Berge Johan Skaar f.09.10.1899 Flatråker,Tysnes
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: GRIMSTAD
Berge Johan Skaar f.09.10.1899 Flatråker,Tysnes
[quote]Hvordan kan jeg finne ut om han har etterkommere i USA?
Han reiste fra Norge siste gang i 1936. Familien hørte ikke noe mer. Jeg har funnet ut at han registrerte seg i Social Security Dec.21,1936 under Berge Olsen Skaar i East Chicago. Videre har jeg funnet han under døde i Ohio. Har fått tak i dødsattesten. På den står også Mitzie Skaar som informant`s name. Hun bor i samme hus. Det siste jeg har fått er en obituary da er han beloved husband to Mizie. Han har også byttet navn til Benjami Skaar.
Er takknemlig for alt av tips.
Mvh
Margaret E. Schønning Skorpen
Han reiste fra Norge siste gang i 1936. Familien hørte ikke noe mer. Jeg har funnet ut at han registrerte seg i Social Security Dec.21,1936 under Berge Olsen Skaar i East Chicago. Videre har jeg funnet han under døde i Ohio. Har fått tak i dødsattesten. På den står også Mitzie Skaar som informant`s name. Hun bor i samme hus. Det siste jeg har fått er en obituary da er han beloved husband to Mizie. Han har også byttet navn til Benjami Skaar.
Er takknemlig for alt av tips.
Mvh
Margaret E. Schønning Skorpen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Berge Johan Skaar f.09.10.1899 Flatråker,Tysnes
Du sier du har obituarien - står det ikke der om han har etterkommere??
Dersom det ikke står at han hadde noen barn der, kan jeg aldri tru at han hadde noen.
Hva står det i obituarien? Vedr. person og sånn - det med minnehøytid osv. er ikke så interessant.
Dersom det ikke står at han hadde noen barn der, kan jeg aldri tru at han hadde noen.
Hva står det i obituarien? Vedr. person og sånn - det med minnehøytid osv. er ikke så interessant.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
-
Hei og takk for svar.
Teksten som står på obituary er: Benjamin Skaar. beloved husband
of Metzie ( nee Hamman ). suddenly
Saturday, residence, 7600 Euclid
Ave. Family will recelve friendy
Videre står bare tid og sted. Den virker veldig forkortet. Avisen i Cleveland tok bare inn annonser som ble betalt for. Det er vel derfor at den er så enkel i språket. Family er det bare enka tro eller!!!!
Er det mulig å finne ut når de giftet seg?
Det er flere enn meg som blir glad for hver lille opplysning.
Mvh
Margaret
Teksten som står på obituary er: Benjamin Skaar. beloved husband
of Metzie ( nee Hamman ). suddenly
Saturday, residence, 7600 Euclid
Ave. Family will recelve friendy
Videre står bare tid og sted. Den virker veldig forkortet. Avisen i Cleveland tok bare inn annonser som ble betalt for. Det er vel derfor at den er så enkel i språket. Family er det bare enka tro eller!!!!
Er det mulig å finne ut når de giftet seg?
Det er flere enn meg som blir glad for hver lille opplysning.
Mvh
Margaret
Kan det være en slags forbindelse her mon tro:
Ohio Deaths, 1958-2002 Record
about Mitizie Hamman
Name: Mitizie Hamman
Age at Death: 81
Date of Death: 22 Aug 1983
City of Death: Cleveland
County of Death: Cuyahoga
Volume: 25334
Certificate: 057054
Date of Birth: Est. 1902
State of Birth: Ohio
Country of Birth: United States
Marital Status: Widowed
Race: Non-white
Social Security Number: 288-12-2375
City of Residence: Cleveland
County of Residence: Cuyahoga
State of Residence: Ohio
Country of Residence: United States
Census Tract: 1189
Hospital of Death: Womans General Hospital
Certifier: Physician
Autopsy: Yes, used for certification
Jeg har ikke klart å identifisere denne Mitzie nærmere i Census eller andre kilder.
Mitzie (med variabler) er jo et uvanlig navn. Hamman er heller ikke noe stort familienavn. Fødselsår og stat "passer". Problemet er vel først og fremst at hun heter Hamman ved sin død; og ettersom det fremstår som om denne damen (og den Mitzie du har) var gift blir denne svært så usikker.
Desverre er det så mye som ca 100 Hamman i Ohio som har telefon....
Om du blir stående helt fast kan det jo være verdt å sjekke denne damen litt nærmere. Obit'en hennes burde det jo la seg gjøre å få tak i.
Ohio Deaths, 1958-2002 Record
about Mitizie Hamman
Name: Mitizie Hamman
Age at Death: 81
Date of Death: 22 Aug 1983
Volume: 25334
Certificate: 057054
Date of Birth: Est. 1902
State of Birth: Ohio
Country of Birth: United States
Marital Status: Widowed
Race: Non-white
Social Security Number: 288-12-2375
Census Tract: 1189
Hospital of Death: Womans General Hospital
Certifier: Physician
Autopsy: Yes, used for certification
Jeg har ikke klart å identifisere denne Mitzie nærmere i Census eller andre kilder.
Mitzie (med variabler) er jo et uvanlig navn. Hamman er heller ikke noe stort familienavn. Fødselsår og stat "passer". Problemet er vel først og fremst at hun heter Hamman ved sin død; og ettersom det fremstår som om denne damen (og den Mitzie du har) var gift blir denne svært så usikker.
Desverre er det så mye som ca 100 Hamman i Ohio som har telefon....
Om du blir stående helt fast kan det jo være verdt å sjekke denne damen litt nærmere. Obit'en hennes burde det jo la seg gjøre å få tak i.
Det er pussig at det skal være så vanskelig å finne Berge/Benjamin og Metzie.
Han kan jo ha brukt et annet navn før SSDI-registreringen.
Mitzi/Metzie o.l. kan også være et "petname"?
Du sier han reiste fra Norge siste gang i 1936; har du emigrasjonsåret?
Det vil være til uvurderlig hjelp i identifiseringen.
Han kan jo ha brukt et annet navn før SSDI-registreringen.
Mitzi/Metzie o.l. kan også være et "petname"?
Du sier han reiste fra Norge siste gang i 1936; har du emigrasjonsåret?
Det vil være til uvurderlig hjelp i identifiseringen.
Er det han som reiser her?
109025 Bergen 471 1930 April 16 Berge Johan Olsen Skaar m g Sjømann 1899 Tysnes U.S.A. Brooklyn USA Nei Besøk her siden 9/12-29 Returpassasjer N.A.L. Permit B. for C. C. 270/30 Hordal.
Legg merke til at han er gift, bor i Amerika og har vært hjemme i Norge fra 1 desember 1929.
Census 1930 ble påbegynt den 2 April 1930; derfor er det ikke sikkert han rakk tilbake tidsnok til å bli registrert?
Han er registrert som sjømann. Både Chicago og Ohio grenser mot de store sjøer.
Forøvrig er det i hvert fall en til Olsen Skaar som reiser til USA.
Slekt??
109025 Bergen 471 1930 April 16 Berge Johan Olsen Skaar m g Sjømann 1899 Tysnes U.S.A. Brooklyn USA Nei Besøk her siden 9/12-29 Returpassasjer N.A.L. Permit B. for C. C. 270/30 Hordal.
Legg merke til at han er gift, bor i Amerika og har vært hjemme i Norge fra 1 desember 1929.
Census 1930 ble påbegynt den 2 April 1930; derfor er det ikke sikkert han rakk tilbake tidsnok til å bli registrert?
Han er registrert som sjømann. Både Chicago og Ohio grenser mot de store sjøer.
Forøvrig er det i hvert fall en til Olsen Skaar som reiser til USA.
Slekt??
Sist redigert av dn12258 den 19. februar 2006 kl. 12.04, redigert 1 gang totalt.
- Kontakt:
Siden du har hans Soc.Sec. Application date - har du sett hans søknad?
jeg fant dette
Name: Berge Skaar
SSN: 312-09-4916
Last Residence: Ohio
Born: 9 Oct 1899
Died: Oct 1962
State (Year) SSN issued: Indiana (Before 1951 )
Har du original-søknaden hans? Denne her sier at SSnumber ble innvilget i Indiana!
jeg fant dette
Name: Berge Skaar
SSN: 312-09-4916
Last Residence: Ohio
Born: 9 Oct 1899
Died: Oct 1962
State (Year) SSN issued: Indiana (Before 1951 )
Har du original-søknaden hans? Denne her sier at SSnumber ble innvilget i Indiana!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Vi vet jo enda ikke om han hadde sønner; men .....
Gjenbruk av navn er ikke så uvanlig i Statene.
Et raskt søk etter Ben Skaar gir tre tilslag på http://www.whitepages.com/
En i Minnesota; to i Wisconsin.
Nå er jeg riktignok klar over at der var mange Skaar-familier; men du verden hvor ofte jeg har fått napp ved hjelp av et par telefoner!
Gjenbruk av navn er ikke så uvanlig i Statene.
Et raskt søk etter Ben Skaar gir tre tilslag på http://www.whitepages.com/
En i Minnesota; to i Wisconsin.
Nå er jeg riktignok klar over at der var mange Skaar-familier; men du verden hvor ofte jeg har fått napp ved hjelp av et par telefoner!
Og om du søker etter Skaar i Ohio her http://preview.ussearch.com/preview/new ... &x=38&y=13
finner du rundt 15 personer; flere av dem med typisk norske navn.
finner du rundt 15 personer; flere av dem med typisk norske navn.
Kanskje ikke så veldig mye nytt her; men se:
http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi ... &id=I10394
Og se her da; hva i all verden er dette?
My Family Tree
Entries: 7945 Updated: Sat Oct 25 15:46:36 2003 Contact: Kenneth Johnson
--------------------------------------------------------------------------------
Index | Individual | Register | Download GEDCOM
--------------------------------------------------------------------------------
1 Berge Johan Olson SKAAR b: 9 OCT 1899 d: 6 OCT 1962
+ Regine FLATERAAKER b: 1900
2 Kitty SKÅR b: 1924
+ Konrad SKORPEN b: 1923
3 Living SKORPEN
3 Living SKORPEN
+ Living SCHØNNING
4 Living SKORPEN
5 Living SKORPEN
4 Living SKORPEN
3 Living SKORPEN
2 Anna Lilly SKAAR b: 1925
+ Leif DUENCES Moss
Det er for sent på natta for meg; hodet henger ikke med.
At han kan ha vært gift to ganger er jo klart mulig; men ved et raskt søk har jeg ikke funnet noen av disse i census.
http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi ... &id=I10394
Og se her da; hva i all verden er dette?
My Family Tree
Entries: 7945 Updated: Sat Oct 25 15:46:36 2003 Contact: Kenneth Johnson
Index | Individual | Register | Download GEDCOM
1 Berge Johan Olson SKAAR b: 9 OCT 1899 d: 6 OCT 1962
+ Regine FLATERAAKER b: 1900
2 Kitty SKÅR b: 1924
+ Konrad SKORPEN b: 1923
3 Living SKORPEN
3 Living SKORPEN
+ Living SCHØNNING
4 Living SKORPEN
5 Living SKORPEN
4 Living SKORPEN
3 Living SKORPEN
2 Anna Lilly SKAAR b: 1925
+ Leif DUENCES Moss
Det er for sent på natta for meg; hodet henger ikke med.
At han kan ha vært gift to ganger er jo klart mulig; men ved et raskt søk har jeg ikke funnet noen av disse i census.
...og Skorpen er jo også et vanlig Tysnes-navn....
Var dette en familie han hadde i Norge?
Jeg klarer ikke (i natt) og identifisere dem i amerikanske arkiver.
Nå skal jeg gi meg!!
Var dette en familie han hadde i Norge?
Jeg klarer ikke (i natt) og identifisere dem i amerikanske arkiver.
Nå skal jeg gi meg!!
Jeg fikk ikke sove; sjekket noen av navnene her i Norge, fant en Konrad Skorpen - og pang: etternavnet til Margaret Elisabeth sto plutselig på skjemen, slik det har gjort i lang tid!
At det går an å være så blind!
Beklager alt rotet; nå skjønner jeg at selvsagt hadde han familie i Norge!
Du skriver jo innledningsvis "Familien hørte ikke noe mer."
Jeg har ikke tenkt på at "familien" var kone; barn og etterslekt....
Da går jeg også ut fra at du kjenner denne Kenneth Johnson som har satt op familietreet?
At det går an å være så blind!
Beklager alt rotet; nå skjønner jeg at selvsagt hadde han familie i Norge!
Du skriver jo innledningsvis "Familien hørte ikke noe mer."
Jeg har ikke tenkt på at "familien" var kone; barn og etterslekt....
Da går jeg også ut fra at du kjenner denne Kenneth Johnson som har satt op familietreet?
- Kontakt:
Jeg tror at mr. Skaar kanskje opererte med 2 navn, ett offentlig - og ett sånn til hverdags. Det var ingen som sjekket id når census-takeren kom for å telle en, og da kunne han si hvilket navn han "ville" - evt. at census-taker ikke helt skjønte hva han sa...
Jeg ser forresten at Benjami Skaar dør her
Hva med å bestille dødsattesten, for å se hva informanten heter? Det kan være kona eller et barn som står der. Evt. hadde jeg også bestilt den til Mitzie, slik at en kobling kan be/avkreftes. Det bør og gå an å få tak i obtuarien til Mitziie, og se hva som står i den. Den er sikkert mer utfyllende, siden den er mye nyere.
Name: Benjami Skaar
Age at Death: 62
Date of Death: 6 Oct 1962
Volume: 17045
Certificate: 71629
Date of Birth: Est. 1900
Marital Status: Married
Race: White
Census Tract: 2131
Hospital of Death: Home
Certifier: Coroner
Autopsy: No autopsy
Dette står om Ohio-death index.:
What Can I Find in the Ohio, 1958-2000 Database?
In this index of over 3.1 million deaths between 1958 and 2000 in Ohio, you'll find additional information like place of residence, location at time of death, death date, age at time of death, birth date, race, educational level, and father's name. Note that deaths occurring in 1978 are currently missing from this index.
Use the information from this database to record details about your ancestor. In addition, information in this database may provide enough details for you to obtain a death certificate, which can provide additional information, like the full name of the parents, and the name of the informant who noted your death (who may be a relative). Once you locate a record in an index, send for a copy of the original, as it can provide additional information useful to your research. Ancestry.com's "Order Original Record" link is one helpful way to order the death record.
Taken from "Chapter 3: Research in Birth, Death, and Cemetery Records," The Source: A Guidebook of American Genealogy by Johni Cerny; edited by Loretto Dennis Szucs and Sandra Hargreaves Luebking (Salt Lake City, UT: Ancestry Incorporated, 1997).
Source Information:
Ohio Department of Health. Ohio Death Index, 1958-2000 [database online]. Provo, UT: MyFamily.com, Inc., 2005. Original data: Ohio Department of Health. Index to Annual Deaths, 1958-2000. Ohio Department of Health, State Vital Statistics Unit, Columbus, Ohio.
Jeg ser forresten at Benjami Skaar dør her
Hva med å bestille dødsattesten, for å se hva informanten heter? Det kan være kona eller et barn som står der. Evt. hadde jeg også bestilt den til Mitzie, slik at en kobling kan be/avkreftes. Det bør og gå an å få tak i obtuarien til Mitziie, og se hva som står i den. Den er sikkert mer utfyllende, siden den er mye nyere.
Name: Benjami Skaar
Age at Death: 62
Date of Death: 6 Oct 1962
Volume: 17045
Certificate: 71629
Date of Birth: Est. 1900
Marital Status: Married
Race: White
Census Tract: 2131
Hospital of Death: Home
Certifier: Coroner
Autopsy: No autopsy
Dette står om Ohio-death index.:
What Can I Find in the Ohio, 1958-2000 Database?
In this index of over 3.1 million deaths between 1958 and 2000 in Ohio, you'll find additional information like place of residence, location at time of death, death date, age at time of death, birth date, race, educational level, and father's name. Note that deaths occurring in 1978 are currently missing from this index.
Use the information from this database to record details about your ancestor. In addition, information in this database may provide enough details for you to obtain a death certificate, which can provide additional information, like the full name of the parents, and the name of the informant who noted your death (who may be a relative). Once you locate a record in an index, send for a copy of the original, as it can provide additional information useful to your research. Ancestry.com's "Order Original Record" link is one helpful way to order the death record.
Taken from "Chapter 3: Research in Birth, Death, and Cemetery Records," The Source: A Guidebook of American Genealogy by Johni Cerny; edited by Loretto Dennis Szucs and Sandra Hargreaves Luebking (Salt Lake City, UT: Ancestry Incorporated, 1997).
Source Information:
Ohio Department of Health. Ohio Death Index, 1958-2000 [database online]. Provo, UT: MyFamily.com, Inc., 2005. Original data: Ohio Department of Health. Index to Annual Deaths, 1958-2000. Ohio Department of Health, State Vital Statistics Unit, Columbus, Ohio.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
Skal si at det har blitt jobbet mens jeg har vært ute og koste meg i 60 års dag. Var ikke inne på mailen i går. Jeg er svært takknemlig for all hjelp jeg får i denne nøtta.
Litt mer fakta som jeg hvet. Berge Johan Olsen Skår var min manns morfar. Han er en av de som reiste til Amerika og ikke kom tilbake. Han var gift på Tysnes med Regine Flatråker Skår og hadde 2 døtre ( begge er døde nå ). Men han har flere halvsøsken som lever og lurer på hvor det ble av broren. Kennet Johnsen er etterkommer av Oline Flatråker ( søster til Regine ). De opplysningene han har, har han fått av meg.
Jeg har klart å få tak i Application for account number i Social Security.
Og så har jeg Certificate of death. Det var der jeg fant navnet Mitzie Skaar under Informant`s name. Hun har samme adresse som Benjami Skaar som han har som navn på dødsattesten. På obituarien står Mitzie ( nee Hamman ) som kona hans. At de var gift er bare antagelser vi har gjort. Kan hun ha tatt tilbake pikenavnet når hun ble enke eller ??
City of Death : Cleveland og County of Death : Cuyahoga stemmer med Berge ( Benjami).
For meg kan det virke som du har funne rett person.
Mvh
Margaret
Litt mer fakta som jeg hvet. Berge Johan Olsen Skår var min manns morfar. Han er en av de som reiste til Amerika og ikke kom tilbake. Han var gift på Tysnes med Regine Flatråker Skår og hadde 2 døtre ( begge er døde nå ). Men han har flere halvsøsken som lever og lurer på hvor det ble av broren. Kennet Johnsen er etterkommer av Oline Flatråker ( søster til Regine ). De opplysningene han har, har han fått av meg.
Jeg har klart å få tak i Application for account number i Social Security.
Og så har jeg Certificate of death. Det var der jeg fant navnet Mitzie Skaar under Informant`s name. Hun har samme adresse som Benjami Skaar som han har som navn på dødsattesten. På obituarien står Mitzie ( nee Hamman ) som kona hans. At de var gift er bare antagelser vi har gjort. Kan hun ha tatt tilbake pikenavnet når hun ble enke eller ??
City of Death : Cleveland og County of Death : Cuyahoga stemmer med Berge ( Benjami).
For meg kan det virke som du har funne rett person.
Mvh
Margaret
Nå har jeg dummet meg slik ut at jeg burde ligge lavt i terrenget; men:
Jeg har også vært inne på tanken om "flere identiteter, bare endringen fra Berge Johan til Benjami er jo spesiell..
Det mest nærliggende er John Olsen (Johan + patronymet)
Ettersom han stakk av fra en familie i Norge var det kanskje ikke så dumt å skjule seg litt!
For flere dager siden fant jeg en aktuell kandinat; men la han bort på grunn av at pikenavnet til "Mitzi" ikke stemmer; og jeg syntes at fantasien min var litt for vill.
Jeg tar likevel sjansen på å legge filene ut her; slik at andre; spesielt Laila, kan se på det.
Den John Olsen dere ser har rett fødselsår, bor i Ohio, er sjømann!!
Kona Meta kan lett bli til Metzi.
"Problemet" er at hennes pikenavn ifølge Berge/Benjami's obit er "Hamman"; den jeg har funnet er "Harning" eler "Horning". Kan det ha blitt misforstått idet obit'en ble skrevet?
Hva tror dere?
Jeg har også vært inne på tanken om "flere identiteter, bare endringen fra Berge Johan til Benjami er jo spesiell..
Det mest nærliggende er John Olsen (Johan + patronymet)
Ettersom han stakk av fra en familie i Norge var det kanskje ikke så dumt å skjule seg litt!
For flere dager siden fant jeg en aktuell kandinat; men la han bort på grunn av at pikenavnet til "Mitzi" ikke stemmer; og jeg syntes at fantasien min var litt for vill.
Jeg tar likevel sjansen på å legge filene ut her; slik at andre; spesielt Laila, kan se på det.
Den John Olsen dere ser har rett fødselsår, bor i Ohio, er sjømann!!
Kona Meta kan lett bli til Metzi.
"Problemet" er at hennes pikenavn ifølge Berge/Benjami's obit er "Hamman"; den jeg har funnet er "Harning" eler "Horning". Kan det ha blitt misforstått idet obit'en ble skrevet?
Hva tror dere?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Kontakt:
Jeg synes dette ser veldig lurt ut jeg Tor. Bra jobba!
Jeg ser jeg og har lest fort i svingene her, men det får stå sin prøve.
Jeg har ingen problemer med disse navneendringene, da folk jo skiftet navn "som andre skiftet skjorte" på den tiden. Og - jeg tror nemlig og at Berge kanskje ikke var så stolt av å ha stukket fra kone og barn i Norge, og derfor ikke ønsket å bli funnet i USA? John Olson er trygt og greit å gjemme seg bak, mindre gjennomsiktig enn Skaar. Selvo han altså brukte dette navnet i offentlig sammenheng ser det ut til.
En mulighet til å få bekreftet i hvretfall Metas identitet, er jo å få slått opp barnas fødsler i Bay Village, særlig yngstejenta vil jo være "lett" å finne.
http://www.rootsweb.com/~ohcuyaho/
kan du kanskje finne noen som er villige til å gjøre oppslag.
Jeg ser jeg og har lest fort i svingene her, men det får stå sin prøve.
Jeg har ingen problemer med disse navneendringene, da folk jo skiftet navn "som andre skiftet skjorte" på den tiden. Og - jeg tror nemlig og at Berge kanskje ikke var så stolt av å ha stukket fra kone og barn i Norge, og derfor ikke ønsket å bli funnet i USA? John Olson er trygt og greit å gjemme seg bak, mindre gjennomsiktig enn Skaar. Selvo han altså brukte dette navnet i offentlig sammenheng ser det ut til.
En mulighet til å få bekreftet i hvretfall Metas identitet, er jo å få slått opp barnas fødsler i Bay Village, særlig yngstejenta vil jo være "lett" å finne.
http://www.rootsweb.com/~ohcuyaho/
kan du kanskje finne noen som er villige til å gjøre oppslag.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Laila;
Identiteten til "Meta" fra 1930 Census er grei: Legg merke til at Johns' svigerfar Philip Horning bor sammen med dem.
Jeg synes fortsat at svakheten ved det jeg har funnet er nettop Meta's pikenavn; det er ikke mye tvil om at det skal være "Horning" eller Harning, jfr. imagen jeg la ved fra 1920.
Den Mitzie Hamman jeg fant 18 Feb 2006 18:57:36 er notert som "non white"; Meta er notert som White.
Riktignok er heller ikke denne Mitzie's identitet sikker.
Uansett; om den John og Meta jeg har er rett eller feil; en slik herre kan ha skiftet enda en gang!
Laila: vet du om farens identet (fødselsdato o.l.) fremgår ved barnas dåp?
Identiteten til "Meta" fra 1930 Census er grei: Legg merke til at Johns' svigerfar Philip Horning bor sammen med dem.
Jeg synes fortsat at svakheten ved det jeg har funnet er nettop Meta's pikenavn; det er ikke mye tvil om at det skal være "Horning" eller Harning, jfr. imagen jeg la ved fra 1920.
Den Mitzie Hamman jeg fant 18 Feb 2006 18:57:36 er notert som "non white"; Meta er notert som White.
Riktignok er heller ikke denne Mitzie's identitet sikker.
Uansett; om den John og Meta jeg har er rett eller feil; en slik herre kan ha skiftet enda en gang!
Laila: vet du om farens identet (fødselsdato o.l.) fremgår ved barnas dåp?
- Kontakt:
Jeg har et par birth-records, fra 1920-1922 som kun opplyser om foreldrenes alder, men yrker er nevnt.
Men - i hvertfall en søken etter ekteskapet til John Ols. og Meta det bør kunne gi svar. Hun bor jo i Bay Village før ekteskapet, så det bør være der det er lurest å lete.
Men - i hvertfall en søken etter ekteskapet til John Ols. og Meta det bør kunne gi svar. Hun bor jo i Bay Village før ekteskapet, så det bør være der det er lurest å lete.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Her har du vielsen til "Meta og John":
Bride Groom
Prefix Prefix
First Name META First Name JOHN
Middle Name Middle Name
Last Name HORNING Last Name OLSEN
Suffix Suffix
Gender F Gender M
Record Key 0214851853 Record Key 0214853189
Volume 0139
Page 0010
Page Match 22
Det ser ikke ut til at det ble viet noen Skaar i Cuyahoga County i den aktuelle tiden.
Ta en titt selv:
http://probate.cuyahogacounty.us/ml/
Jeg er likevel veldig usikker på "John og Meta"-sporet.
Om du sender en e-post til denne adressen [email protected]
så kan du få vielselisensen; kanskje sier den noe mer:
Bride Groom
Prefix Prefix
First Name META First Name JOHN
Middle Name Middle Name
Last Name HORNING Last Name OLSEN
Suffix Suffix
Gender F Gender M
Record Key 0214851853 Record Key 0214853189
Volume 0139
Page 0010
Page Match 22
Det ser ikke ut til at det ble viet noen Skaar i Cuyahoga County i den aktuelle tiden.
Ta en titt selv:
http://probate.cuyahogacounty.us/ml/
Jeg er likevel veldig usikker på "John og Meta"-sporet.
Om du sender en e-post til denne adressen [email protected]
så kan du få vielselisensen; kanskje sier den noe mer:
Lenken virker ikke (den går "fra meg direkte", men ikke herfra)
Pussig; jeg får lenken fint inn her; men kommer ikke videre.("siden er ikke tilgjengelig")
OK, gjør det på denne måten: Søk etter Probate Court of Cuyahoga County, Ohio
i et frisøk; f.eks. GOOGLE
Let deg frem til Historical Marriage Index.
Pussig; jeg får lenken fint inn her; men kommer ikke videre.("siden er ikke tilgjengelig")
OK, gjør det på denne måten: Søk etter Probate Court of Cuyahoga County, Ohio
i et frisøk; f.eks. GOOGLE
Let deg frem til Historical Marriage Index.
- Kontakt:
Her er de:
http://probate.cuyahogacounty.us/ml/pa. ... 7750396620
Og jeg tror at den eneste mulighet til å få be/avkreftet er å få sett attesten, og få fødselsdatoen til John Olsen.
http://probate.cuyahogacounty.us/ml/pa. ... 7750396620
Og jeg tror at den eneste mulighet til å få be/avkreftet er å få sett attesten, og få fødselsdatoen til John Olsen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Enda bedre Laila (eller skal vi si verre?)
Jeg har fått begge's obit fra USA akkurat nå:
Id#: 0657689
Name: Olsen, Meta H.
Date: May 14 1971
Source: Cleveland Press; Cleveland Necrology File, Reel #140.
Notes: Olsen. Meta H. Olsen (nee Horning), wife of Johannes, mother of Mrs. Edward W. George, Miss Beverly Olsen, both of Bay Village, O., Mrs. W. L. landes of Atlanta, Ga., grandmother of eight, passed away in Revera Beach, Fla. Family will receive friends 7-9 P.M. Friday at Jenkins Funeral Chapel, 2914 Dover Center Rd., Westlake, O., where services will be held Saturday at 10 A.M. In lieu of lowers, contributions may be made to Bethesda on the Bay Lutheran Church, Bay Village.
And here is a copy of Johannes' (John) obituary:
Id#: 0657677
Name: Olsen, Johannes
Date: Aug 27 1974
Source: Plain Dealer; Cleveland Necrology File, Reel #140.
Notes: Olsen. Johannes Olsen, beloved husband of the late Meta, dear father of Beverly, Patricia Landes and Marian George, grandfather of eight, brother of Bergit Clara and Hilda Ross. No Visitation. Memorial service Tuesday, August 27 at 7:30 p.m., at Bethesda-On-The-Bay, Lutheran Church, 28607 Wolf Rd., Bay Village. Contributions may be made to the Church Memorial Fund. Arrangements by Jenkins Funeral Chapel.
HELBOM; som jeg nesten hadde ventet.
På den annen side; det ser jo ikke ut til at Metzie og "Benjami" giftet seg i Cuyahoga County.
Vi vet da litt mer...
Jeg har fått begge's obit fra USA akkurat nå:
Id#: 0657689
Name: Olsen, Meta H.
Date: May 14 1971
Source: Cleveland Press; Cleveland Necrology File, Reel #140.
Notes: Olsen. Meta H. Olsen (nee Horning), wife of Johannes, mother of Mrs. Edward W. George, Miss Beverly Olsen, both of Bay Village, O., Mrs. W. L. landes of Atlanta, Ga., grandmother of eight, passed away in Revera Beach, Fla. Family will receive friends 7-9 P.M. Friday at Jenkins Funeral Chapel, 2914 Dover Center Rd., Westlake, O., where services will be held Saturday at 10 A.M. In lieu of lowers, contributions may be made to Bethesda on the Bay Lutheran Church, Bay Village.
And here is a copy of Johannes' (John) obituary:
Id#: 0657677
Name: Olsen, Johannes
Date: Aug 27 1974
Source: Plain Dealer; Cleveland Necrology File, Reel #140.
Notes: Olsen. Johannes Olsen, beloved husband of the late Meta, dear father of Beverly, Patricia Landes and Marian George, grandfather of eight, brother of Bergit Clara and Hilda Ross. No Visitation. Memorial service Tuesday, August 27 at 7:30 p.m., at Bethesda-On-The-Bay, Lutheran Church, 28607 Wolf Rd., Bay Village. Contributions may be made to the Church Memorial Fund. Arrangements by Jenkins Funeral Chapel.
HELBOM; som jeg nesten hadde ventet.
På den annen side; det ser jo ikke ut til at Metzie og "Benjami" giftet seg i Cuyahoga County.
Vi vet da litt mer...
-
Takker igjen Laila og Tor.
Gjennom den addressen som du Laila sendte fant jeg frem til kirkegården som han er gravlagt på. Stedet fant jeg på dødsattesten det er Lake view Cemt. Han ble gravlagt 9 oktober 1962. Sendte en mail der for å se om det stemmer og om det har blitt gravlagt flere og eventuelt hvem som betalte for plassen. Men det kunne ta uker å få svar stod det.
Mvh
Margaret
Gjennom den addressen som du Laila sendte fant jeg frem til kirkegården som han er gravlagt på. Stedet fant jeg på dødsattesten det er Lake view Cemt. Han ble gravlagt 9 oktober 1962. Sendte en mail der for å se om det stemmer og om det har blitt gravlagt flere og eventuelt hvem som betalte for plassen. Men det kunne ta uker å få svar stod det.
Mvh
Margaret
Jeg har fått en "hjelper" i Cuyahoga County via ancestry.com.
Vil du jeg skal forsøke den veien; eller skal vi avvente svar på e-posten du har sendt til kirkegården?
Vil du jeg skal forsøke den veien; eller skal vi avvente svar på e-posten du har sendt til kirkegården?
-
Tar gjerne imot hjep fra hjelperen din. Si fra hvis du trenger mer info fra dødsattesten eller annet. Det er jo ikke sikkert jeg får svar engang på mailen som jeg sendte.
Takk igjen.
Mvh
Margaret
Takk igjen.
Mvh
Margaret
Hei Margrethe Elisabeth;
da har jeg sendt avgårde de viktigste opplysningene; både til Message Board ancestry.com og til min forbindelse i Ohio.
Jeg har bedt om en sjekk av både "Benjami" og den Mitzie Hamman jeg fant.
Sistnevnte er jo spennende - og høyst usikker. Om hun er "vår" dame er det i så fall rart at hun har tatt tilbake Hamman-navnet.
Forøvrig "stemmer" hun; navn, alder, bosted, enke.
Dett er er i det hele tatt en spennede sak: Dert er ikke hver dag en "gransker" en bigamist!
Alle familier har "sorte får"!
da har jeg sendt avgårde de viktigste opplysningene; både til Message Board ancestry.com og til min forbindelse i Ohio.
Jeg har bedt om en sjekk av både "Benjami" og den Mitzie Hamman jeg fant.
Sistnevnte er jo spennende - og høyst usikker. Om hun er "vår" dame er det i så fall rart at hun har tatt tilbake Hamman-navnet.
Forøvrig "stemmer" hun; navn, alder, bosted, enke.
Dett er er i det hele tatt en spennede sak: Dert er ikke hver dag en "gransker" en bigamist!
Alle familier har "sorte får"!
Margaret Elisabeth;
slik at du vet at saken ikke er glemt:
Det som skjer i første omgang er at vi forhåpentligvis får litt mer rede på den "Metzie Hamman" jeg har funnet.
Har akkurat fått denne eposten fra Marge i Ohio:
"I'll be passing the library next Tuesday, so if it' you can wait 'til then, I'll get a copy then for you.
I doubt I'll need any help in Norway...LOL....but if I do, I'll remember you!
Marge"
Jeg understreker enda en gang at jeg selv er noe tvilende til det jeg har funnet; men obit'en hennes vil antagelig gi et svar.
Når det gjelder dødattesten/ opplysninger fra Lake view Cemt. (Benjami Skaar) har jeg også bedt om hjelp; men har ingenting konkret enda.
slik at du vet at saken ikke er glemt:
Det som skjer i første omgang er at vi forhåpentligvis får litt mer rede på den "Metzie Hamman" jeg har funnet.
Har akkurat fått denne eposten fra Marge i Ohio:
"I'll be passing the library next Tuesday, so if it' you can wait 'til then, I'll get a copy then for you.
I doubt I'll need any help in Norway...LOL....but if I do, I'll remember you!
Marge"
Jeg understreker enda en gang at jeg selv er noe tvilende til det jeg har funnet; men obit'en hennes vil antagelig gi et svar.
Når det gjelder dødattesten/ opplysninger fra Lake view Cemt. (Benjami Skaar) har jeg også bedt om hjelp; men har ingenting konkret enda.
-
Hei Tor
Hadde ikke ventet svar så fort heller. Vi har vel alle andre ting vi må gjøre her i livet også.
Men jeg må jo si at jeg er ganske spent nå som jeg har fått så god hjelp.
Mvh
Margaret
Hadde ikke ventet svar så fort heller. Vi har vel alle andre ting vi må gjøre her i livet også.
Men jeg må jo si at jeg er ganske spent nå som jeg har fått så god hjelp.
Mvh
Margaret
- Kontakt:
Andre ting å gjøre? hmm.. andre ting.. andre ting.. .. neeei
Lykke til Margaret, det blir spennende å høre hva som kommer ut av dette!!

Lykke til Margaret, det blir spennende å høre hva som kommer ut av dette!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Jeg har fått tilsendt obituarien til "Metzie Hamman".
Desverre; vi blir ikke noe klokere av den, den sier ingenting om familie så den verken bekrefter eler umuliggjør at hun var mr. Skaar's kvinne.
Jeg legger den likevel ved her.
Da blir det å vente å se om du får noe svar fra kirkegården, eller om min forbindelse klarer å finne noe mer.
Desverre; vi blir ikke noe klokere av den, den sier ingenting om familie så den verken bekrefter eler umuliggjør at hun var mr. Skaar's kvinne.
Jeg legger den likevel ved her.
Da blir det å vente å se om du får noe svar fra kirkegården, eller om min forbindelse klarer å finne noe mer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ingenting bør vel være uprøvd, selv om jeg er tvilende til "min" Metzie.
Jeg har funnet ut at begravelsesbyrået (Pernel Jones) ganske sikkert fortsatt eksisterer.
Kanskje de har noe i arkivene sine?
Jeg har sendt deg en privat melding (håper det fungerer) med telefonnummer og adresse.
Jeg har funnet ut at begravelsesbyrået (Pernel Jones) ganske sikkert fortsatt eksisterer.
Kanskje de har noe i arkivene sine?
Jeg har sendt deg en privat melding (håper det fungerer) med telefonnummer og adresse.
-
Dette er vist en hard nøtt.
Obituarien var like enkel som hans.
Det fungerte fint med privat melding. Takk
Har fått svar fra kirkekontoret.
De fant en Benny O. Skaar begravet 10/6/62, men det er dagen han døde.
Jeg har sendt over dødsattesten så han kan se om det er rett Lakeview Cemt. Der står både begravelsesbyrå og adressen.
Mvh
Margaret
Obituarien var like enkel som hans.
Det fungerte fint med privat melding. Takk
Har fått svar fra kirkekontoret.
De fant en Benny O. Skaar begravet 10/6/62, men det er dagen han døde.
Jeg har sendt over dødsattesten så han kan se om det er rett Lakeview Cemt. Der står både begravelsesbyrå og adressen.
Mvh
Margaret