Johannes Hujas og Elen Erichsdatter
Moderator: MOD_Troms
Johannes Hujas og Elen Erichsdatter
I følge FT-1801 bor de på gården Lennang Nord og består av følgende familie:
Johannis Peders._hujas (Huusbonde, 37 år)
Elen Erichsdtr (Hands kone, 31 år)
Peder Johannissen (Deres børn, 9 år)
Jon Johannissen (Deres børn, 7 år)
Ole Johannisen (Deres børn, 4 år)
Berit Maria Johansd (Deres børn, 2 år, min tipp tippoldemor)
De fikk et barn til i 1801, Johannis, som ble døpt etter at Johannes Hujas var omkommet.
Jeg finner ingen informasjon om begravelse av Elen, hvilket kan tyde på at hun flyttet fra kommunen.
Jon er iflg kirkeboken døpt i 1794, og det tyder på at de bosatte seg i Nordlenangen i tidsrommet 1792 - 1794. Jeg etterlyser hvor de kom fra. Iflg Karlsøy bygdebok er Hujas et samisk navn, og de kan ha kommet fra Lyngen.
Mvh
Hilbert
Johannis Peders._hujas (Huusbonde, 37 år)
Elen Erichsdtr (Hands kone, 31 år)
Peder Johannissen (Deres børn, 9 år)
Jon Johannissen (Deres børn, 7 år)
Ole Johannisen (Deres børn, 4 år)
Berit Maria Johansd (Deres børn, 2 år, min tipp tippoldemor)
De fikk et barn til i 1801, Johannis, som ble døpt etter at Johannes Hujas var omkommet.
Jeg finner ingen informasjon om begravelse av Elen, hvilket kan tyde på at hun flyttet fra kommunen.
Jon er iflg kirkeboken døpt i 1794, og det tyder på at de bosatte seg i Nordlenangen i tidsrommet 1792 - 1794. Jeg etterlyser hvor de kom fra. Iflg Karlsøy bygdebok er Hujas et samisk navn, og de kan ha kommet fra Lyngen.
Mvh
Hilbert
Sist redigert av gj01740 den 2. januar 2006 kl. 14.17, redigert 2 ganger totalt.
-
- Sted: VOSS
Re: Johannes Hujas og Elen Erichsdatter
Familien Hujas bodde på Drabeng i Lyngen. Kjenner ikke så mye til de du leter etter , men kanskje finner du noe på disse sidene : http://www.oladalen.com/ Mvh. Britt
Hei,
Hjertelig takk igjen for et informativt svar. Ut fra kirkebøkene i Lyngen hadde jeg funnet to kandidater, hhv Johannes (døpt i 1766, foreldre Peder Nielsen og Anne Thomasd:, begge fra Sverige) og Johan (døpt i 1765, far Peder Joensen Drabeng). Sistnevnte er med stor sannsynlighet den Johan(nes) Hujas jeg er ute etter, og iflg web-sidene til Oladalen var Peder gift med Ane Johansdatter, og Peder døde i 1767. Dette forklarer også at Berit Maria heter Johansdatter og ikke Johannesdatter.
Kanskje kommer også Elen Erichsdatter fra Lyngen, sannsynligvis født i tidsrommet 1770 - 1772. De har sannsynligvis giftet seg rundt 1790, og sønnen Peder er sannsynligvis født i 1792. Hittil har jeg imidlertid ikke funnet noe som bekrefter dette.
Mvh
Hilbert
Hjertelig takk igjen for et informativt svar. Ut fra kirkebøkene i Lyngen hadde jeg funnet to kandidater, hhv Johannes (døpt i 1766, foreldre Peder Nielsen og Anne Thomasd:, begge fra Sverige) og Johan (døpt i 1765, far Peder Joensen Drabeng). Sistnevnte er med stor sannsynlighet den Johan(nes) Hujas jeg er ute etter, og iflg web-sidene til Oladalen var Peder gift med Ane Johansdatter, og Peder døde i 1767. Dette forklarer også at Berit Maria heter Johansdatter og ikke Johannesdatter.
Kanskje kommer også Elen Erichsdatter fra Lyngen, sannsynligvis født i tidsrommet 1770 - 1772. De har sannsynligvis giftet seg rundt 1790, og sønnen Peder er sannsynligvis født i 1792. Hittil har jeg imidlertid ikke funnet noe som bekrefter dette.
Mvh
Hilbert
-
Fra en maskinskrevet kopi av Lyngen kirkebok, viede :
Trolovet 6.s.e.tr.
viet 5.sept. 1790 Johannes Pedersen Huaas og Elen Erichsdtr. Storbugt.
Jeg vet ikke om dette er til noe særlig hjelp. Dette var alt som stod skrevet. Selve kirkeboka er vanskelig å lese fra 1785 til 1791. Kopien har jeg fått fra Riksarkivet.
2.s.i adv. 1791 døpt Peder
foreldre Johannes Pedersen Huaas og Elen Eriksdtr., oppholdende sig i Elvejord.
Faddere . Henrik Ericsen , Qvitteberg , Lars Johannesen , Fastdal, Lars Jensen , Drabeng , Berit Pedersdtr. Rehndahl og Karen Guttormsdtr., Elvejord.
Trolovet 6.s.e.tr.
Jeg vet ikke om dette er til noe særlig hjelp. Dette var alt som stod skrevet. Selve kirkeboka er vanskelig å lese fra 1785 til 1791. Kopien har jeg fått fra Riksarkivet.
2.s.i adv. 1791 døpt Peder
foreldre Johannes Pedersen Huaas og Elen Eriksdtr., oppholdende sig i Elvejord.
Faddere . Henrik Ericsen , Qvitteberg , Lars Johannesen , Fastdal, Lars Jensen , Drabeng , Berit Pedersdtr. Rehndahl og Karen Guttormsdtr., Elvejord.
Kanskje Lyngen er et villspor når det gjelder hvor Elen kommer fra. Jeg finner ingen gårder med navnet Storbugt i FT-1801 i Troms. Først i gårdsmatrikkelen fra 1836 dukker navnet Storbugt opp, da som gårder i Tromsø og Skjervøy.
Mvh
Hilbert
Mvh
Hilbert
-
Det kan hende at Henrik Eriksen fra Qvitteberg , som var fadder til Peder, er Elens bror?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=164#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=164#ovre
Et annet alternativ er at Storbugt er feilaktig avskrift av Storvig i Skjervøy. Iflg FT-1801 bor det to personer med etternavnet Erichsdr på den gården, og disse kan være søstrene til Elen. Det ser ut til at nøkkelen for å komme videre, er å få tolket (tydet) hva som ligger bak Storbugt som du henviser til i den maskinskrevne kopien.
Mvh
Hilbert
Mvh
Hilbert
Britt skrev:
Dette er blitt tolket som at Elen skulle være fra Storbugt. Jeg har lest en god del i kirkebøker fra Lyngen/Skjervøy-området fra slutten av 1700-tallet, og det var vel ytterst sjelden at presten interesserte seg for hvor kona kom fra ved innførselen av vielser.
Jeg vil si at ved en slik innførsel, så henspeiler stedsnavnet praktisk talt alltid på brudgommens (eventuelt brudeparets) oppholdssted.
Det fantes forøvrig to steder benevnt Storbugt i Skjervøy, det ene er Storbugt 5-6 kilometer nord for dagens Storslett i Nordreisa kommune, det andre er Storbugt på nordsiden av Uløya i Skjervøy kommune. Drabeng ligger på vestsiden av Lyngenfjorden, Uløy på østsiden litt lenger ut i fjorden.
Mvh Odd Villy
Trolovet 6.s.e.tr.
Dette er blitt tolket som at Elen skulle være fra Storbugt. Jeg har lest en god del i kirkebøker fra Lyngen/Skjervøy-området fra slutten av 1700-tallet, og det var vel ytterst sjelden at presten interesserte seg for hvor kona kom fra ved innførselen av vielser.
Jeg vil si at ved en slik innførsel, så henspeiler stedsnavnet praktisk talt alltid på brudgommens (eventuelt brudeparets) oppholdssted.
Det fantes forøvrig to steder benevnt Storbugt i Skjervøy, det ene er Storbugt 5-6 kilometer nord for dagens Storslett i Nordreisa kommune, det andre er Storbugt på nordsiden av Uløya i Skjervøy kommune. Drabeng ligger på vestsiden av Lyngenfjorden, Uløy på østsiden litt lenger ut i fjorden.
Mvh Odd Villy
Takk for informasjonen om Storbugt, men problemet er som tidligere nevnt at gårdsnavnet Storbugt ikke forekommer i FT-1801.
Jeg har også søkt litt i kirkebøkene fra Skjervøy som ligger under Nord Troms Museum, og har også der funnet navnet Storbugt, en gang fra årene 1758-1760 og en gang fra årene 1784-1786.
Men intet av denne informasjonen gir oss noe svar på hvor Elen Erichsdatter kom fra.
Mvh
Hilbert
Jeg har også søkt litt i kirkebøkene fra Skjervøy som ligger under Nord Troms Museum, og har også der funnet navnet Storbugt, en gang fra årene 1758-1760 og en gang fra årene 1784-1786.
Men intet av denne informasjonen gir oss noe svar på hvor Elen Erichsdatter kom fra.
Mvh
Hilbert
-
Har forsøkt å forstørre kopien av kirkeboka og finlest trolovolsen og er ikke helt sikker på at Storbugt er riktig. Det kan også være Aarøybugt. (Aarebugt)
Jeg ser du bor i Oslo og hvis du har anledning bør du ta en tur på Riksarkivet.
De har kopier av kirkebøkene for Lyngen.
Det er også nevnt noe om bøksel fra Hysing på Ystebye i Kaafjorden , under samme notat som trolovelsen som var i juli 1790 , 6. s. i trinit.
Mvh. Britt
Jeg ser du bor i Oslo og hvis du har anledning bør du ta en tur på Riksarkivet.
De har kopier av kirkebøkene for Lyngen.
Det er også nevnt noe om bøksel fra Hysing på Ystebye i Kaafjorden , under samme notat som trolovelsen som var i juli 1790 , 6. s. i trinit.
Mvh. Britt