Efterlysning: Slægten Stylsvig af Kvenerfolket
Moderator: MOD_etniske_minoriteter
Efterlysning: Slægten Stylsvig af Kvenerfolket
Jeg søget oplysninger om, min tipoldefar Christen Stylsvig, som skulle være føft i Båtviken år 1744.- af Kværner folket
Vi er nogle af slægten Stylsvig, der meget gerne vil vide, noget om han forældre og evt. søskende. ??
Vi har ikke kunnet finde, frem til mere her i Danmark, end han er født i Båtvilen i 1744?
Så dersom der nogen, der kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemlig.
Gudny Østergaard-Christensen
6800 Varde dk
[/url]
Vi er nogle af slægten Stylsvig, der meget gerne vil vide, noget om han forældre og evt. søskende. ??
Vi har ikke kunnet finde, frem til mere her i Danmark, end han er født i Båtvilen i 1744?
Så dersom der nogen, der kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemlig.
Gudny Østergaard-Christensen
6800 Varde dk
[/url]
Re: Efterlysning: Slægten Stylsvig af Kvenerfolket
Har du noen formening om hvor Båtviken er? Hva er kildene til disse opplysningene?
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding
Hei
Av vedlagte link ser jeg at Christen Stylsvig var født i 1744 i Båtviken i Finnland. Der finnes opplysninger om hvem han giftet seg med, men ikke noe lengere bakover, men dette kjenner du sansynligvis til.
http://www.pleth.dk/Slaegtsforskning.htm
Det finnes flere steder i Sverige som heter Båtviken, men jeg har ikke kjennskap til noe sted i Norge, men det har kanskje andre.
Kristina
Av vedlagte link ser jeg at Christen Stylsvig var født i 1744 i Båtviken i Finnland. Der finnes opplysninger om hvem han giftet seg med, men ikke noe lengere bakover, men dette kjenner du sansynligvis til.
http://www.pleth.dk/Slaegtsforskning.htm
Det finnes flere steder i Sverige som heter Båtviken, men jeg har ikke kjennskap til noe sted i Norge, men det har kanskje andre.
Kristina
Hej Kristina og Andreas
Føst mange tak Kristina, den link kender vi , - han søger også oplysninger der går længere tilbage.
Andreas, - de oplysninger har vi fra en forsker, - der er en af slægten, der betalte en forsker, for år tilbage, for at få noget at vide om slægten. Men der er d.s.v. ikke opgivet nogen kilde.
Kun at Christen Stylsvig ,var født af finske forældre, af Kverner folket i Båtviken.
Med venlig hilsen
Gudny 6800 dk
Føst mange tak Kristina, den link kender vi , - han søger også oplysninger der går længere tilbage.
Andreas, - de oplysninger har vi fra en forsker, - der er en af slægten, der betalte en forsker, for år tilbage, for at få noget at vide om slægten. Men der er d.s.v. ikke opgivet nogen kilde.
Kun at Christen Stylsvig ,var født af finske forældre, af Kverner folket i Båtviken.
Med venlig hilsen
Gudny 6800 dk
Hei.
Kan båtviken være Bottenviken.?
V.h.
Odd Annar Tangen
Kan båtviken være Bottenviken.?
V.h.
Odd Annar Tangen
Odd Annar Tangen skrev:Kan båtviken være Bottenviken.?
Godt forslag! Dersom dette stemmer, tror jeg at spørsmålsstiller kan få bedre svar i Anbytarforum: http://genealogi.aland.net/discus/messa ... opics.html - enten under "Landskap: Norrbotten" eller under "Länder: Finland".
Mvh. Andreas Snildal
Hej til jer begge to.
Det er ikke Bottenviken, jeg har familien i Sverige, det har undersøgt dette,
der bliver sagt "I Bottenviken, kender de ikke navnet Stylsvig" d.s.v.
Men rigtig mange tak til Odd Annar Tangen og Andreas Snildal.
Er der nogen steder i Norge, der hedder Stylsvig ? - det kan jo være et meget lille sted ?
Med venlig hilsen
Gudny Ø-C 6800 Varde Danmark
Det er ikke Bottenviken, jeg har familien i Sverige, det har undersøgt dette,
der bliver sagt "I Bottenviken, kender de ikke navnet Stylsvig" d.s.v.
Men rigtig mange tak til Odd Annar Tangen og Andreas Snildal.
Er der nogen steder i Norge, der hedder Stylsvig ? - det kan jo være et meget lille sted ?
Med venlig hilsen
Gudny Ø-C 6800 Varde Danmark
Hei,
det nærmest vi kommer Stylsvig i Norge tror jeg må bli Stølsvik. Ifølge karttjenesten Norgesglasset http://ngis2.statkart.no/norgesglasset finnes det fire steder på Vestlandet med dette navnet - i Austevoll og Kvinherad (Hordaland fylke), Tysvær og Sandnes (Rogaland). I Randaberg, ikke langt fra Tysvær, ser det ut til å være et sted som heter Båtvik - kanskje dette er stedet å lete?
Uansett virker det ikke som om dette umiddelbart har noe med kvener å gjøre.
det nærmest vi kommer Stylsvig i Norge tror jeg må bli Stølsvik. Ifølge karttjenesten Norgesglasset http://ngis2.statkart.no/norgesglasset finnes det fire steder på Vestlandet med dette navnet - i Austevoll og Kvinherad (Hordaland fylke), Tysvær og Sandnes (Rogaland). I Randaberg, ikke langt fra Tysvær, ser det ut til å være et sted som heter Båtvik - kanskje dette er stedet å lete?
Uansett virker det ikke som om dette umiddelbart har noe med kvener å gjøre.
Mvh. Andreas Snildal
Når det gjeld kvæner, så forbind eg det med Finnmark, og då finn du Båtviki Lebesby kommune. Det er vel eit område det bor mange kvæner i. Eg søkte på Hvor.no, ein ganske bra kartbase, og fann dette. Kanskje det er aktuelt å leita i det området? Mvh Harald.
Ja, "Norsk stedsfortegnelse" har også Båtvik plassert i Lebesby, med postadresse i 1972: 9788 Kunes (forresten nytt postnummer fra 1/3 1999: 9742).
Hej
Mange tak for jeres oplysninger Harald og Arnstein. Nu har jeg prøvet at søge på GOOGLE, og har også fundet Lebesby, men er der ingen lokalarkiv i byerne i Norge ?
Her i Danmark er der næsten et arkiv i hver lille by, hvor man kan maile eller skrive til.
Også tak til Andreas , ang. Stølvig. jeg burde have skrevet i sidste mail, jeg har været i
forbindelse, med en slægt Stølvig i Norge, men denne slægt går ikke ret lant tilbage, og har taget navn efter deres gård. - har altså ingen forbinmdelse til os.
Med venlig hilsen
Gudny 6800 Varde Danmark
Mange tak for jeres oplysninger Harald og Arnstein. Nu har jeg prøvet at søge på GOOGLE, og har også fundet Lebesby, men er der ingen lokalarkiv i byerne i Norge ?
Her i Danmark er der næsten et arkiv i hver lille by, hvor man kan maile eller skrive til.
Også tak til Andreas , ang. Stølvig. jeg burde have skrevet i sidste mail, jeg har været i
forbindelse, med en slægt Stølvig i Norge, men denne slægt går ikke ret lant tilbage, og har taget navn efter deres gård. - har altså ingen forbinmdelse til os.
Med venlig hilsen
Gudny 6800 Varde Danmark
Hej
Dette er ikke noget svar, da der ikke er noget at svare på.
Men en oplysning - jeg har prøvet en efterlysning i Digitalarkivet, men det ser ikke ud til at give nogen resultat.
Nu er det jeg vil spørge, dersom man vil henvende sig til en by, eller sted i Norge, hvor skriver man så til.??
Er der lokalarkiver i de forskellige sogne eller byer ??
Jeg vil blive veldig gla,dersom der er nogen der kan hjælpe mig ??
Med venlig hilsen
Gudny 6800 Varde dk :lol:
Dette er ikke noget svar, da der ikke er noget at svare på.
Men en oplysning - jeg har prøvet en efterlysning i Digitalarkivet, men det ser ikke ud til at give nogen resultat.
Nu er det jeg vil spørge, dersom man vil henvende sig til en by, eller sted i Norge, hvor skriver man så til.??
Er der lokalarkiver i de forskellige sogne eller byer ??
Jeg vil blive veldig gla,dersom der er nogen der kan hjælpe mig ??
Med venlig hilsen
Gudny 6800 Varde dk :lol:
I Norge er nok arkivene mer sentralisert enn i Danmark. Les mer om den norske Arkivverkets struktur på http://www.arkivverket.no/arkivverket/o ... ivene.html og http://www.arkivverket.no/riksarkivet/om.html
Men jeg tror hverken Riksarkivet eller noen av statsarkivene er i stand til å hjelpe deg med de sparsommelige og uklare opplysningene du har.
Men jeg tror hverken Riksarkivet eller noen av statsarkivene er i stand til å hjelpe deg med de sparsommelige og uklare opplysningene du har.
Mvh. Andreas Snildal
Hej
Rigtig mange tak for oplysningerne.
Venlig hilsen
Gudny 6800 Varde dk
Rigtig mange tak for oplysningerne.
Venlig hilsen
Gudny 6800 Varde dk
Hej Andreas
Jeg er klar over, at det er meget mangelfulde oplysnibnger jeg har.
Men jeg kan ikke give flere oplysninger end jeg har, jeg havde håbet på,
at det ikke helt almindelige navn, havde kunnet hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Gudny 6800 Varde dk.
Jeg er klar over, at det er meget mangelfulde oplysnibnger jeg har.
Men jeg kan ikke give flere oplysninger end jeg har, jeg havde håbet på,
at det ikke helt almindelige navn, havde kunnet hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Gudny 6800 Varde dk.