Bernhard Kolbeinson Reknes

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj02269
Sted: AURE

Bernhard Kolbeinson Reknes

Legg inn av gj02269 » 26. desember 2005 kl. 23.35

Bernhard Kolbeinson Reknes ( 1889) var bror til min oldefar Fuse Kolbeinson Reknes. Disse var fra en søskenflokk på 10 fra bruk nr. 2 på Reknes i Nordhordaland. Min oldefar var lærer i Lærdal i sogn.

Min bror som nylig flyttet til Kråkerøy i Fredrikstad blir stadig vekk spurt om han hadde en bestefar som het Bernhard. Ja svarer han selvfølgelig da min oldefars 4. barn hette Bernhard Fuseson Reknes (1902). Så spør de om han var lærer. Ja svarer han selvfølgelig da han også var det. Så sier de påfølgende at hans bestefar var en kjent lærer i Fredrikstad.

Min bror ringte meg forleden og var svært forvirret over dette og spurte meg om jeg viste noe om dette. Siden jeg ha drevet å studert vår slekt bakover i tid vet jeg ikke så mye om min slekt fra 1900 og fremover annet enn den som hører til gården hvor mitt etternavn fikk sin opprinnelse. Der står min oldefars bror oppført som lærer i Austfold. Han var forøvrig sistefødte av 10 og derfor bare 13 år eldre enn sin nevø med samme navn (min bestefar).

Jeg er på utkikk etter kilder som kan fortelle meg om denne personens historie i Fredrikstad, ektefelle og etterkommere.

Er det noen her inne som kan hjelpe meg å komme igang ?

På forhånd takk !

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Bernhard Kolbeinson Reknes

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 6. mars 2006 kl. 12.09

I boka Norske Skulefolk II s.1041 står følgende: Reknes, Berhard, lærer, Lisleby, Østfold. F. 8.feb.1889 i Masfjord. Foreldre: Kolbein Reknes og Elisabeth. Eks. Stord Lærerskole 1910. Lærer Bremsnes og Øvre Sandsvær. Nå tilsatt Nøkleby Skole, Glemmen. Gift med Emma Amalie Berntsen. Foreldre: Rasmus Berntsen og Ida. 2 sønner. (Bøkene er utgitt 1952)

Carsten

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»