Oleanna Nikolaisen(dtr)
Moderator: MOD_Nordland
Oleanna Nikolaisen(dtr)
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hennes foreldre??
Oleanna (Olianne)Margrethe Nikolaisen,Nikolaisdatter. født 12/6 1856 i Buksnes.
I f.t. 1865 var hun tjenestepike på gården Stamsund,matrikkel 111a. Hun var da 9 år.
Kan ikke finne hennes foreldre.
Hun giftet seg med Jens C. Iversen."""se etterlysning,Nesne!!!
Det vi har om opplysninger om hennes foreldre er:
Nikolai Nikolaisen fra Levanger. (Mossing) Vet ikke om det kan være et kallenavn.
Henrikke Rasmussen fra Dalen i Hol
Oleanna døde 13/12 1941 på garden Mortsund.
På forhånd takk.
Palmar
I f.t. 1865 var hun tjenestepike på gården Stamsund,matrikkel 111a. Hun var da 9 år.
Kan ikke finne hennes foreldre.
Hun giftet seg med Jens C. Iversen."""se etterlysning,Nesne!!!
Nikolai Nikolaisen fra Levanger. (Mossing) Vet ikke om det kan være et kallenavn.
Oleanna døde 13/12 1941 på garden Mortsund.
På forhånd takk.
Palmar
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Oleanna Nokolaisen(dtr)
Hei Palmar,
- Mosling navnet har jeg sett forekomme i Buksnes
- Dalen i Hol, kan dette være Bergsdalen eller Holsdalen i Hol ?
Finner ikke henne under disse gårdene i Hol Bygdebok
- Mortsund er trolig med i Buksnes Bygdebok, bind 2.
Lenke her til DIS genealogiske ressurser : Vestvågøy
Bind 1 har jeg, men her er kun generell historie, ikke om gårdene/slektene. Ser ut til at bindene er forbyttet under nevnte lenke. Skal sjekke dette opp.
Evt ta kontakt med Vestvågøy Bibliotek, og be om kopier av Mortsund i Bygdeboken
lenke
Der har jeg fått masse velvillig hjelp tidligere
Palmar Huse skrev:Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hennes foreldre??
Oleanna døde 13/12 1941 på garden Mortsund
- Mosling navnet har jeg sett forekomme i Buksnes
- Dalen i Hol, kan dette være Bergsdalen eller Holsdalen i Hol ?
Finner ikke henne under disse gårdene i Hol Bygdebok
- Mortsund er trolig med i Buksnes Bygdebok, bind 2.
Lenke her til DIS genealogiske ressurser : Vestvågøy
Bind 1 har jeg, men her er kun generell historie, ikke om gårdene/slektene. Ser ut til at bindene er forbyttet under nevnte lenke. Skal sjekke dette opp.
Evt ta kontakt med Vestvågøy Bibliotek, og be om kopier av Mortsund i Bygdeboken
lenke
Der har jeg fått masse velvillig hjelp tidligere

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen Palmar
I følge FS (Familiy search) ser jeg under "Marriage" til Oleanna Margrete Nicolaisdr og Jens Kristofer Iversen, føgende fedre oppgitt:
N. Olsen og I. Kristofersen
Vedr N.Olsen : Mulig Nicolai kalte seg Nicolaisen, i tidsrommet etter vielsen som fant sted 27.juni 1882, i Buksnes ? Nå kan du kanskje lete etter Nikolai Olsen i Vestvågøy ?
Mine opplysninger finner du her i lenken : Treff i Family Search

I følge FS (Familiy search) ser jeg under "Marriage" til Oleanna Margrete Nicolaisdr og Jens Kristofer Iversen, føgende fedre oppgitt:
N. Olsen og I. Kristofersen
Vedr N.Olsen : Mulig Nicolai kalte seg Nicolaisen, i tidsrommet etter vielsen som fant sted 27.juni 1882, i Buksnes ? Nå kan du kanskje lete etter Nikolai Olsen i Vestvågøy ?
Mine opplysninger finner du her i lenken : Treff i Family Search
Vennlig hilsen Gry
Takk Gry.
Skal ta kontakt med bibloteket.
Tror også jeg må sjekke noe kirkebøker.
Palmar
Skal ta kontakt med bibloteket.
Tror også jeg må sjekke noe kirkebøker.
Palmar
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen Palmar
Mortsund fant jeg i Hol Bygdebok, så jeg tok feil vedr mulighet i Buksnes BB.
Mortsund var visst et bruk under gården Petvik.
Paret er nevnt under Mortsund, Petvik, s 361 i Hol bb, samt s 263 vedr FT hhv 1891 og 1900, med navn på alle barna.
Men paret finner vi her i Mortsund i FT 1900, Buksnes, under gnr 64 Petvik.
Lenke
Her ser vi en Henrikke på samme bruket, som i alder kunne være Oliannas mor, men ikke Rasmussen til etternavn..
Har du sikre kilder vedr navn på Oliannas foreldre
Jeg har nå Buksnes bygdebok vedr gårdshistoriene på fjernlån fra biblioteket, men finner ikke disse personer så langt.
Har selv lett mye etter slekta fra Vestvågøy og vet det er vanskelig å nøste opp trådene, mye fosterbarn på 1800 tallet da faren ble bort på havet...
I Hol bygdebok finner jeg et foto av Nikolai Nikolaisen med med kone Anne Pedersdatter (!)under gnr 65 Ramsvik.
Lykke til videre

Mortsund fant jeg i Hol Bygdebok, så jeg tok feil vedr mulighet i Buksnes BB.
Mortsund var visst et bruk under gården Petvik.
Paret er nevnt under Mortsund, Petvik, s 361 i Hol bb, samt s 263 vedr FT hhv 1891 og 1900, med navn på alle barna.
Men paret finner vi her i Mortsund i FT 1900, Buksnes, under gnr 64 Petvik.
Lenke
Her ser vi en Henrikke på samme bruket, som i alder kunne være Oliannas mor, men ikke Rasmussen til etternavn..
Har du sikre kilder vedr navn på Oliannas foreldre

Jeg har nå Buksnes bygdebok vedr gårdshistoriene på fjernlån fra biblioteket, men finner ikke disse personer så langt.
Har selv lett mye etter slekta fra Vestvågøy og vet det er vanskelig å nøste opp trådene, mye fosterbarn på 1800 tallet da faren ble bort på havet...
I Hol bygdebok finner jeg et foto av Nikolai Nikolaisen med med kone Anne Pedersdatter (!)under gnr 65 Ramsvik.
Lykke til videre

Vennlig hilsen Gry
Takk for hjelpen Gry!!!
Jeg har fått løst floken!Det kom en dame privat som hadde kirkebøkene.
Oliane Margrethe Nicolaisdtr. f.12/7 1856.konf. 28/6 1872.
Far:Nicolai Olsen(Olesen)f.30/4 1834,døpt 8/5 1834 i Frosta.Nicolai døde 26/5 1865. Han var da 30 år står det i kirkeboken
Mor:Henrika Lind Jakobsdtr.De giftet seg 30/10 1856.Hendrika(Henrikke) hadde da en uekte sønn,Edevard.
Foreldre til Nicolai var Ole Ellingsen,Røstadvika.f.1788,d.1855 og han var gift med nr.1 i 1813.Anne Hansdtr,Hammerhaugen.f.1792.d.1837. De var husmannsfolk i Sundlovse under Sundlo i Skogn.
De siste opplysningene fekk jeg av en særdeles hyggelig dame/jente ved navn Tone på Frosta biblotek.Bygdebok for Åsen.
Mange takk til Dere alle
Palmar.
Jeg har fått løst floken!Det kom en dame privat som hadde kirkebøkene.
Oliane Margrethe Nicolaisdtr. f.12/7 1856.konf. 28/6 1872.
Far:Nicolai Olsen(Olesen)f.30/4 1834,døpt 8/5 1834 i Frosta.Nicolai døde 26/5 1865. Han var da 30 år står det i kirkeboken
Mor:Henrika Lind Jakobsdtr.De giftet seg 30/10 1856.Hendrika(Henrikke) hadde da en uekte sønn,Edevard.
Foreldre til Nicolai var Ole Ellingsen,Røstadvika.f.1788,d.1855 og han var gift med nr.1 i 1813.Anne Hansdtr,Hammerhaugen.f.1792.d.1837. De var husmannsfolk i Sundlovse under Sundlo i Skogn.
De siste opplysningene fekk jeg av en særdeles hyggelig dame/jente ved navn Tone på Frosta biblotek.Bygdebok for Åsen.
Mange takk til Dere alle
Palmar.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Palmar
Jammen var du heldig der
Er det noe du vil sjekke opp i Buksnes Bygdebok eller Hol Bygdebok vedr Henrika Lind Jakobsdatter, så gi tilbakemelding her på SF
Eller gi svar her på SF at emnet er avsluttet ?
Slik at folk ikke benytter sin tid til leting... vedr saker som er oppklart

Jammen var du heldig der

Er det noe du vil sjekke opp i Buksnes Bygdebok eller Hol Bygdebok vedr Henrika Lind Jakobsdatter, så gi tilbakemelding her på SF

Eller gi svar her på SF at emnet er avsluttet ?
Slik at folk ikke benytter sin tid til leting... vedr saker som er oppklart

Vennlig hilsen Gry
Jeg blar og blar...
Først. Opplysningene om at Henrikke hadde Rasmussen til etternavn kommer fra "bestemor".Det var jo hennes mormor.
Jeg har fått en kopi fra Hol b.bok. side 290-291,men det ser ut som historien begynner før.Den skulle jeg gjerne ha.(privat?)
Så var det Hendrika som det står i kirkeboken.
Der har jeg bare giftermål som jeg finner nå.Avskrift fra Hol b. bok:
Nikolai Olsen(Olesen!!)f.1834,flyttet til Buksnes i Lofoten i 1854 og ble gift der samme år med Henrika Lind Jacobsdtr.,Sennesvik.De bodde i Buksnes,og brukte navnet Mossing som familienavn.Hennes far var,Jacob Johannesen.Det ville være fint om du fant noe slik at jeg kan fore den gamle Chester i Seattle med litt hver dag.Han er en Ringrev på data tross sine 91 år.Han har jobbet i alle år på Boingfabrikken med fly.
På forhånd takk for all hjelp og om noen hjelper meg med det siste ville det vært fint.
Med hilsen en feberhet
Palmar.
Gry:Foto med kone Anne?? Ja takk.
Først. Opplysningene om at Henrikke hadde Rasmussen til etternavn kommer fra "bestemor".Det var jo hennes mormor.
Jeg har fått en kopi fra Hol b.bok. side 290-291,men det ser ut som historien begynner før.Den skulle jeg gjerne ha.(privat?)
Så var det Hendrika som det står i kirkeboken.
Der har jeg bare giftermål som jeg finner nå.Avskrift fra Hol b. bok:
Nikolai Olsen(Olesen!!)f.1834,flyttet til Buksnes i Lofoten i 1854 og ble gift der samme år med Henrika Lind Jacobsdtr.,Sennesvik.De bodde i Buksnes,og brukte navnet Mossing som familienavn.Hennes far var,Jacob Johannesen.Det ville være fint om du fant noe slik at jeg kan fore den gamle Chester i Seattle med litt hver dag.Han er en Ringrev på data tross sine 91 år.Han har jobbet i alle år på Boingfabrikken med fly.
På forhånd takk for all hjelp og om noen hjelper meg med det siste ville det vært fint.
Med hilsen en feberhet
Palmar.
Gry:Foto med kone Anne?? Ja takk.