Nei, du har nok rett. Uansett: jeg har fått mer enn svar nok på de andre forespørslene jeg har lagt ut i forbindelse med Anne Helene Halvorsdatter. Grunnen til at jeg har lett både her og der, er at jeg fikk en telefonisk henvendelse ang. Anne Helene. Den personen som ringte meg, hevdet med styrke at den Anne Helene Halvorsdatter jeg har jobbet fram, var datter av nettopp Halvor Halvorsen Skajem og at hun var født
8. januar 1826 i Kongsberg. Jeg har lett nesten vettet av meg for å finne nettopp denne Anne Helene Halvorsdatter i Kongsberg. Det eneste jeg har funnet, er at det ikke er noen Anne Helene Halvorsdatter i Kongsberg med fødsel/dåp i Kongsberg 8. januar 1826. Men det er dåp 15. januar 1826, og det er IKKE den Anne Helene jeg jobber mot. Så jeg har lagt ut forespørsler både i forbindelse med fars familie i Nore/Rollag og mors familie i Heddal i Telemark - hvor jeg forøvrig ikke har fått noe svar på innlegget mitt. Jeg har imidlertid fått fulltreff på Buskerud, fordi jeg har i et av svarene fått scannet inn den siden av kirkeboka for Holmestrand hvor ekteskapsinngåelsen i 1855 er innført. Der står det klart og tydelig at Anne Helene Halvorsdatter - far: Halvor Gjermundsen, som jeg visste om - har Rollag som bosted. Så da er problemet mitt løst. Det jeg da undrer meg over, og som jeg sannsynligvis aldri kommer til å få noe svar på, er hvordan hun i lokalhistorie-boka for Holmestrand kan være oppført som datter av Halvor Halvorsen Skajem med fødsel/dåp i Kongsberg 8. januar 1826. Alle de andre dataene rundt henne stemmer fortreffelig. Men jeg har støtt på andre underfulle ting før. Det eneste jeg har greidd å summe meg fram til,da, er at mennesker gjør feil og at det er greitt........spesielt når det i ettertid går an å få rettet opp det som er av rare ting.
Forresten: Jeg har vært innom familysearch også i min leten etter Anne Helene Halvorsdatter med fødsel i 1826 og en farfar som også het Halvor. Jeg fikk ett treff, og det var i Sauherad i Telemark.
Mange takk for hjelpen du har gitt meg.
Vennlig hilsen
Anne