Barlag - Ochremenko

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
gj03412
Sted: LANGHUS

Barlag - Ochremenko

Legg inn av gj03412 » 6. august 2006 kl. 19.14

Hei!

Siden det er så mange snille og hjelpsomme mennesker i dette forumet som har hjulpet meg før, prøver jeg meg igjen:

Solveig Barlag, født i 1893 i Kristiania og datter av den kjente landskapsmaleren Isak Philip Hartvig Ree Barlag, giftet seg i Oslo/Kristiania med russeren Vassili (evt. Wassilij eller hvordan de nå skrev det) Ochremenko, trolig rundt 1913-1918. De fikk sønnen Sergei 28.08.1918 og sønnen Pavel 09.07.1926.

Jeg skulle gjerne ha visst to ting: Datoen de giftet seg, og navnet til Vassilis far. Moren hans het etter sigende Olga. Men alle tilleggsopplysninger som måtte dukke opp, som f.eks. når Vassili ble født, tas også i mot med stor takk. Sønnen Sergei var min svigerfar.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Barlag - Ochremenko

Legg inn av Liv Ofsdal » 7. august 2006 kl. 8.29

Hei!!

Har du opplysninger om hvor i Oslo Solveig og Vassili/Wassilij bodde på den tiden de giftet seg?
Da er det litt enklere å lete i rett kirke.
Jeg har sett på borgelig viede 1913-1918 i Oslo Domkirke men fant de ikke der.

På FamilySearch fant jeg foreldrene til Solveig med de har du vel kanskje fra før:

Isach Philip Hartvig Ree Barlag
Male Family

Event(s): Birth: 1841
Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Joh. Herman Barlag Family

Marriages:
Spouse: Günda Mathilde Christine Jensen Family
Marriage: 19 OCT 1874 Trefoldighet Menighet, Oslo, Akershus, Norway

Trefoldighetskirken hadde kanskje vært et aktuelt sted å lete men de er ikke lagt ut som skanna så seint, :( så da må det kanskje andre kluter til
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

gj03412
Sted: LANGHUS

Legg inn av gj03412 » 7. august 2006 kl. 12.43

Hei!

Takk for innsatsen så langt. Jeg vet dessverre ikke mer om saken enn jeg allerede har opplyst. Men foreldrene, besteforeldrene og oldeforeldrene til Solveig Barlag har jeg greid å spore opp, mange med datoer, takket være De siste dagers hellige.

Selv har jeg uten hell tittet i alle skannede fødselsregistere i Oslo i håp om å finne sønnen Sergei, da jeg tenkte at det kanskje ville gi en pekepinn om hvor de giftet seg. De øvrige Barlag'ene jeg har funnet giftestedet til. har giftet seg i Domkirken og Trefoldighet.

Når det gjelder Isach Philip Hartvig Ree Barlag har jeg tidligere funnet fødselsåret 1840 i folketellingen for 1900, mens FamilySearch opererer med 1841. Spiller kanskje ikke så stor rolle, men hvilken av disse to kildene synes dere veteraner innen geneaologi pleier å være mest pålitelig? Jeg har bare holdt å med dette en måneds tid, men har allerede funnet flere feil i folketellingene.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. august 2006 kl. 12.49

I dette tilfellet hadde jeg stolt mer på Folketellingen, da det du har funnet på Familysearch er donerte data. Står det ikke i kirkeboken for ekteskapet når han er født og evt. hvor?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 7. august 2006 kl. 12.54

I folketellingene er det ofte sprik på et år eller to - og noen ganger mer.

FamilySearch vil jeg heller ikke stole 100% på - jeg har selv funnet flere feil der.
Men det gir en god pekepinn på hvor og ca når man skal lete videre.

Jeg syns at det er kirkebøkene som er mest å stole på så det er nok ingen vei utenom de.
De skanna kommer jo ut på løpende bånd for tida - alternativt kan man oppsøke arkiv eller låne disse mikrofilma til ditt lokale bilbiotek.

(Ser at Laila har svart mens jeg skriver dette - men sender det ut likevel) ;)
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. august 2006 kl. 12.59

jeg ser forresten nå at det som du har funnet på Familysearch jo er avskrift av ekteskaps-listen fra Trefoldighet! Da kan det nok være at den er mest pålitelig. Men - du bør finne innføringen selv i kirkeboken, for så å gå til dåpsboken og dobbeltsjekke fødselsår der.

Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 16. august 2006 kl. 17.35

Hei

Har du vært på Oslo Byarkiv http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OB ... linger.asp

Her kan du sikkert finne de i adressebøkene og de kommunale folketellingene
I FT vil det fødselsår (noen ganger også dato)og når de flyttet til nåværende adresse.
Da kan du følge de bakover år for år

Mvh
Solveig

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»