Sorenskriver Mathias Pedersen

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Sorenskriver Mathias Pedersen

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 15. april 2005 kl. 20.47

Mathias Pedersen var sorenskriver i Lier, Røyken og Hurum på slutten av 1600-tallet. Han ble begravet i Røyken kirke 24. mars 1719, 75 år, 16 uker og 4 dager gammel. Jeg er interessert i opplysninger både om hans opphav og om hans ektefelle og barn. Spesielt er jeg interessert i å vite om den "Seigneur Peder Mathiassen" som ble begravet i Røyken kirke 4. mai 1722, "4 måneder og 4 dager ringere enn 54 år" var han sønn. Jeg er også svært interessert i opplysninger om sistnevntes kone og barn.

Per B. Lilje
Sist redigert av Per Vidar Barth Lilje den 19. april 2005 kl. 0.36, redigert 1 gang totalt.

Per Vidar Barth Lilje

Re: Sorenskriver Mathias Pedersen

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 17. april 2005 kl. 0.35

Jeg har nå fått bekreftet (fra Lier bygdebok) at sorenskriver Mathias Pedersen hadde en sønn som het Peder Mathiassen Lund og som jeg antar det er meget sannsynlig er identisk med den ovenfor nevnte "seigneur" Peder Mathiassen som døde i Røyken i 1722. Peder Mathiassen Lunds enke het Johanna og han hadde en datter som het Kirstine (om det var Johanna som var Kirstines mor vet jeg ikke). Denne datteren Kirstine Pedersdatter Lund ble i oktober 1722 gift med premierløytnant August Friderich von Rappe og disse to er blant min kones forfedre. Jeg ville være svært interessert i alle opplysninger om Peder, Mathias, deres familier og slektsforhold. Hvorfra kom navnet Lund inn? Bodde Peder på en gård kalt Lund eller var det et slektsnavn? Var det noe slektskap med Peder Andersen Lund som i 1686 ble skipsmåler og tiendeskriver på Strømsø (etter tidligere å ha vært viseskipsmåler og visetiendeskriver der)? Hans sønn byfogd og byskriver Anders Lund var i hvert fall fadder for barn til August Friderich von Rappe og Kirstine Pedersdatter Lund.

Per Vidar Barth Lilje

Re: Sorenskriver Mathias Pedersen

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 26. oktober 2005 kl. 20.53

Jeg gjør oppmerksom på at flere nye opplysninger finnes i digitalarkivets debattforum (fra innlegg 7): Lenke

Svar

Gå tilbake til «Røyken»