mor.
Jag har uppgifterna i Sverige, men saknar allt om födelsen och Svens mor.
Re: Sven Björk
Hei, interessant, har du noen årstall for Sven Bjørk?
Ellers har jeg Lindeberg-slekt langt bak, Jonas Lindeberg, var i voksen alder bokholder på Kingisverkene i Pajala.
Ellers har jeg Lindeberg-slekt langt bak, Jonas Lindeberg, var i voksen alder bokholder på Kingisverkene i Pajala.
Hilsen fra Marianne
om du kan legge ut de opplysningene du har, slik som fødselsdato på Sven osv, er det lettere for oss å lete
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Sven var född Björk i Ålesund 1916-10-15. D 1980-04-27 i Denver Colorado, USA.
Hans far Emil Johan Lindeberg, min farfar, f1864-07-26 i Hästra, Tämta i Västergötland, d1946-08-08 i Ytterlännäs, Hälsingland....
flyttade med sin sambo Märta (osäkert förnamn) Björk, från Kramfors eller Gudmundrå i Sv, till Ålesund där han arbetade en tid. Vilket arbete han hade vet jag ej, men flytten bör ha varit före 1916-10.
Paret med sonen flyttade, före 1927, tillbaka till Sverige, förmodligen till Kramfors eller Ytterlännäs.
I alla fall Tillhörde Sven Filadelfiakyrkan i Ålesund och döptes efter flytten till Sverige i Svenska Filadelfiakyrkan 1927-01-16 i Kramfors.
Hoppas data hälper o tack på förhand för allt engagemang.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei,
Et søk i FamilySearch bekrefter noen av dine opplysninger. Der ligger det også en GEDCOM fil som kanskje kan være av interesse.
mvh
Vidar
Et søk i FamilySearch bekrefter noen av dine opplysninger. Der ligger det også en GEDCOM fil som kanskje kan være av interesse.
mvh
Vidar

- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Paul,
Dersom du klikker i boksen foran Sven BJORK og deretter klikker på "Prepare selected records for download" nede til høyre skal det komme opp en side som indikerer at en GEDCOM fil kan lastes ned.
mvh
Vidar
Dersom du klikker i boksen foran Sven BJORK og deretter klikker på "Prepare selected records for download" nede til høyre skal det komme opp en side som indikerer at en GEDCOM fil kan lastes ned.
mvh
Vidar

Tyvärr fanns inte något nytt i filen, men jag är glad att kunna använda metoden vid fler tillfällen.
Paul Lindeberg skrev::oops: Sorry för att jag utelämnnade person data.
Sven var född Björk i Ålesund 1916-10-15. D 1980-04-27 i Denver Colorado, USA.
Hans far Emil Johan Lindeberg, min farfar, f1864-07-26 i Hästra, Tämta i Västergötland, d1946-08-08 i Ytterlännäs, Hälsingland....
flyttade med sin sambo Märta (osäkert förnamn) Björk, från Kramfors eller Gudmundrå i Sv, till Ålesund där han arbetade en tid. Vilket arbete han hade vet jag ej, men flytten bör ha varit före 1916-10.
Paret med sonen flyttade, före 1927, tillbaka till Sverige, förmodligen till Kramfors eller Ytterlännäs.
I alla fall Tillhörde Sven Filadelfiakyrkan i Ålesund och döptes efter flytten till Sverige i Svenska Filadelfiakyrkan 1927-01-16 i Kramfors.
"Jag har nog ganska säker uppgift om att han föddes i Ålesund, men jag skulle behöva få det bekräftat"
I Family Search anges att han var född i USA, vilket är fel.
Genom att finna något i Ålesund, kanske det även kan bekräftas vem hans mor var!
Hoppas data hälper o tack på förhand för allt engagemang.
Der er adressebok å låne fra lokalavdelingen, Ålesund bibliotek , har nylig levert de tilbake. Bøker både fra 1919 og 1925 over alle voksne som bodde i Ålesund. Tror ikke du finner dem på søk på bibliotekets hjemmeside, men ved spesielt søk på lokalsamlingen, her er hva jeg fikk frem:
Tittel Aalesunds adresse-bok...
Medvirkande Ringdal, O.M. ( utgiver)
Språk bokmål
Utgjeve Aalesund : Utgiverens forlag , 1919 - . - b.
Emner Møre og Romsdal - Adressebøker
Dewey 914.8390025 (hovednummer)
Hylleplass L 914.8390025 Aa
Den andre fikk jeg frem slik ved søk:
Ålesund bib Hoved Lokal lokalsaml. 1925-26 ex 2 På hylla (dette er adressebok for 1925-26).
Men det skulle holde for å bestille, de er veldig velvillige med å finne frem det vi trenger, - også å sende, (men kanskje det koster litt).
Den nærmeste tiden skal jeg ikke på biblioteket, men kanskje andre skal?
[/i]
Tittel Aalesunds adresse-bok...
Medvirkande Ringdal, O.M. ( utgiver)
Språk bokmål
Utgjeve Aalesund : Utgiverens forlag , 1919 - . - b.
Emner Møre og Romsdal - Adressebøker
Dewey 914.8390025 (hovednummer)
Hylleplass L 914.8390025 Aa
Den andre fikk jeg frem slik ved søk:
Ålesund bib Hoved Lokal lokalsaml. 1925-26 ex 2 På hylla (dette er adressebok for 1925-26).
Men det skulle holde for å bestille, de er veldig velvillige med å finne frem det vi trenger, - også å sende, (men kanskje det koster litt).
Den nærmeste tiden skal jeg ikke på biblioteket, men kanskje andre skal?

[/i]
Hilsen fra Marianne
Tack Marianne
Jag har nu sänt en fråga till biblioteket ocm adressboken. Får se om det ger resultat.
Jag har nu sänt en fråga till biblioteket ocm adressboken. Får se om det ger resultat.
Tack Marianne
Tack Marianne, Jag provar att kontakta biblioteket
Tack Marianne, Jag provar att kontakta biblioteket[size=18][/size]
Sist redigert av gj03528 den 26. august 2006 kl. 10.31, redigert 1 gang totalt.
Kom til å tenke på noe, - er etternavnet Björk fra Sverige? Det er nemlig et etternavn og gårder her på Sunnmøre som er Bjørke, også skrevet Bjerke. 

Hilsen fra Marianne
Hej Marianne
Ja Björk finns som ett vanligt svenskt namn, men jag vet inte om Sven Björks mor var svenska eller norska. Om hon var norska kan ju namnet haft norsk stavning.
Det är nog väl betänkt att även söka bland de norska släkten som du nämner.
Ja Björk finns som ett vanligt svenskt namn, men jag vet inte om Sven Björks mor var svenska eller norska. Om hon var norska kan ju namnet haft norsk stavning.
Det är nog väl betänkt att även söka bland de norska släkten som du nämner.
Fikk lånt de adressebøkene fra Ålesund og der er ikke hverken noen Bjørk eller Lindeberg som bor i Ålesund 1919 eller 1925, dessverre. 

Hilsen fra Marianne
Tack, det verkar vara ett svårt fall. Jag har fått informationen om att han föddes i Ålesund, av Filadelfiaförsamlingen i Stockholm, naturligtvis kan det förekomma fel i källorna, men om ett barn är fött måste det ju ha registrerats någonstans. Kanske sökområdet måste utökas? Kan det tänkas att Ålesunds fylke har förändrats efter 1916?
Hei, jeg tittet litt nærmere etter i adressebøkene, og finner i 1919 en Emil Lundberg og med samme adresse en Jonas Lundberg. I 1925 bor Emil Lundberg der, ingen annen med det navnet i Ålesund. I disse siste adressebøkene var det vanlig at hustruer/kvinner ble oppført, men vet ikke om det var 100% gjennomført.
Der er i FT Ålesund eller Borgund ingen med disse etternavn.
Finner under viede i Borgund et par Lundberg, men ingen Emil.
Det er, både Emil og Lundberg og Lindberg/Lindeberg, svært sjeldne navn i Norge på den tiden.
Ser på Anbytarforum at også navnet Emil Bjørk er brukt, - er det samme person? Finner også f.år. 1880-og noe - er det en annen person?
Finner en Emil Bjørk i
Østfold FT 1900.
Der er i FT Ålesund eller Borgund ingen med disse etternavn.
Finner under viede i Borgund et par Lundberg, men ingen Emil.
Det er, både Emil og Lundberg og Lindberg/Lindeberg, svært sjeldne navn i Norge på den tiden.
Ser på Anbytarforum at også navnet Emil Bjørk er brukt, - er det samme person? Finner også f.år. 1880-og noe - er det en annen person?
Finner en Emil Bjørk i
Østfold FT 1900.
Hilsen fra Marianne
Jeg har i dag vært på biblioteket, og i mikrofilmen over Ålesund Kirkebok 1885-1927, fant
jeg. Sven Emil f.15. okt.1916 døpt 18.feb. 1917 u.e. far farskilt Johan Emil Lindeberg, stenarb. f.1864. mor pike Anny Linea f. Sjødin f. 1891. oppgitt av barnets mor :hennes første u.e. barn, han har 8 i ekteskap (skal giftes senere)
Det sto ingen bemerkninger om hvor foreldrene var ifra. Håper at dette kan være deg til hjelp videre. Jeg tok fotostatkopi av kirkeboken dersom du har interesse av det, men da må jeg få postadressen din.
hilsen Inger-Johanne.
jeg. Sven Emil f.15. okt.1916 døpt 18.feb. 1917 u.e. far farskilt Johan Emil Lindeberg, stenarb. f.1864. mor pike Anny Linea f. Sjødin f. 1891. oppgitt av barnets mor :hennes første u.e. barn, han har 8 i ekteskap (skal giftes senere)
Det sto ingen bemerkninger om hvor foreldrene var ifra. Håper at dette kan være deg til hjelp videre. Jeg tok fotostatkopi av kirkeboken dersom du har interesse av det, men da må jeg få postadressen din.
hilsen Inger-Johanne.
IngerJohanne. Mycket tack för din hjälp. Du har verkligen lyckats hitta det jag sökte efter och tillfört nya fakta , särskilt om Svens mor.
Det framstår nog ganska klart att Sven tagit namnet Björk, senare i livet. Kanske vid adoption eller annan orsak.
Nu är ju frågan huruvida Sven vid födseln fick moderns eller faderns efternamn.
Troligast är väl att det blev moderns.
I så fall bör jag leta efter Sven Emil Sjödin f 1916-1917.
Jag fick jag reda på att paret även skulle fått en dotter, men det borde du kanske sett i kyrkboken? Troligen var hon född senare!
Det framstår nog ganska klart att Sven tagit namnet Björk, senare i livet. Kanske vid adoption eller annan orsak.
Nu är ju frågan huruvida Sven vid födseln fick moderns eller faderns efternamn.
Troligast är väl att det blev moderns.
I så fall bör jag leta efter Sven Emil Sjödin f 1916-1917.
Jag fick jag reda på att paret även skulle fått en dotter, men det borde du kanske sett i kyrkboken? Troligen var hon född senare!