Tore Larsen skal visstnok komme fra Toten. Han dør i 1796, antagelig på Gården Risbru.
Enken hans Mari Thomesdatter Risbru, gifter seg da opp igjen med Ole Hansen Wilberg 1771-1832.
De selger Risbru og overtar så igjen Vilberg.
Fra før har Mari barna
-Mari Toresdatter f.1785
-Thomas Toresen
-Lars Toresen
-Fredrik Toresen....død som barn
-Johannes Toresen...til Nygård
-Ole Toresen....bodde på Kurilbakken (min tipp og far til Thore Olsen Wilberg som gifter seg i Halden)
og med Ole Hansen
-Hans Olsen som senere overtar gården.
Jeg har det som står om familien i siden om gården Vilberg til Ole Hansen.
Er det noen som har bind III av Ullensaker, en bygdebok, hvor det skal stå om Risbru på side 658.
Risbru-Tore Larsen fra Toten dør 1796 g.m. Mari Tomesdatter
Moderator: MOD_Akershus
Re: Risbru-Tore Larsen fra Toten dør 1796 g.m. Mari Tomesdat
Torer Larsen, fra Toten, fra hvem Nygårdsfamilien nedstammer (se Vilberg og Helgebostad). Men Torer døde allerede i 1796, hvoretter hans enke, Mari Tomesdtr. giftet seg m. Ole Hansen Vilberg. Han og Marie eide nu møllen (med litt jord til) i ca 3 år; men solgte i 1800 fir 2800 rdl til Sogneprest Chr. Leganger.
Det er alt hva står olm Torer Larsen under Vilberg.
På Nygård side 576 står litt om Johannes Torersen, født på Toten. om du vil vite om han kan jeg scanne siden
Det er alt hva står olm Torer Larsen under Vilberg.
På Nygård side 576 står litt om Johannes Torersen, født på Toten. om du vil vite om han kan jeg scanne siden
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding
Hmm, ser du skriver Torer her også flere ganger. Den ekstra r'en dukker også stadig opp på barnebarnet hans, Thorer Olsen Wilberg 16.08.1824. Jeg har trodd det var skrivefeil jeg, men da er det neppe det.
Johannes blir broren til min tipp, og siden om ham vil sikkert være til god hjelp, når jeg skal lete videre på Toten. Jeg tenker jo da, på navnene på barna, som sikkert er oppkalling etter besteforeldre, vel, håper det da *S*. For å finne ham på Toten trenger jeg nok alle spor jeg kan få.
Det er sønnen Ole Torersen som er min tipp. Jeg vil tro han er født, rundt farens død i 1796. Vel rekkefølgen på barna trenger jo ikke være slik den står i boken, hvor han er nr 6. Han har iallfall 5 helsøsken og en halvbror født etter farens død.
Han blir stadig nevnt som Ole Tolsen. Ved barnas dåp, og ved vaksinering av barna, kommer denne skrivefeilen igjen, uten unntak. At ikke folk skjønte da, at han ikke kunne si r.
Både i bygdeboka s.564 om Vilberg, siden du tidligere har sendt meg, og ved vaksineringen av barna står det at Ole bor på Kurilbakken. Men som du sier, er han ikke nevnt der.
Jeg har imidlertid klart å finne følgende spor på Family search.
Han gifter seg med Berthe Thoresdatter.
De får guttene:
- Thorer Olsen Wilberg 4.11.1818 døpt 8.11.1818,Ullensaker Han blir vaksinert den 11.07.1819
- Lars Olsen Wilberg 3.09.1821 døpt 9.09.1821, Ullensaker Han blir vaksinert 15.10.1825
- Thorer Olsen Wilberg 16.08.1824 døpt 5.09.1824, Ullensaker Han blir vaksinert 15.10.1825
- Thomas Olsen Wilberg 23.09.1827 døpt 8.09.1827
Har nå tilføyet en r til på mine Thorer slik det står flere steder.
Johannes blir broren til min tipp, og siden om ham vil sikkert være til god hjelp, når jeg skal lete videre på Toten. Jeg tenker jo da, på navnene på barna, som sikkert er oppkalling etter besteforeldre, vel, håper det da *S*. For å finne ham på Toten trenger jeg nok alle spor jeg kan få.
Det er sønnen Ole Torersen som er min tipp. Jeg vil tro han er født, rundt farens død i 1796. Vel rekkefølgen på barna trenger jo ikke være slik den står i boken, hvor han er nr 6. Han har iallfall 5 helsøsken og en halvbror født etter farens død.
Han blir stadig nevnt som Ole Tolsen. Ved barnas dåp, og ved vaksinering av barna, kommer denne skrivefeilen igjen, uten unntak. At ikke folk skjønte da, at han ikke kunne si r.
Både i bygdeboka s.564 om Vilberg, siden du tidligere har sendt meg, og ved vaksineringen av barna står det at Ole bor på Kurilbakken. Men som du sier, er han ikke nevnt der.
Jeg har imidlertid klart å finne følgende spor på Family search.
Han gifter seg med Berthe Thoresdatter.
De får guttene:
- Thorer Olsen Wilberg 4.11.1818 døpt 8.11.1818,Ullensaker Han blir vaksinert den 11.07.1819
- Lars Olsen Wilberg 3.09.1821 døpt 9.09.1821, Ullensaker Han blir vaksinert 15.10.1825
- Thorer Olsen Wilberg 16.08.1824 døpt 5.09.1824, Ullensaker Han blir vaksinert 15.10.1825
- Thomas Olsen Wilberg 23.09.1827 døpt 8.09.1827
Har nå tilføyet en r til på mine Thorer slik det står flere steder.
Alder på barna til Thorer og Mari finner du i FT 1801.
Maria 17 år, Thomes 14 år, Lars, 11 år, Johannes 7 år og Ole 5 år.
Den siste er født på Risebru, de andre på Toten.
mvh Leif
Maria 17 år, Thomes 14 år, Lars, 11 år, Johannes 7 år og Ole 5 år.
Den siste er født på Risebru, de andre på Toten.
mvh Leif
Ja *rødmer* sevfølgelig ser jeg det. Denne gården og tellingen la jeg jo minne for flere uker siden. At man kan være så blind for det som er rett foran nesa si *ler* Det er jo ikke nødvendig og gjøre det vanskeligere enn det er. Tusen takk for at du gadd påpeke det opplagte for meg.
Men hvor ser du hvor de er født?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3689#ovre
Men hvor ser du hvor de er født?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3689#ovre
Nå ser det iallfall ut som om jeg må forstette denne forskningen under etterlysninger for Toten.
Men hvem er denne Berthe da tro. Jenta Ole Torersen ofte beskrevet som Tolsen gifter seg med, heter Berthe Thoresdatter.
Siden man ikke finner familen i bygdeboka, er det vel kanskje bare kirkebøkene som kan gi svar. Disse gifter seg sikkert i 1818, da deres første sønn fødes på slutten av det året.
Vel, ikveld skal jeg forhåpentligvis lære å bruke de maskinene som leser sånne mickrofiscer.
Tusen takk for all hjelp så langt.
Men hvem er denne Berthe da tro. Jenta Ole Torersen ofte beskrevet som Tolsen gifter seg med, heter Berthe Thoresdatter.
Siden man ikke finner familen i bygdeboka, er det vel kanskje bare kirkebøkene som kan gi svar. Disse gifter seg sikkert i 1818, da deres første sønn fødes på slutten av det året.
Vel, ikveld skal jeg forhåpentligvis lære å bruke de maskinene som leser sånne mickrofiscer.
Tusen takk for all hjelp så langt.
Hvor alle barna er født blir litt gjetting, men i Ullensaker bygdebok lll side 576 står det at Johannes Toresen er f. på Toten omkr. 1794. På side 668 står det at Torer Larsen fra Toten kjøpte Bruk 2. (Nedre eller Vestre Risebru) i 1794. Det er derfor på Toten, som du selv er inne på, du må lete.
mvh Leif
mvh Leif
Jepp, en fornuftig konklusjon altså. Tusen takk.