Hei !
Jeg forsøker å hjelpe en amerikaner med å lete opp slektninger her i landet. Jeg har fått oversendt følgende opplysninger:
Peder Atlaksen g.m. Sara Johnsdtr de giftet seg den 03.07.1776 i Lund
Disse to finner jeg i 1801-tellingen, hvor de bor sammen med en dtr, Berte Helena 16 år.
Peder er da født ca 1749 og Sara ca 1755
Peders foreldre skal være:
Atlak Bjørnsen,Handeland og Gunhild Pedersdtr, Liland
Saras foreldre skal være:
Jon Hallesen, Tronvik og Martha Axelsdtr, Beghøyden
Her er 2 mulige barn av Peder:
Atlak Pedersen f 1777, finner her en Atlak Peersen på 24 år i 1801- tellingen som passer,
bortsett fra manglende d.
Jens Pedersen f. 05.04.1795 ( family seach )
Begge disse fra Langeland.
Er det noen som kjenner til en eller flere av disse personene ?, alle opplysninger eventuelt
tips om hvor man kan lete mottakes med takk.
Mvh
Odd
Peter Atlaksen f. ca 1749
Moderator: MOD_Vest-Agder
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Peter Atlaksen f. ca 1749
For de som ikke er så lokalkjente så kan det vel tilføyes at Peder og Sara finnes på nedre Veisdal i Hidra sogn i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =582#nedre
Ekteparet i 1801 bodde på en husmannsplass i Garnevik under nedre Veisdal. De er med stor sannsynlighet identiske med det ekteparet som vies i Lund sogn 03.07 1776.
Jeg mener jeg har en oversikt over deres barn født i Lund og Hidra og skal få lagt det inn her så snart jeg finner det igjen i "arkivet".
Ekteparet i 1801 bodde på en husmannsplass i Garnevik under nedre Veisdal. De er med stor sannsynlighet identiske med det ekteparet som vies i Lund sogn 03.07 1776.
Jeg mener jeg har en oversikt over deres barn født i Lund og Hidra og skal få lagt det inn her så snart jeg finner det igjen i "arkivet".
I kirkeboken for Hidra er følgende barn funnet konfirmerte i Hidra kirke:
1) Atlak Pedersen i 1792 fra Langeland på Hidra.
2) Marte Gurie Pedersdatter i 1794 fra Langeland.
3) Gunhild Pedersdatter i 1797 fra Langeland.
I 1801 bor i tillegg datteren:
4) Berte Helene Pedersdatter, 16 år, dvs. f. 1785 hos foreldrene på nedre Veisdal.
Det ser ut til at Peder Atlaksen først var bosatt på Øverland (Aueland) i Lund sogn, Rogaland. I bygdeboken for Lund av I. Mehus er denne familien ikke nevnt. Det ser imidlertid ut til at bygdebokforfatteren har forvekslet dem med et annet ektepar, Peder Villadsen og Marit Knutsdatter. Sistnevnte ektepar er i bygdeboken for Lund, s. 273 oppført med fire barn født i tidsrommet 1756-67, samt tre barn født i tidsrommet 1776-81. Jeg vil påstå at dette er feil. Grunnen til forvekslingen er trolig at det bare er farens fornavn og gårdsnavn som er oppført i kirkeboken ved barnedåpene. Det var først i 1790 at presten begynte å føre navnet på begge foreldrene i kirkeboken for Lund.
De tre barna det er snakk om er oppført som følger i kirkebok for Lund:
1) Codem Die [25. Decembr:] 1776 Døbt Peder Ouelands Søn kaldet Atlag. Nat. [Født] d: 22 ditto, Testes: Joen Schaar, Axel Moy, Haaver Sigbiørnsen Lindland, Berthe Schaar og Giertrue Jonsdatter Oueland.
2) Ittem Codem die [den 28de Juny] 1778 Peder Ouelands Datter Nom: Marthe, Nat. [Født] d: 19 Hujus. Test: Torgier Schierpe, Søren Moy, Svend Lindland, Ingebor Moy og Anne Schaar.
3) Den 11te Martj 1781 Døbt i Lunds kirke Peder Auelands Datter kaldet Gundil. Fadderne vare Hans Aueland, Anders Stenberg, Peder Stenberg og Anne ibidem.
Neste barn er trolig:
4) d. 23de Octobr. 1785 døbt Peder Regevigs Datter Berte Helena. Test: Vermund Regevig, Jacob ibid. Hans Tronvig, Karen Regevig, Berte ibid.
Regevik er en gård i Nes sogn i Flekkefjord kommune, Vest-Agder. Den ligger ved Lundevannet ikke så langt fra Lund sogn og det var derfor ikke unaturlig at barn fra denne gården ble døpt i Lund kirke.
I Hidra sogn hadde ekteparet Peder Atlaksen og Sara Jonsdatter følgende barn:
5) Jon, døpt 07.02 1791.
6) Jens Peter, døpt 05.04 1795.
Begge født på Langeland. Flyttingen fra Langeland til Garnevik under nedre Veisdal må ha skjedd i tidsrommet 1797-1801.
Av disse barna så vet jeg at sønnen Atlak Pedersen ble gift 06.07 1806 i Hidra med Karen Johannesdatter Eie og bosatte seg på Eie.
Datteren Marte Gurie Pedersdatter finner du nok igjen her i 1801 som tjenestepike hos en nabofamilie på nedre Veisdal: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =568#nedre
Datteren Gunhild Pedersdatter ble gift 04.11 1803 i Hidra med Jan Andersen Hallén, en svensk matros. De bosatte seg i Vågen under Reistad på Hidra.
Datteren Berte Helene Pedersdatter døde 01.09 1825 på nedre Veisdal på Hidra, ugift.
1) Atlak Pedersen i 1792 fra Langeland på Hidra.
2) Marte Gurie Pedersdatter i 1794 fra Langeland.
3) Gunhild Pedersdatter i 1797 fra Langeland.
I 1801 bor i tillegg datteren:
4) Berte Helene Pedersdatter, 16 år, dvs. f. 1785 hos foreldrene på nedre Veisdal.
Det ser ut til at Peder Atlaksen først var bosatt på Øverland (Aueland) i Lund sogn, Rogaland. I bygdeboken for Lund av I. Mehus er denne familien ikke nevnt. Det ser imidlertid ut til at bygdebokforfatteren har forvekslet dem med et annet ektepar, Peder Villadsen og Marit Knutsdatter. Sistnevnte ektepar er i bygdeboken for Lund, s. 273 oppført med fire barn født i tidsrommet 1756-67, samt tre barn født i tidsrommet 1776-81. Jeg vil påstå at dette er feil. Grunnen til forvekslingen er trolig at det bare er farens fornavn og gårdsnavn som er oppført i kirkeboken ved barnedåpene. Det var først i 1790 at presten begynte å føre navnet på begge foreldrene i kirkeboken for Lund.
De tre barna det er snakk om er oppført som følger i kirkebok for Lund:
1) Codem Die [25. Decembr:] 1776 Døbt Peder Ouelands Søn kaldet Atlag. Nat. [Født] d: 22 ditto, Testes: Joen Schaar, Axel Moy, Haaver Sigbiørnsen Lindland, Berthe Schaar og Giertrue Jonsdatter Oueland.
2) Ittem Codem die [den 28de Juny] 1778 Peder Ouelands Datter Nom: Marthe, Nat. [Født] d: 19 Hujus. Test: Torgier Schierpe, Søren Moy, Svend Lindland, Ingebor Moy og Anne Schaar.
3) Den 11te Martj 1781 Døbt i Lunds kirke Peder Auelands Datter kaldet Gundil. Fadderne vare Hans Aueland, Anders Stenberg, Peder Stenberg og Anne ibidem.
Neste barn er trolig:
4) d. 23de Octobr. 1785 døbt Peder Regevigs Datter Berte Helena. Test: Vermund Regevig, Jacob ibid. Hans Tronvig, Karen Regevig, Berte ibid.
Regevik er en gård i Nes sogn i Flekkefjord kommune, Vest-Agder. Den ligger ved Lundevannet ikke så langt fra Lund sogn og det var derfor ikke unaturlig at barn fra denne gården ble døpt i Lund kirke.
I Hidra sogn hadde ekteparet Peder Atlaksen og Sara Jonsdatter følgende barn:
5) Jon, døpt 07.02 1791.
6) Jens Peter, døpt 05.04 1795.
Begge født på Langeland. Flyttingen fra Langeland til Garnevik under nedre Veisdal må ha skjedd i tidsrommet 1797-1801.
Av disse barna så vet jeg at sønnen Atlak Pedersen ble gift 06.07 1806 i Hidra med Karen Johannesdatter Eie og bosatte seg på Eie.
Datteren Marte Gurie Pedersdatter finner du nok igjen her i 1801 som tjenestepike hos en nabofamilie på nedre Veisdal: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =568#nedre
Datteren Gunhild Pedersdatter ble gift 04.11 1803 i Hidra med Jan Andersen Hallén, en svensk matros. De bosatte seg i Vågen under Reistad på Hidra.
Datteren Berte Helene Pedersdatter døde 01.09 1825 på nedre Veisdal på Hidra, ugift.
-
Hei Jan !
Tusen takk for hjelpen, kjempegreier.
Jeg har en annen liten nøtt som jeg lurer på om du kan hjelpe med.
Jeg har fått noen opplysninger som forvirrer meg litt:
Jeg har lett etter en Bernt Martin Pedersen f. 07.06.1851 som emigrerer til Amerika.
Så får jeg 2 av ham;
Bernt Martin Pedersen, Sæle, denne finns i 1865-tellingen med far Peder Salvesen
Bernt Martin Pedersen, Brekne, faren her skal være Peder Jakobsen men han finner jeg ikke noe sted.
Begge født 07.06.1851, er dette samme person som har flyttet fra Sæle til Brekne, eller
er det feil dato på en av dem ?
Nok en gang, takk for hjelpen
Mvh
Odd
Jeg har lett etter en Bernt Martin Pedersen f. 07.06.1851 som emigrerer til Amerika.
Så får jeg 2 av ham;
Bernt Martin Pedersen, Sæle, denne finns i 1865-tellingen med far Peder Salvesen
Bernt Martin Pedersen, Brekne, faren her skal være Peder Jakobsen men han finner jeg ikke noe sted.
Begge født 07.06.1851, er dette samme person som har flyttet fra Sæle til Brekne, eller
Mvh
Odd
Odd Ivar Hansen skrev:Hei Jan !
Så får jeg 2 av ham;
Mvh
Odd
Du må nesten gi meg litt mer informasjon om vedkommende og hvor du har fødselsdatoen og navnet fra. Det er kanskje også en ide å opprette et nytt tema under Farsund som Brekne tilhører. Jeg har god oversikt over Hidra sogn der gården Sæle ligger, men har lite av opplysninger om Vanse sogn på Lista der Brekne ligger.
Den Bernt Martin Pedersen du nevner fra Sæle på Hidra er i folketellingen 1875 nevnt som fraværende i Amerika. Jeg har ingen opplysninger om når han utvandret. Han er ikke nevnt i oversikten over utflyttede i kirkeboken for Hidra.
-
Hei igjen Jan !
Jeg fikk altså en forespørsel fra en amerikanerinne om å hjelpe henne å spore opp
en Bernt Martin Pedersen, Brekne født 07.06. 1851, han giftet seg med Gesine Gabrielsdtr Evertsen, Brekne f.22.05.1862. Faren hans skulle være Peder Jakobsen, ifølge opplysninger hun hadde fått av en gammel slektning.
Når jeg begynner å lete finner jeg bare en Bernt Martin Pedersen, Sæle, først finner jeg ham i 1865- tellingen, deretter dåpen hans den 22.06.1851 i Family Seach.
Gesine finns også i folketellingen.
Fikk deretter litt hjelp av en person som reagerte på etterlysningen.
M Bernt Martin Pedersen Sæle (23743)
Birth* 7 Jun 1851 Sæle Gr.4, matr.3., Hidra, Vest Agder, Norway.
Christning: 22 Jun 1851 Hidra.
Subject* Bernt Martin Pedersen Brekne (118160)
Birth* 7 Jun 1851 Brekne, Lista, Vest Agder, Norway.
Marriage* __ ___ ____
Death* 4 Dec 1925 Tower, MN, U.S.A.
Father* Peder Jacobsen Brekne (118161)
Mother
Dette er alt jeg har, ikke noen kildehenvininger på fødseldatoene desverre.
Mvh
Odd
Jeg fikk altså en forespørsel fra en amerikanerinne om å hjelpe henne å spore opp
en Bernt Martin Pedersen, Brekne født 07.06. 1851, han giftet seg med Gesine Gabrielsdtr Evertsen, Brekne f.22.05.1862. Faren hans skulle være Peder Jakobsen, ifølge opplysninger hun hadde fått av en gammel slektning.
Når jeg begynner å lete finner jeg bare en Bernt Martin Pedersen, Sæle, først finner jeg ham i 1865- tellingen, deretter dåpen hans den 22.06.1851 i Family Seach.
Gesine finns også i folketellingen.
Fikk deretter litt hjelp av en person som reagerte på etterlysningen.
M Bernt Martin Pedersen Sæle (23743)
Birth* 7 Jun 1851 Sæle Gr.4, matr.3., Hidra, Vest Agder, Norway.
Christning: 22 Jun 1851 Hidra.
Subject* Bernt Martin Pedersen Brekne (118160)
Birth* 7 Jun 1851 Brekne, Lista, Vest Agder, Norway.
Marriage* __ ___ ____
Death* 4 Dec 1925 Tower, MN, U.S.A.
Father* Peder Jacobsen Brekne (118161)
Mother
Dette er alt jeg har, ikke noen kildehenvininger på fødseldatoene desverre.
Mvh
Odd