Registrering av Etternavn

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Registrering av Etternavn

Legg inn av dn18596 » 9. desember 2005 kl. 18.53

Jeg sitter her å forsøker finne en bra, enkel standard for mine registreringer av etternavn, men det er ikke lett. Jeg har sett på en del hjemmesider med etternavnsregister for å få hjelp og inspirasjon og forsøkt finne hjelp i DIS Forum. Så langt har jeg ikke funnet noe som gir meg et enkelt svar på problemet.

1- Patronym , slektsnavn og etternavn kombinert på alle mulige måter. Jeg tar med noen av mine egne eksempel:

- Christensen Hegge,
- Hegge Christensen, er begge ledd deler av etternavnet eller bare Hegge, eller bare Christensen?

- Bernhoft Hegge, to slektsnavn som blir et etternavn?
- Rossing Parelius Hegge, er dette tre slektsnavn som skall anses som etternavn?

Ved søkning i forskjellige databaser, i Norge som i utlandet finner jeg noen personer etter søk på slektsnavn/gårdsnavn andre med søkning på patronym. Samme person kan noen ganger ha to-tre "forskjellige" navn.

2- Forskjellige stavemåter: Nils/Niels, Betta/Beta Thorber/Torber Eric/Erik osv.

En del av disse varianter kan selvfølgelig i min database lagres med "også kjent som" men om det er mange personer med flere varianter blir dette uoversiktlig og kommer å ta veldig mye tid for å holdes oppdatert.

Jeg vil gjerne vite hvordan andre ser på dette problemet og om det finnes noen standardisert løsning.

Niels Hegge
(sönn av Nils)

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Registrering av Etternavn

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2005 kl. 12.20

Eksemplene i spørsmål 1 er kanskje fra 1900-tallet ? Jeg lurer på hva som var disse personenes fulle navn, dvs inkludert fornavn - da ville det være enklere å besvare spørsmålet.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 10. desember 2005 kl. 16.25

Eksemplene er fra 17- og 1800 tallet.
Hans Bernhoft Hegge død 1813
Nils Rossing Parelius Hegge, 1808-1890
Ole Thorbersen Hegge, 1670-1743

På en hjemmeside så jeg for en tid siden et eksempel der patronymet kom etter familienavnet. Jeg har selv ikke det i mine data.

Niels

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2005 kl. 16.47

I disse tre tilfellene som gis, er Hegge - og kun Hegge - slektsnavnet. Hans, Nils og Ole er fornavn. Bernhoft, Rossing og Parelius er mellomnavn. Thorbensen er et patronym som her står som mellomnavn.

I enkelte nordiske og tyske adelsslekter ble patronymet plassert etter slektsnavnet. Jeg har sette mange slike eksempler i tiden fra 1400-tallet til tidlig på 1700-tallet. Den samme skikken med patronymet etter slektsnavnet ble også først av de viktigste hanseatiske kjøpmannsfamiliene som eide stuer ved Kontoret i Bergen (og som i hovedsak bodde i hansebyer). Muligens vil en derfor også kunne støte på denne navneskikken i Bergensfamilier av hanseatisk opphav. Utover dette antar jeg at skikken kun sporadisk ville inntreffe, men det er verd å undersøke det nærmere. Har noen konkrete eksemplar, bygd på originalt kildestoff, så for all del kom med det !

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2005 kl. 16.54

Jeg har også sett tilfeller fra norsk middelalder der patronymet plasseres etter slektsnavnet (dvs som et tre-ledds-navn med fornavn+slektsnavn/tilnavn+patronym).

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 10. desember 2005 kl. 17.16

Niels Hegge skrev:Eksemplene er fra 17- og 1800 tallet.
Hans Bernhoft Hegge død 1813
Nils Rossing Parelius Hegge, 1808-1890
Ole Thorbersen Hegge, 1670-1743
...
Niels

Personlig ville jeg har registrert disse personenes navn nøyaktig som de er nevnt i den/de aktuelle kilde/r. Jeg antar at flere kilder nevner samme person, kanskje på litt forskjellig måte.

Eksempelvis kan Hans Bernhoft Hegge registreres med "Bernhoft Hegge" som etternavn.
Hvis andre kilder nevner bare Hans Hegge bør det registerer et alternativt etternavn "Hegge" for Hans, med aktuell kildereferanse.

Søking i databasen blir enklere hvis alle brukte navnealternativ registeres som de er dokumentert i den aktuelle kilde.

Torleif Haugødegård

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 10. desember 2005 kl. 17.32

Hvis spørsmålet gjelder registrering i slektsprogram tror jeg det er lurest å fokusere på at navnet skal bli vist riktig i rapporter og slektstavler, om løsningen tillater søking på de ulike etternavnene og om du får til den sortering som er ønskelig.

Glem problematikken mht hva som er slektsnavn, patronym osv. - det skaper bare problemer. Kall alle leddene etternavn og ha evt flere etternavn felter, det spiller nesten ingen rolle hva du kaller feltene så lenge ting vises riktig på en utskrift , sorterer, etc. Skriv inn delene av etternavnet i den rekkefølge de forkommer i kilden uten å tenke på om det er patronym eller noe annet.

Den konkrete løsningen vil avhenge av program.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 10. desember 2005 kl. 18.59

Når det gjeller slektsprogram og fornavn er det enkelt, men det virker som de fleste program ikke tar hensyn til at det er mange som har mellomnavn eller andre kombinasjoner. Noe merkelig med tanke på at det er vanlig i flere land, også USA.

Fra de forklaringer og råd jeg har fått, tror jeg jeg kan bestemme noe som fungerer for meg selv og det program jeg for tiden bruker.

Mvh
Niels

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 11. desember 2005 kl. 15.44

Ved nærmere ettertanke har jeg en person blant mine aner med "omvendt" orden på etternavnene, Christopher Schumann Christophersen, 1823-1865. Schumann kom fra hans mor, Anna Kristine Schumann Nielsdtr, 1781-1877 og hans 2. oldefar Christopher Schumann, -1720 i Bergen.

Niels

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 11. desember 2005 kl. 17.47

Isåfall var Schumann i dette tilfelle et mellomnavn og ikke et slektsnavn. Men slekten Schumann i Bergen kom vel forøvrig fra byen Schwaan - verd et lite besøk.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»