I ørlandsboka står det at Knut Nicolaisen Vik ble født i Kristiansund i 1797, og flyttet til Ørlandet i 1824. Knut ble gift med Ane Lisbet Iversdatter Slette og de fikk 6 barn. De var bosatt på Hommelaunet, Vik.
Jeg har ennå ikke funnet Knuts foreldre, men finner en Knud Nicolai i kirkeboka for Kristiansund under fødte og døpte 1797. Faren heter Peder Blichfeldts. Kan dette være Knuts far?
Jeg finner familien i 1801-tellingen for QVærnæs:
Petter Blichfeldtr, Huusbonde, 56 år, Toldbetien
Wivicha Borchmand, Hans kone, 47 år
De har da 4 barn, en av dem heter Knud Nicolay og er 4 år. Kan denne Knud ha flyttet til Ørlandet?
Er det noen som kjenner til denne familien og kan fortelle meg om jeg er på riktig spor her?
Mvh
Ann T Petersen
Knut (Nicolay) Nikolaisen Vik, f 1797 i Kristiansund
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Knut (Nicolay) Nikolaisen Vik, f 1797 i Kristiansund
Jeg har en annen kandidat til deg:
I Kristiansund ministerialbok for 1801 døpes 8/2 en Knut hvis far heter Nicolai Jacobsøn. Denne familien finnes her i FT1801 for Kvernes. De bor i Vågen i Kristiansund, og Knut har blitt født akkurat for seint til å bli med i FT1801.
I Hovedrullen for Kristiansund 1819 står denne Knud Nicolajsen i rode 1 med nummer DD. Vågen i tilhørte rode 1. Denne plassen i hovedrullen overtas av en annen, og det står anført i anmerkningsfeltet at i "1828 ingen Oplysning". Så dette kan være din kar som da har dratt fra Kristiansund.
Det er vel denne som er kårmann på Vik eller Hommelaunet i FT1865 som du etterlyser? Har du sett etter om han står som innflyttet i kirkebøkene for Ørlandet? Hva står det ved vielsen? Gifter han seg på 1820-tallet står det ikke navn på fedre i kirkeboka, men alder pleier å være angitt. Mvh Tore
I Kristiansund ministerialbok for 1801 døpes 8/2 en Knut hvis far heter Nicolai Jacobsøn. Denne familien finnes her i FT1801 for Kvernes. De bor i Vågen i Kristiansund, og Knut har blitt født akkurat for seint til å bli med i FT1801.
I Hovedrullen for Kristiansund 1819 står denne Knud Nicolajsen i rode 1 med nummer DD. Vågen i tilhørte rode 1. Denne plassen i hovedrullen overtas av en annen, og det står anført i anmerkningsfeltet at i "1828 ingen Oplysning". Så dette kan være din kar som da har dratt fra Kristiansund.
Det er vel denne som er kårmann på Vik eller Hommelaunet i FT1865 som du etterlyser? Har du sett etter om han står som innflyttet i kirkebøkene for Ørlandet? Hva står det ved vielsen? Gifter han seg på 1820-tallet står det ikke navn på fedre i kirkeboka, men alder pleier å være angitt. Mvh Tore

-
Knud Nicolai Blichfeldt tar utflytting fra Kristiansund til Tromsøe i 1825. Han er handelsbetjent. Kristiansund ministerialbok 1819-1832, pag. 557. Afgangsliste 1825. I ETC står det at Knut Nicolay Blichfeldt døde 1830 i Tromsø og at han var kjøpmann i Tromsø 1825-1830, og var tidligere kontorist hos sin onkel A. Ebeltoft i Tromsø. Da kan vi utelukke at det var ham som havnet på Ørlandet.
Jeg finner ingen Knut Nikolaisen som er utflyttet fra Kristiansund i kirkeboka.
Hvis det er den Knut Nikolaisen som jeg fant i første innlegget mitt, som er riktig person, så finner du at foreldrene gifter seg i Kristiansund 30. desember 1793 i kirkeboka. Kristiansund var den gangen et sogn under Kvernes prestegjeld, og der er vi så heldige at vi har ei copulationsbok, der trolovelsene er skrevet inn. De fleste av dem i alle fall. Der står det mer om dem som det gjør om Nikolai Jakobsen og Jertru Knutsdatter. Av vedlagte fil ser du at Nikolai Jakobsen Sletten kom fra Lesja og Hjertru Knudsd Mettitfra Veøy. Det står Mettit på henne, men det skal vel være Mittet, tenker jeg. Vedlegget står i Kvernes copulationsbok 1764-1801, pag 248.
Jeg finner ingen Knut Nikolaisen som er utflyttet fra Kristiansund i kirkeboka.
Hvis det er den Knut Nikolaisen som jeg fant i første innlegget mitt, som er riktig person, så finner du at foreldrene gifter seg i Kristiansund 30. desember 1793 i kirkeboka. Kristiansund var den gangen et sogn under Kvernes prestegjeld, og der er vi så heldige at vi har ei copulationsbok, der trolovelsene er skrevet inn. De fleste av dem i alle fall. Der står det mer om dem som det gjør om Nikolai Jakobsen og Jertru Knutsdatter. Av vedlagte fil ser du at Nikolai Jakobsen Sletten kom fra Lesja og Hjertru Knudsd Mettitfra Veøy. Det står Mettit på henne, men det skal vel være Mittet, tenker jeg. Vedlegget står i Kvernes copulationsbok 1764-1801, pag 248.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Fra kirkebokavskrift for Ørland, tilgangsliste 1824:
Knudt Nicolaisen Garten, 23 år, kommer fra "Hitteren" for å arbeide som tjenestedreng.
Giftemål i 1831:
29.09.1831 mellom Knud Nicolaisen, uk, 30 år, Grande - far: Nicolai Jacobsen
Ane Lisbeth Iversd., e, 31 år, Wiig - far: Iver Wiklem.
Igjen har du rett, Tore !
mvh
Aud Marion
Knudt Nicolaisen Garten, 23 år, kommer fra "Hitteren" for å arbeide som tjenestedreng.
Giftemål i 1831:
29.09.1831 mellom Knud Nicolaisen, uk, 30 år, Grande - far: Nicolai Jacobsen
Ane Lisbeth Iversd., e, 31 år, Wiig - far: Iver Wiklem.
Igjen har du rett, Tore !
mvh
Aud Marion
-
Her var det Hovedrullen som hjalp meg i første omgang. Siden han sto innført der med fødselsdato som forøvrig var dåpsdatoen og ikke fødselsdatoen, var det lettere å finne ham som døpt i kirkeboka. Deretter var det bare å finne garnityret.
Blichfeldt tok ETC seg av. 

Jeg hadde rotet litt her og regnet ut ifra hans alder i folketellingen for Ørland 1865 at han var født 1797. Det stod ikke fødselsår i Ørlandsboka som jeg skrev i mitt første innlegg.
Ut i fra svar jeg har fått på forumet til DIS Sør-Trøndelag så har du funnet riktig familie.
Knud Nicolaisen er forresten min 3 x tipp-oldefar
Tusen takk for svar, - og ikke minst for tiden du har brukt for å finne ut av dette for meg.
Ut i fra svar jeg har fått på forumet til DIS Sør-Trøndelag så har du funnet riktig familie.
Knud Nicolaisen er forresten min 3 x tipp-oldefar
Tusen takk for svar, - og ikke minst for tiden du har brukt for å finne ut av dette for meg.
-
Takk for det! Denne saken var jo enkel da. Det hadde vært litt verre hvis du hadde spurt etter folk etter 1842. Da baler vi med brannskadde kirkebøker i Kristiansund, og det er ikke alltid like enkelt å finne folk.
Grunnen til at jeg skriver nå, er at du har gjort en liten klassisk tellefeil når det gjelder alderen i FT1865. [url=http://digitalarkivet.no/tellingdok.htm#sirkulære%20land%201865]Her[/url] finner du sirkulæret for folketellinga. Der står det blant annet:
Ved Udfyldningen af disse Lister bliver følgende Regler at iagttage:
e. Alderen anføres efter løbende og ei efter, fyldte Aldersaar. Ved, nyfødte Børn skrives saaledes I Aar og ved den, som er i sit 26de Aar, 26 og ikke 25 Aar.
Knut Nikolaisen som står som 68 år i FT1865, skulle i følge tellinga vært født i 1798. Siden han ble født i 1801, skulle det ha stått 65 år. Sønnen Niels Knudsen er 33 år i FT1865. Da skal han være født i 1833. Og det stemmer. I følge familysearch blir han døpt 26. mai 1833.
Grunnen til at jeg skriver nå, er at du har gjort en liten klassisk tellefeil når det gjelder alderen i FT1865. [url=http://digitalarkivet.no/tellingdok.htm#sirkulære%20land%201865]Her[/url] finner du sirkulæret for folketellinga. Der står det blant annet:
Ved Udfyldningen af disse Lister bliver følgende Regler at iagttage:
e. Alderen anføres efter løbende og ei efter, fyldte Aldersaar. Ved, nyfødte Børn skrives saaledes I Aar og ved den, som er i sit 26de Aar, 26 og ikke 25 Aar.
Knut Nikolaisen som står som 68 år i FT1865, skulle i følge tellinga vært født i 1798. Siden han ble født i 1801, skulle det ha stått 65 år. Sønnen Niels Knudsen er 33 år i FT1865. Da skal han være født i 1833. Og det stemmer. I følge familysearch blir han døpt 26. mai 1833.