Gunhild Kristine Tellefsdatter

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
dn05365
Innlegg: 156
Registrert: 14. november 2004 kl. 22.44
Sted: ARENDAL
Kontakt:

Gunhild Kristine Tellefsdatter

Legg inn av dn05365 » 28. januar 2005 kl. 21.29

Innsendt til DIS-Aust-Agder

Jeg har lest i Aslak Fjermedal sin bok Iveland gards og ættesaga bind 1og på side 511 står det skrevet om foreldrene til Tellef Jursen. At ekteskapet gikk over styr er feil, etter det jeg er blitt fortalt.

Anne Gurine Eilefsdatter som var mor til min farmor Gunhild Kristine og hennes søster Sofie, dør når Sofie er 1 år gammel, den 03.06.1869 og er gravlagt på Øvrebø kirkegård. Jeg husker at min tante Pauline, datter av farmor pratet en del om Løland og Skaio, at de to var gjeterpiker på de nevnte plasser som de også var oppfostret på.

Min farmor Gunhild Kristine gifter seg i Høvåg kirke 17.08.1891 med Kristian Sørensen fra Åsen i Nord Trønderlag. De får 6 barn, hvorav 5 vokser opp, og de bor på forskjellige steder i Norge før de tilslutt bosetter seg i Trondheim. Farmor dør i Trondheim den 15.01.1950. Familien til Sofie Tellefsdatter vet jeg ingen ting om siden de flyttet til U.S.A, men Sofies datter Margaret var i Trondheim i 1969.

Gunhild Kristine har en stor etterslekt, så jeg lurer på om noen har opplysninger som kan hjelpe meg å finne ut hvilken gård min farmor var oppfostret på i Løland og hvem som bodde på gården?
Om interesse har jeg bilder av Gunhild Kristine og Sofie når de gifter seg og av Tellef Jursen med sin andre kone.


Med vennlig hilsen
Erling Sørensen

Anna Elisabet Aamdal
Innlegg: 65
Registrert: 14. desember 2004 kl. 10.24
Sted: MANDAL

Re: Gunhild Kristine Tellefsdatter

Legg inn av Anna Elisabet Aamdal » 11. januar 2006 kl. 18.10

Hei !
Det er ikke sikkert det er til hjelp, men jeg vet at det var mye forbindelse mellom Løland og Skaiaa.
Anders J Løland f 1845 var gift med Astrid Kristjersdatter Skaiaa f. 1846. De hadde tre gutter som vokste opp, og kunne vel trenge hjelp på gården.
Astrid var søster til min oldemor, så jeg har en del opplysninger om den slekta. Men det var vel ikke det du var interessert i?
Ivelandsboka s. 173-174.
Hilsen Elisabet

Svar

Gå tilbake til «Iveland»