Prestegjeld - fylke osv.

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Prestegjeld - fylke osv.

Legg inn av 6820 » 1. mai 2006 kl. 14.35

Jeg har nå sendt inn data igjen, svært mye ble ikke godtatt, - men jeg har nok gjort feil så vil sende inn ny.

* Men noe jeg lurer på er at noen av oss skriver ",, Møre og Romsdal" (altså komma komma Møre og Romsdal) der vi mangler gårds- og stedsnavn men vet det er i fylket. Blir disse forkastet?

* Og er det greit å skrive MR for Møre og Romsdal?

* Ser at der jeg har Borgund, Møre og Romsdal kan der komme opp Sula, Møre og Romsdal selvom det er et helt annet sted enn på øya Sula (først fra 1977 egen kommune) men før var det ikke noe som het Sula annet enn øya og fjellet der, og man skrev bare gårdsnavn og Borgund. Det var veldig få som f.eks. emigrete som skrev at de var fra Sulen/Sula, de var fra gårdsnavn og Borgund.

Lurer på om dette har med at Digitalarkivet opererer med Sula (Borgund) under Møre og Romsdal, (eget prestegjeld fra 1963), mens Giske sokn som liksom Sula var endel av Borgund prestegjeld i hundrer av år frem til 1963 (også egen kommune nå) er ikke å finne i lista til Digitalarkivet.

Mens Borgund (eldre tider Borgen) i Møre og Romsdal har bestått som et stort prestegjeld så lenge blilr det plassert i Borgund, Sogn og Fjordane om ikke fylke er tatt med ved innsending. Men Borgund i SF var ikke prestegjeld men sokn under Lærdal.

*Jeg har forsøkt å endre nå slik at det skal bli forstått, men liker ikke helt å måtte skrive Giske som prestegjeld på hundrer av år gamle gårder som lå under Borgund pr.gj. før men på en annen øy enn Giske i Giske kommune. Jeg mister på en måte det historiske i slektshistorien ved å endre til nåtidens kommune eller prestegjeld.

Det ble mye på en gang dette, men viktigst nå er at der uendelig mye i dag på DIS-treff som er direkte feil, - mengder av data står det Borgund, Sogn og Fjordane på som er Borgund, Møre og Romsdal, og Sula, Møre og Romsdal der det skal være Borgund, Møre og Romsdal.
Dagens kommuner Skodje, Haram (deler av), Giske (utenom Vigra som var i Roald anneks,Haram), Sula, Ålesund og resten av Borgund (nå Ålesund) lå i Borgund frem til 1900 og noe, Ålesund eget prestegjeld endel tidligere. Denne "resten" av Borgund var egen kommune frem til 1968.

Jeg har forsøkt å bruke Gedtreff, men får opp Sula der det ikke skal være Sula men Borgund. (Skal trene mer på bruken av den! :D )

For ordens skyld, jeg vet at jeg har gjort masse feil i forhold til DIS-treff og min registrering, så det er ikke klage fra min side, men tanker.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Prestegjeld - fylke osv.

Legg inn av dn01013 » 1. mai 2006 kl. 15.56

Problemet har nok sitt opphav i at enten står det i første utgave av Klettums hefte muligens inneholder Sula i stedet for Borgund, eller at Statskalenderen skriver Sula i stedet for Borgund.

Når dette blir rettet må man fullt ut skrive også fylkesnavn på Borgund for å i det hele tatt få dette godkjent av Gedtreff. Ser av Klettums hefte at også Borgund i Sogn og Fjordane før 1960 var egen kommune.(etter 1864)

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 1. mai 2006 kl. 16.28

Det var interessant, visste det faktisk ikke at Borgund, SF,var egen kommune, trodde det i tilfelle var omvendt at Lærdal hørte til Borgund (men her er det jo, hvertfall var, lang avstand). En meget historisk dal, forøvrig.

Bruker mye Genress når jeg sjekker hva hvor... .
Hilsen fra Marianne

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Sted: SVARTSKOG

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 24. mai 2006 kl. 17.20

Om tilfellet Borgund:
1) Borgund i nåværende Lærdal kommune, Sogn og Fjordane, var egen kommune 1865-1963
2) Borgund i nåværende Ålesund kommune, Møre og Romsdal, var egen kommune 1837-1967

Vennlig hilsen Siri Iversen
http://www.lokalhistorie.no

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. mai 2006 kl. 17.38

Siri Iversen skrev:Om tilfellet Borgund:
1) Borgund i nåværende Lærdal kommune, Sogn og Fjordane, var egen kommune 1865-1963
2) Borgund i nåværende Ålesund kommune, Møre og Romsdal, var egen kommune 1837-1967

Vennlig hilsen Siri Iversen
http://www.lokalhistorie.no

Takk skal du ha
I kommende Gedtreff v. 2 vil man derfor måtte registrere mer nøyaktig hva man mener med Borgund. Borgund i Møre og Romsdal eller Borgund i Sogn og Fjordane (registreres helst som Borgund, Møre og Romsdal eller Borgund, Sogn og Fjordane da dette tar kortest tid å gjenkjenne for bl.a. Distreffbilagprodusentprogrammet GEDtreff)

GEDtreff v. 2 er for øvrig nå i alfa-testfase og går snart over i beta-testversjon. Ca. 80 medlemmer har meldt seg som beta-testere! Bra!

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 25. mai 2006 kl. 1.48

Jo, det er riktig at Borgund kommune i M&R ble opprettet i 1837, som alle andre kommuner i 1837, jfr. Formannsskapsloven, før dette var det herreder og ingen kommuner.

Borgund, M&R var i århundrer eget herred og prestegjeld, noe variasjon av grenser opp i gjennom tiden. Men det blir på en måte så feil om man tar utgangspunkt i dagens kommunegrenser også når vi holder på med gårder og sogn for et par hundre år siden.

Et eksempel er Sula kommune (utenom noen gårder), endel av Borgund i uminnelige tider, 1968 - 1976 endel av Ålesund (fordi Ålesund og Borgund ble slått sammen), fra 1977 egen kommune.

Atle Jonassens oversikt på Genress er veldig grei å forholde seg til, det er der jeg sjekker før søk i kirkebøker, her er hva som står om Borgund prestegjeld

Som vi ser her går prestegjeldet tilbake til (minst) 1589. Sagt på en annen måte - alle de vi idag har tilgang til på mikrofilm eller internet hva gjelder kirkebøker bodde IKKE i Sula eller Giske, men i Borgund. Og ettersom sjøveien var hovedvei var rett over fjorden nærmeste nabo/prestegjeld for øyene enn de på andre siden av fjellet på samme øya. Derfor var det gardene og sognet/prestegjeldet de tilhørte som var av betydning.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare for Borgund i MR el. SF, men i mange andre kystkommuner/prestegjeld, også trolig i innlandet der fjellene ble grenser som de idag ikke er.

Det ideelle for Gedtreff ville jo være om vi (med tiden) kunne få til en korrespondanse mellom tid og prestegjeld. For mye arbeid å få til idag - men med tid og stunder...... man kan jo ha mål fremover ..... :)

En digresjon: Vi er i en tidsalder da så mangt kan gjøres med automatikk, og jeg undres stadig hvorfor ikke Digitalarkivet har klart å få til et system der jeg ikke må lete meg gjennom masse kommuner (noen gamle - ikke eksisterende nå, andre nye men som er på samme lista) før jeg finner den databasen jeg vet skal være et sted. Vi alle kommer borti prestegjeld på kanter av landet der vi ikke er lommekjent.

Lista som kommer opp ved valg av sted under fylke i Digitalarkivet er et sammensurium av gamle/ nye kommuner, ikke-eksisterende kommuner nå, og nåværende kommuner som ikke står der. Har som andre forsøkt å ta det opp - uten hell. :? Mitt hjertesukk.

Kanskje var det Gedtreff som ble programmet man kunne bruke for å få frem riktig sogn/prestegjeld - evt. kommune?
Hilsen fra Marianne

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»