Etterlyser slekt etter min bestefar: Erling Toftesund

Med tidligere kommuner Bodin og Kjerringøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj01277
Sted: BODØ

Etterlyser slekt etter min bestefar: Erling Toftesund

Legg inn av gj01277 » 4. mai 2005 kl. 10.15

Etterlyser min slekt Toftesund.

Jeg leter etter min slekt med etternavn Toftesund. Min fars navn var: Augustin Kornelius Toftesund, var oppvokst på Dønna utenfor Sandnessjøen. Han hadde fire barn.
2 barn med Pertrine: Aud og Gunnar Toftesund. Petrine er gravlagt på Hærøy kirkegård
Augustin giftet seg senere med Mathilde Amundesen. De fikk 2 barn Steinar og Ole Vidar Toftesund.

Augustin hadde 3 halvsøsken, den ene av de var Roald Johnsen, bosted: Gårsvær, flyttet senere til Hærøy. en bror med navn: lars Toftesund, bosted Tvedestrand. og en bror med navn: Teodor Toftesund. Bosted usikker.

Erling Toftesund var oppvokst på Dønna.

Er det noen som kjenner seg igjen, eller noen som kan hjelpe meg

:wink:

Mvh Steinar Toftesund

Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Re: Etterlyser slekt etter min bestefar: Erling Toftesund

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 4. februar 2006 kl. 9.21

Jeg vet ikke om du leter etter dine forfedre eller leter etter slektninger i live. Jeg kan ikke hjelpe deg med slektninger, men jeg har funnet en familie i Herøy som jeg tror kanskje er dine forfedre.

Jeg gikk inn på folketellingen for 1900 for Herøy i Nordland og fant der ut at det var registrert en familie på 7 stk på gården Dønbjørn i Herøy, -Pauline Toftesund, enke med 6 barn. 1 av barna het Theodor Toftesund og var født i 1875. Under folketellingen i 1900 oppholder han seg midlertidig i Ålesund. De øvrige er Jens født 1877, Paul født 1878, Rasmus født1882, Haranda født 1889 og Tora født 1891. Alle ugifte. Din bestefar Erling og hans bror Lars er ikke listet opp i folketellingen. Det kan likevel være rette familie. Dersom dette er rett familie, kan din oldefar være død like før folketellingen og din bestefar født like etter. En forklaring på at Lars heller ikke er registrert, kan være at han og din bestefar er tvillingbrødre. Det finnes sikkert mange andre forklaringer på hvorfor de ikke er registrert.
I folketellinga for 1875 for Herøy fant jeg igjen Pauline og Theodor. Pauline er registrert med sitt opprinnelige etternavn, Jensdatter. Hun er gift med Rasmus Torsen, som er født i 1851 i Borgund prestegjeld i Møre og Romsdal. Han er fisker og inderst. Inderst betyr at han bodde som leietaker hos andre, i dette tilfelle sin svigerfar Jens Nilsen. Det er litt ulike registreringer på Jens Nilsen. Han er registrert født 1812 i folketellingen 1875, mens han er registrert født i 1815 i tellingen i 1865. Han er registrert som fisker og husmann uten jord i folketellingen 1865. I 1875 er han registrert som fisker og strandsitter, som i realiteten er det samme. Hans kone er i 1865 registrert som Hanna Jørgensdatter f ca 1812 i Trondheim. I 1875 er hun registrert som Johanna Jørgensdatter f 1811 i Levanger. Det er nok helt sikkert samme person. De har i tillegg til datteren Pauline en sønn, Johan Jensen født ca 1845

I Folketellingen 1865 for Borgund finner vi igjen Rasmus. Nå er etternavnet registrert Thors. . Han er sønn til Thore Rasmussen, født 1811 i Borgund og Karn Knutsdatter født 1816 i Skaue. De har flere barn.

Navnet Toftesund må denne familien ha tatt etter 1875. Rasmus Torsen kom fra Toftesund i Borgund, eller Taftesund som det står i folketellingen fra 1865.

For å lete etter slektninger med etternavn Toftesund kan det være en ide å søke på skattelister på data eller telefonkatalogen på data. Du vil også finne en mengde opplysninger hvis du søker på Google etter Toftesund.

Håper at dette kan være til noen hjelp.

Mvh

Jarl Christensen

Svar

Gå tilbake til «Bodø»