Lenking av emner fra Slektsforum.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

Lenking av emner fra Slektsforum.

Legg inn av dn10731 » 20. desember 2005 kl. 21.29

Hei. Jeg spør ikke hva som er lovlig/ikke lovlig, men hva dere andre mener:

Det hender vi i andre fora som Digitalarkivet, news-grupper. o.l., kommer over spørsmål som allerede er besvart eller diskutert her i Slektsforumet. Da kan det være fristende å linke emnet herfra. Men-, da vil jo forfatterne av hvert innlegg også stå frem med profil (privat e-postadresse, samt bilde hvis dette finnes).

Ved linking kan vi besvare spørsmål med noen tastetrykk, samtidig som gjør vi Slektsforumet bedre kjent. Tror ikke alle er begeistret over å få sin private e-postadresse og bilde lagt ut i andre fora?

Mvh Ellef Ellefsen :?:

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Re: Lenking av emner fra Slektsforum.

Legg inn av Tone Eli Moseid » 20. desember 2005 kl. 21.40

Det er helt uproblematisk å linke - det er det som holder hele Internettet oppe.
Med linking mener jeg en henvisning som ikke gjengir den aktuelle meldingen, men en link til meldingen sammen med informasjon om at det aktuelle spørsmålet er besvart et annet sted. Det er en forutsetning at det linkes til de åpne delene av Slektsforum, og ikke de delene som er forbeholdt medlemmer.

For jeg regner med at du ikke tenker å klipppe og lime svaret in et annet sted. Det synes jeg man ikke kan gjøre uten å spørre den som la ut svaret opprinnelig om lov. Dette har jo noe å gjøre med Åndsverksloven, men jeg ser du først og fremst spør om hva som kan går an.

Hører gjerne hva andre synes.
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

dn10731

Legg inn av dn10731 » 21. desember 2005 kl. 0.34

Jeg ordla meg sikkert noe uklart. Med linking mente jeg å lime inn hele emnet, inkl. alle svar. Selvfølgelig fra den åpne delen av Slektsforum. Som et tenkt eksempel:

Sett at der blir stilt spørsmål om Flattum-slekta fra Hønefoss, enten i Digitalarkivet eller i andre slektsfora. Da ville det jo være fristende å trykke

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=23284

Vips, så var endel besvart. Dette eksempelet er jo temmelig uskyldig, men inneholder dog e-postadressene til spørgeren, samt min egen. I andre tilfeller kan emnet inneholde en mengde svar, hvor endel også viser bilder av de som laget innlegg.

Ikke så enkelt, samme hvordan det linkes. Henviser vi kun til emnet, krever det jo heller ikke all verdens arbeid fra de som er nyskjerrige - og resultatet blir det samme.

Personlig mener jeg at når man legger inn spørsmål eller svar på åpent nett, må vi finne oss i å bli både sitert og linket. Stiller seg dog noget anderledes med lenker fra Slektsforumet, hvor både e-postadresser og iblandt bilde av innleggforfattere følger med :?:

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 21. desember 2005 kl. 9.00

Ellef Ellefsen skrev:Jeg ordla meg sikkert noe uklart. Med linking mente jeg å lime inn hele emnet, inkl. alle svar. Selvfølgelig fra den åpne delen av Slektsforum. Som et tenkt eksempel:

Sett at der blir stilt spørsmål om Flattum-slekta fra Hønefoss, enten i Digitalarkivet eller i andre slektsfora. Da ville det jo være fristende å trykke

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=23284

Vips, så var endel besvart. Dette eksempelet er jo temmelig uskyldig, men inneholder dog e-postadressene til spørgeren, samt min egen. I andre tilfeller kan emnet inneholde en mengde svar, hvor endel også viser bilder av de som laget innlegg.

Ikke så enkelt, samme hvordan det linkes. Henviser vi kun til emnet, krever det jo heller ikke all verdens arbeid fra de som er nyskjerrige - og resultatet blir det samme.

Personlig mener jeg at når man legger inn spørsmål eller svar på åpent nett, må vi finne oss i å bli både sitert og linket. Stiller seg dog noget anderledes med lenker fra Slektsforumet, hvor både e-postadresser og iblandt bilde av innleggforfattere følger med :?:

Den linkinga du gjorde ovenfor er nettopp den måten det kan og bør gjøres på.
Når en leser klikker på denne lenka vises hele tråden fra Slektsforum.
Epostadresse vises ikke og er ikke tilgjengelig for brukere som ikke er logget inn, dette kan du teste ved å lese Slektsforum uten å logge inn.

Torleif Haugødegård.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 21. desember 2005 kl. 9.07

Torleif Haugødegård skrev:.........
Epostadresse vises ikke og er ikke tilgjengelig for brukere som ikke er logget inn, dette kan du teste ved å lese Slektsforum uten å logge inn.

Torleif Haugødegård.

Jeg tok feil, epostadressa er synlig også for lesere som ikke er innlogget, men det går ikke å sende epost ved å klikke på knappen uten å logge inn. Dette bør likevel være greit nok.

DS.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 21. desember 2005 kl. 9.12

Torleif Haugødegård skrev:
Torleif Haugødegård skrev:.........

Torleif Haugødegård.

Jeg tok feil, epostadressa er synlig også for lesere som ikke er innlogget, men det går ikke å sende epost ved å klikke på knappen uten å logge inn. Dette bør likevel være greit nok.

DS.

Nok en gang feil. Nettleseren Opera (som er min hovedleser for tida) oppfører seg forskjellig fra MS Internet Explorer. Fra sistnevnte er det nok med et klikk på knappen for å sende epost.

DS.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 21. desember 2005 kl. 10.12

Hei! Dette er også årsaken til at jeg ville høre andres meninger.

(En helt annen sak er om det var en mulighet for å skjule både e-postadresse og bilde, for lesere som ikke er innlogget. Men det blir i så fall en annen tråd)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 21. desember 2005 kl. 12.48

I prinsipp er det vel helt unødventig å gjengi teksten fra sprørsmålet eller tidligere svar. Det står jo rett ovemfor :?
Og fyller bare opp med gjentagelser :wink:

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av Tone Eli Moseid » 21. desember 2005 kl. 18.18

Takk for opppklaring. Da er nok svaret at det dreier seg mest om hva som er lovlig. Det er lov å lenke, og det er lov å sitere, men det er et brudd på opphavsretten å gjengi hele innlegget i sin helhet uten opphavsmannens tillatelse. Haugødegård har rett i at det man bør gjøre er å lenke. At epostadressen blir synlig da, er uproblematisk - den ligger synlig på Slektsforum som et resultat av at vedkommende selv har hatt et innlegg der.
Å sitere innebærer å gjengi små utdrag fra helheten, satt inn i en ny sammenheng. Det kan derfor eksempelvis siteres slik:

"Spørsmålet ditt er til dels besvart av Ola Olsen på DIS-Norges Slektsforum, som opplyser at:
""Hans Hansen er sønn av Per Persens morbrors datter, jf bygdebok for Kyrkjebø""
Les hele innlegget i sin helhet her: <lenke>"
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

dn10731

Legg inn av dn10731 » 21. desember 2005 kl. 18.29

Heisann!

Ble for kort tid siden oppmerksom på at det er opp til hver enkelt av oss, hvorvidt vi vil skjule e-epostadressen eller ikke. Har nå skjult min, og har av den grunn ingen
motforestillinger mot å bli linket, kopiert, halt eller dratt mellom forskjellige fora.

Mvh Ellef Ellefsen :)

dn10731

Legg inn av dn10731 » 21. desember 2005 kl. 21.22

Takk til Tone for oppklarende svar. Mvh Ellef Ellefsen.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»