Ane Olsdatter Vasenden
Moderator: MOD_Aust-Agder
Ane Olsdatter Vasenden
Hei
Er det noen som har opplysninger om Ane Olsdatter Vasenden, som 06.07.1800 i Holt kirke, ble gift med Ole Johnsen Tverstøyl. Han var født på Flåstøyl i Åmli 1776. Hans aner har jeg en del opplysninger om, men ingen om Ane. som er min tipptipp-oldemor.
Leif
Er det noen som har opplysninger om Ane Olsdatter Vasenden, som 06.07.1800 i Holt kirke, ble gift med Ole Johnsen Tverstøyl. Han var født på Flåstøyl i Åmli 1776. Hans aner har jeg en del opplysninger om, men ingen om Ane. som er min tipptipp-oldemor.
Leif
Re: Ane Olsdatter Vasenden
Vet du hvor de bodde etter at de giftet seg?
I FT 1801 er det ikke så mange par i aktuell alder som heter Ole Johnsen og Anne Olsdatter, men det er et i Vest Agder
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=317#ovre
vh
leif erik otterå
I FT 1801 er det ikke så mange par i aktuell alder som heter Ole Johnsen og Anne Olsdatter, men det er et i Vest Agder
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=317#ovre
vh
leif erik otterå
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Ved dåpen i 1800 er to av fadderane Lars Olsen og Søren Olsen. Det er mye mulig at dette er brødre til Anne.
Da er ein god kandidat Anne, f. 1769, datter av Ole Tallaksen LDS IGI - Holt kirkebok.
Søren Olsen, f. 1778 LDS IGI - Holt kirkebok.
Vielse nr 12 1767 Holt kirkebok
Lars er kanskje ein halvbror, f. 1759 LDS IGI
Dette er ikkje nok bevis, men er verd å undersøke videre -
Da er ein god kandidat Anne, f. 1769, datter av Ole Tallaksen LDS IGI - Holt kirkebok.
Søren Olsen, f. 1778 LDS IGI - Holt kirkebok.
Vielse nr 12 1767 Holt kirkebok
Lars er kanskje ein halvbror, f. 1759 LDS IGI
Dette er ikkje nok bevis, men er verd å undersøke videre -
Takk for svar. Leif Erik og Harald.
Jeg vet ikke om de bodde i Vest-Agder i 1801, men deres datter Inger ble født i Holt i 1807.
Hvilken dåp i 1800 er du sikter til Harald? Mener du vielse? I så fall finner jeg ikke de navnene du angir som forlovere (faddere)
Leif
Jeg vet ikke om de bodde i Vest-Agder i 1801, men deres datter Inger ble født i Holt i 1807.
Hvilken dåp i 1800 er du sikter til Harald? Mener du vielse? I så fall finner jeg ikke de navnene du angir som forlovere (faddere)
Leif
- Harald Søren Storaker
- Kontakt:
Dåp nr 51 1800 Holt kirkebok
Den letteste måten å finne ein søskenflokk på er å bruke Familysearch. Det er mormonerne som har registrert norske kirkebøker. Flest kirkebøker er i LDS IGI, men noen er i LDS VRI, som er mest pålitelig.
I dette tilfellet skriver du inn fars og mors fornavn og etternavn. Så må du velge region=Norway, og siden disse foreldrene har så alminnelige navn, bør du også velge County=Vest-Agder. Så er det bare å trykke på "Search". Programmet skriver Olsen for Olsdatter, og tolker nesten alle ulike stavemåter av navn.
Når du har funne aktuelle navn og datoer i Familysearch, kan du gå til skanna kirkebøker for å verifisere, og finne faddere og andre opplysninger som Familysearch ikkje har med.
Den letteste måten å finne ein søskenflokk på er å bruke Familysearch. Det er mormonerne som har registrert norske kirkebøker. Flest kirkebøker er i LDS IGI, men noen er i LDS VRI, som er mest pålitelig.
I dette tilfellet skriver du inn fars og mors fornavn og etternavn. Så må du velge region=Norway, og siden disse foreldrene har så alminnelige navn, bør du også velge County=Vest-Agder. Så er det bare å trykke på "Search". Programmet skriver Olsen for Olsdatter, og tolker nesten alle ulike stavemåter av navn.
Når du har funne aktuelle navn og datoer i Familysearch, kan du gå til skanna kirkebøker for å verifisere, og finne faddere og andre opplysninger som Familysearch ikkje har med.
- Harald Søren Storaker
- Kontakt:
Det skulle stå: - County=Aust-Agder
Sist redigert av Harald Søren Storaker den 24. november 2008 kl. 21.10, redigert 2 ganger totalt.
Den jeg fant i Vest-Agder er nok noe tvilsom. De fikk barn døpt i Holt både 10. august 1800 (Pernille), 20. februar 1803 (Kari), 17. mai 1807 (Inger) og 14. april 1811 (John).
Kanskje folketellingen 1801 er noe mangelfull, siden bl.a. gården Vasenden ikke er å finne?
leif erik
Kanskje folketellingen 1801 er noe mangelfull, siden bl.a. gården Vasenden ikke er å finne?
leif erik
Nå fant jeg forklaringen på at vi ikke fant dem i FT1801: Ifølge Digitalarkivet mangler listene for Holt i Nedenes.
leif erik
leif erik
Sist redigert av dn20990 den 24. november 2008 kl. 20.03, redigert 1 gang totalt.
Takk skal dere ha begge to. Jeg synes det ser nokså rimelig ut det som det er henvist til i Kirkebøkene for Holt og i Family Search. Det var veldig god hjelp.