Hvem, hva og fra hvor Andreas Vihelm Henriksen f. ca 1844 ?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Hvem, hva og fra hvor Andreas Vihelm Henriksen f. ca 1844 ?

Legg inn av 6820 » 22. juni 2005 kl. 10.05

Andreas/Anders født ca. 1844 i Sverige (?) var gift med min oldemors søster Josefine Fredriksdtr Karlstrøm den 18 oktober 1874 i Ofoten. De fikk 9 barn som vokste opp, 8 av disse emigrerte etter hvert, dvs alle bodde utenlands men en kom hjem til Narvik da han ble gammel. Josefine døde i 1894 og barna var delvis spredt rundt til naboer og slekt (i vid forstand). Men, altså, ingen av barna slo seg ned og etablerte familie i Norge. Barna var: Andreas Martin Jentoft f. 1876, Hedvig f. 1880, Sofie f. Levi Læstadius f. 1885, Amanda f. 1885, Fredrik Julin f. 1888, Anna Konstanse f. 1891, August Bernhard og Abraham Johannes f. 1893 tvillinger, Abraham død etter fødsel. Og yngste sønn i flokken Helmer Rønning f. 1895.

Har prøvd å finne ut av hvem Andreas Vilhelm Henriksen var? Siste spor er: 1900 bor han på Breidablik, Ankenesstrand (ikke digitalisert) og 1901 skifte etter Josefine, Andreas har bosted Narvik, er eier av sitt hus, og har konto i Hadsel Sparebank.

I 1886 bor han gbr.nr. 45/8 løpenr. 154b Ankenesstranden: Anders Henriksen. Naboen ser ut til å være Abraham Henriksen. Er det en bror? Anders og Josefine hadde en sønn (døde etter fødsel) som het Abraham.

1875 bor han og kona på Jægtnes, de har en pleiedatter Anne Kristine Hansdtr. f. ca 1869. Det sies at hun bodde hos Andreas til han døde +/- 1910, og at hun senere også emigrerte, siste er ikke bekreftet.

1865 er trolig Andreas på Elvegård søndre, kvæn, født i Sverige, ugift tjenestekar.

Hans far skulle være Henrik Jonsson, ikke bekreftet. Det er et par Henriksen som er faddere til Andreas og Josefine's barn, Fredrik Henriksen og Helene Henriksen.

Han er nevnt født i Matarengi/Karungi i Norrbotten. Kirkebøker og husførhørslengder forteller ikke noe om noen Andreas Henriksen som er døpt eller har bodd der rundt 1844. I det hele har vi ikke funnet noen spor etter hvor han kom fra annet enn FT og vielsen.

Barna emigrerte fra Trondheim og Ålesund, noen av dem kalte seg Strand til etternavn da. Har funnet etterslekten deres.

Håper noen kan hjelpe meg med hvem Andreas var, evt. foreldre/søsken i Ofotenområdet? I Norrbotten?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Hvem, hva og fra hvor Andreas Vihelm Henriksen f. ca 184

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 7. september 2005 kl. 13.48

Hei Marianne,

Har du sjekket bygdebøkene for området ?

På linken her : DIS Genealogiske ressurser vedr BB i Narvik

Her kan du også få hjelp med oppslag vedr Ofoten, gen historie. Har selv hatt de på fjernlån og funnet slekt og gårder.

Videre kan du jo sjekke på svenske Anbytarforum her : lenke

Velg Anbytarforum, Landskap, Norrbotten

Eller prøv "Stora slekt-søk" på startsiden...

Hvis det stemmer at Andreas V Henriksen var kven, kunne du jo prøve å legge inn etterlysning her på SF, under Etterlysninger, Etniske minoriteter, og Kvener ?

Lykke til :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 7. september 2005 kl. 14.04

Takk for tipset, tror jeg har lett i det meste eller andre har sjekket det de måtte ha. Men finner ingen informasjon om han utover at han er født i Norrbotten, muligens Matarengi.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 7. september 2005 kl. 14.35

Marianne,

Vet ikke om du har funnet dette siden du la inn denne meldingen i juni :

Er ei dame i Sverige som også etterlyser Andreas, fant dette på Anbytarforum :

Sitat :

Av Irene Poignant – måndag den 06 jan 2003 kl. 11.15: [Ändra]

Jag söker föräldrar till Andreas Vilhelm
Henriksson, född 1846 i Karungi enligt norska
folketellingar.
Han gifte sig 1875 med Josefina
Fredriksdotter
Karlström i Evenes.
Jag hittar honom inte i folketellingar 1865.
Paret emigrerade till Amerika.
Jag är släkt med Josefine och hennes
barnbarn i
Canada söker också mer information om
Andreas.
Josefines bakgrund har vi.

Mvh
Irene
[email protected]

og mer...Andreas sine søstre

Sitat :

--------------------------------------------------------------------------------
Av Irene Poignant – måndag den 17 febr 2003 kl. 16.54: [Ändra]

Jag har i mitt letande efter släktingar i Norge
funnit att en släkting Lindeberg var gift ca 1858
med Brita Helena Henriksdotter f 1837 i
Karungi,
Sverige.
Också en Karolina Henriksen f 1833 i Karungi,
Sverige. Hon är gift med Henrik Johannesen f
1815
i Matarengi, Sverige.
Flickorna skulle kunna vara systrar.
Tacksam om någon kan ge uppgifter om dem.

Mvh
Irene
[email protected]

og enda mer...

Sitat :

Av Irene Poignant – torsdag den 13 mars 2003 kl. 14.40: [Ändra]

Lehtikangas ska vara en gård i Karungi, enligt
en
uppgift jag fått från Norge.
Där bodde i början av 1800-talet Johan
Henriksson
Nakkula f 1782 gm Lisa Greta Persdtr Hynylä f
1790.
Johan hade sonen Johannes Johansson f ca
1812,
som flyttade till Alta, Finnmark med sin hustru
och syskonen Isak och Matilda 1837.
Känner någon till denna familj?

Mvh/Irene
[email protected]

--------------------------------------------------------------------------------
Av Jack Sture Muotka – söndag den 23 mars 2003 kl. 15.55: [Ändra]

Hei Irene !
Lehtikangas slekta bor enda i Øvre-Alta. Dersom du ønsker e-mail adresse til en Lehtikangas som driver med slektsundersøkelser så send meg en mail.
hilsen
Jack Sture

=======

Marianne, ta kontakt med Irene Poignant på e-mail adr [email protected]
Hun har dusinvis av innlegg på Anbytarforum, bl a ett i mars i år med denne e-mail adr, så den burde være aktiv. Sikkert dyktig slektsforsker :D

Hvis du da ikke allerede har vært i kontakt med henne :roll:
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 7. september 2005 kl. 18.46

Hei, takk igjen. Irene og jeg jobber på samme slekta, og hun har saumfart tilgjengelige kilder i Tornådalen. Ja, hun er dyktig.

Men du minnet meg om tråden "Lehtikangas", jeg skal sjekke nå som jeg har abn. på SVAR sitt forskerforum. :idea:

Forøvrig er det ikke riktig at Andreas og Josefine emigrerte, det var det barna som gjorde. Men lenge trodde vi at Andreas hadde reist etter barna sine fordi vi ikke fant han i FT 1900. Men det viser seg at gården der de bodde i 1900 (Breidablikk, Ankenesstrand) hadde falt ut i den trykte/digitaliserte utgaven, men finnes i originalen.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 7. september 2005 kl. 19.06

Glemte noe, - er der kommet bygdebok for Narvik - gards-og ættesoge? I såfall må jeg forsøke og få tak i den. :D
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Narvik»