Jacob Pedersen Marselius - bakermester i Chrisiansund?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
John Harry Aarønes
Kontakt:

Jacob Pedersen Marselius - bakermester i Chrisiansund?

Legg inn av John Harry Aarønes » 15. april 2006 kl. 15.29

Hei!

Eg vil setje pris på å få opplysningar om Jacob Pedersen Marselius. Utan at eg veit det visst, var han bakarmeister i Christiansund.

Bakgrunnen for mi interesse er ei opplysning i Bolsøyboka annen del:

"Skjøte tinglest18/10 1772 fra Jacob Pedersen Marselius til Ole Alsing på 1 1/2 vog (halvparten) i gården (Tollaas) for 16 rdlr. Fru Marselius betegnes som en datter av kaptein Frederik Wissløff og har arvet den solgte part i Tollaas av sin far."

Etter det eg kan forstå må den parten i Tollås vere arv frå familien Holck. Den første eg har funne med namn Holck som har eigd parten, er Hr. Zacharias Christophersen Holck (ca. 1580 - 1658). Han er nemnt som eigar i 1624. I 1763 er Zacharias Flovik eigar.

Eg har sett nemnt (utan kjelde) at namnet på den datter av kaptein Wisløff som Jacob Pedersen Marselius var gift med, skal ha vore Martha Sofie f. 1754. Her står også nemnt at det vart gift 1775, altså 3 år etter han solgte Holck-parten i Tollaas.

Martha Sofies mor synes å vere Anne Kathrine Rotkier, og som visstnok er datter av Margrethe Zachariasd. Holck og Jens Nicolai Rotkier.

Først og fremst er eg interessert i opplysningar om og bakgrunnen til Jacob Pedersen Marselius.

Takkar for all hjelp.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Jacob Pedersen Marselius - bakermester i Chrisiansund?

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. april 2006 kl. 16.08

Du bør nok sjekke originalkilden til dette sitatet i Bolsøyboka. Da Jacob Marcelius giftet seg i 1775 med Jomfru Wisløff, ble han kalt ungkar.

Det rette navnet på ham er Jacob Peter Marcelius. Skal han absolutt ha et patronym må det bli Johansen, da faren het Johan Peter Marcelius. Faren døde allerede 18/10 1749 og det er skifte etter ham i 1750.

Men Jacob Peter Marcelius har andre kontakter til Romsdal enn evt. via sin kone. Mora var Fredericha Messel f. ca. 1719 og døde 8/10 1764. Hennes far var Jacob Fredriksen Messel, f. ca. 1688 og døde 1762 på Lyngstad i Eide. Jacob var sønn til sorenskriver i Romsdal Fredrik Messel.

Jacob Fr. Messel var gift tre ganger.
Første gang med enka etter den forrige forvalteren på Smølagodset, Riborg Grue. Hun døde 23/2 1744, og er nok mor til Fredericha.

Andre gang giftet han seg i Kristiansund 18/11 1744 med Lovise Mühlenphort, f. ca. 1692 og døde 10/4 1752. Hennes bo viste en netto på 1342 riksdaler. Lovise Mühlenphorts far var toller i Fosna 1686-1699 Christopher Mühlenphort og Elisabeth Iversdtr. Munthe.

I sitt tredje ekteskap i 1752 giftet Fredrik Messel seg med Karen Margrethe Mechlenborg på Lyngstad i Eide. Alle disse opplysningene fant jeg i Kristiansunds historie, bind 2 og 3 samt hos ETC.

Hvis Jacob Peter Marcelius har fått tak i denne Tollåsparten via en av sine forfedres arv eller giftermål, har du litt å lete i. :? Du kan vel først sjekke skiftene etter Johan Peter Marcelius i 1750 og etter Jacob Fredriksen Messel omkring 1762? Begge skiftene finnes i Kristiansund skifteprotokoll nr. 1.
:) Tore

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 16. april 2006 kl. 16.32

Takk for svært nyttig informasjon om Jacob Peter Marcelius (det var under dette namnet eg hadde notert han før eg kom over opplysninga i Bosløyboka). Namneskilnaden var den eine grunnen til at eg byrja å undras på opplysninga gjeve i Bolsøyboka.

Den andre grunnen var at skjøtet var frå 1772 og Jacob og jomfru Wisløff først vart gift tre år seinare (1775).

Men no veit eg mange stader eg skal leite. :wink:

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. april 2006 kl. 21.36

I følge ETC kan vi følge anene til Jakob Peter Marcelius tilbake til en Jan van Marcelius som var baron til Elswoud i Flandern. Et barnebarn av baronen var Johan Marcelius, godseier, ugift og eier av Reins og Bakke kloster på 1600-tallet.

Dennes uekte sønn, Markus Johansen Marcelius, hadde en sønn Peder Markussen Marcelius som var borger på Vejen (=Veiholmen). Født ca. 1686 og døde september 1714 i Bergen. Hans sønn igjen var kjøpmann i Kristiansund Johan Peter Marcelius som ble stamfar til en rekke bakermestre i Kristiansund, der Jacob Peter Marcelius var den første av dem.

Så kanskje kan den uekte sønnen ha fått noen gardparter av sin far godseieren på 1600-tallet? Men du finner vel ut av det ganske raskt hvis du sjekker skiftet etter Johan Peter Marselius i 1749. (Det står ikke i registret i Kristiansund skifteprotokoll nr. 1, men det er fordi registret begynner senere. Det er henvist til skiftet etter Johan Peter Marselius i Kristiansunds historie, og ETC har også opplysninger om at det er skifte etter ham, så det finnes i protokollen.)

ETC har ingenting om Wisløff utenom at Martha Sofie ble gift med Jakob Peter Marcelius. Ingenting om hvor hun kom fra eller noe. Det kan være at det står noe i Copulationsboka til Kvernes prestegjeld. Har ikke sjekket den.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. april 2006 kl. 0.06

Hei!

Tusen takk for enda meir detaljar om Jacob Peter Marselius. Dette var interessant stoff. Eg har fått tak i Byhistoria til Kristiansund. Ellers meiner eg å hugse at eg har støtt på namnet Marselius i Bygdebok for Smøla. Eg har 1, 3 og 9 - håpar eg er heldig at det var i ei av dei tre.

Det er tungvint når ein må fjernlåne det meste (sjølv om eg har funne ut at bibliotekarar er særs hjelpsame). Difor er eg som nemnt svært takknemleg for å få så god hjelp som eg har fått her.

Skal tinge mikrofilmen med skifteprt. så snart eg har levert inn nokre av dei bøkene eg alt har fått lånt. :lol:

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. april 2006 kl. 7.45

Jeg kan sjekke skifteprotokollen for deg. Veiholmen omtales i Smølabøkene bind 9 og 10 så da har du vel truffet med det ene bindet.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. april 2006 kl. 16.36

Rettelse: Veiholmen er i Smølabøkene bind 8 og 9.

Jeg fant ikke noen henvisning til Tollås i skiftene etter "Johan Marsellius" eller Fredrik Messel. Johan Marselius, skifte i 1750, hadde ikke jordeiendommer i det hele tatt. Den største verdien var huset til 600 riksdaler. Det delte enka, sønnen Jacob Petter og dattera Inger Kirstina.

Fredrik Messels skifte i 1762 inneholdt jordeiendommer men de var alle på Lyngstad og Ørgesvik i Eide.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. april 2006 kl. 18.59

Tusen hjerteleg takk for god hjelp!

Eg veit at familien Holck eigde halve Tollås i alle fall frå 1624, truleg lenge før. Om dei overteke den parten av Tollås som Rikt-Torstein arva rundt år 1500 veit eg ikkje.

Sidan Hr. Zacharias Christophersen Holck (ca. 1580 - 1658) er Martha Sofie Wisløffs tipp-tipp-oldefar er nemnt som eigar i 1624 og i 1723 var Zacharias Holck eigar, dvs. oldefar til Martha Sofie W.

Men så kjem det som eg ikkje heilt får tak i, nemleg Fogderegnskap 1763:

"Cammerråd Alsing eier og bøksler 1 vog 1 pd. 12 mk. Sakarias Flovig (Zacharias H. Holck?) 1 vog 1 pd. 12 mk. Tilsammen 3 vog." = sitat frå Bolsøyboka del 2 - Gardssoge.

Kven denne Zacharias Flovig er, ja det har eg ikkje funne ut. Eg har funder på om det kan vere Zacharias Henriksen Holck (1706-1763) - bonde i Surnadal. Men såvidt eg kan forstå, synes han å høve dårleg til namnet Flovik?

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»