* Men noe jeg lurer på er at noen av oss skriver ",, Møre og Romsdal" (altså komma komma Møre og Romsdal) der vi mangler gårds- og stedsnavn men vet det er i fylket. Blir disse forkastet?
* Og er det greit å skrive MR for Møre og Romsdal?
* Ser at der jeg har Borgund, Møre og Romsdal kan der komme opp Sula, Møre og Romsdal selvom det er et helt annet sted enn på øya Sula (først fra 1977 egen kommune) men før var det ikke noe som het Sula annet enn øya og fjellet der, og man skrev bare gårdsnavn og Borgund. Det var veldig få som f.eks. emigrete som skrev at de var fra Sulen/Sula, de var fra gårdsnavn og Borgund.
Lurer på om dette har med at Digitalarkivet opererer med Sula (Borgund) under Møre og Romsdal, (eget prestegjeld fra 1963), mens Giske sokn som liksom Sula var endel av Borgund prestegjeld i hundrer av år frem til 1963 (også egen kommune nå) er ikke å finne i lista til Digitalarkivet.
Mens Borgund (eldre tider Borgen) i Møre og Romsdal har bestått som et stort prestegjeld så lenge blilr det plassert i Borgund, Sogn og Fjordane om ikke fylke er tatt med ved innsending. Men Borgund i SF var ikke prestegjeld men sokn under Lærdal.
*Jeg har forsøkt å endre nå slik at det skal bli forstått, men liker ikke helt å måtte skrive Giske som prestegjeld på hundrer av år gamle gårder som lå under Borgund pr.gj. før men på en annen øy enn Giske i Giske kommune. Jeg mister på en måte det historiske i slektshistorien ved å endre til nåtidens kommune eller prestegjeld.
Det ble mye på en gang dette, men viktigst nå er at der uendelig mye i dag på DIS-treff som er direkte feil, - mengder av data står det Borgund, Sogn og Fjordane på som er Borgund, Møre og Romsdal, og Sula, Møre og Romsdal der det skal være Borgund, Møre og Romsdal.
Dagens kommuner Skodje, Haram (deler av), Giske (utenom Vigra som var i Roald anneks,Haram), Sula, Ålesund og resten av Borgund (nå Ålesund) lå i Borgund frem til 1900 og noe, Ålesund eget prestegjeld endel tidligere. Denne "resten" av Borgund var egen kommune frem til 1968.
Jeg har forsøkt å bruke Gedtreff, men får opp Sula der det ikke skal være Sula men Borgund. (Skal trene mer på bruken av den!

For ordens skyld, jeg vet at jeg har gjort masse feil i forhold til DIS-treff og min registrering, så det er ikke klage fra min side, men tanker.