Haugvarbakkene??
Moderator: MOD_Aust-Agder
Haugvarbakkene??
Hei, inne på Birkeland er det skrevet at det finnes et gravsted som heter Haugvarbakkane......kan noen fortelle meg hvor det er, jeg har spurt masse folk, men ingen vet d
Re: Haugvarbakkene??
Hei, det er en kirkegård i Birkenes Kommune, med Birkeland som kommunesenter.
Gå på Google og skriv haugvarbakkane, der er det en del om det.
Lykke til
Gå på Google og skriv haugvarbakkane, der er det en del om det.
Lykke til
Ja, det vet jo e også, men hvor på Birkeland er det.
Har snakka med masse folk derfra, folk som har bodd der i 70 år, og de har ikke hørt om det, så siden det ligger inne på DIS sine sider så må det jo finnes en plass
Har snakka med masse folk derfra, folk som har bodd der i 70 år, og de har ikke hørt om det, så siden det ligger inne på DIS sine sider så må det jo finnes en plass
Hallo Jøran
Før kommunesammenslåingen besto Birkenes av kommunene Birkenes, Vegusdal og Herrefoss. Haugevadbakken er altså en av kirkegårdene til Vegusdal kirke som ligger på Engesland i Vegusdal. I bygdeboka er navnet forøvrig stavet med d og ikke r.
Mvh Ole V. Wennerberg
Før kommunesammenslåingen besto Birkenes av kommunene Birkenes, Vegusdal og Herrefoss. Haugevadbakken er altså en av kirkegårdene til Vegusdal kirke som ligger på Engesland i Vegusdal. I bygdeboka er navnet forøvrig stavet med d og ikke r.
Mvh Ole V. Wennerberg
Stemmer.
Jeg fant også ut at det var litt forskjellige navn her.....
Kirkegården heter altså Haugvadbakken og ikke Haugvarbakkene...og ligger på Engesland.
Jeg fant også ut at det var litt forskjellige navn her.....
Kirkegården heter altså Haugvadbakken og ikke Haugvarbakkene...og ligger på Engesland.
Det er IKKE kirkegården ved Engesland, den heter Engesland kirkegård. Det kan kanskje være kirkegården ved Vegusdal kapell, men jeg skal prøve å finne det ut. Jeg bor tross alt like i nærheten.
I Birkenes kommune er der 5 kirkegårder.
- Birkenes kirke med kirkegård
- Herefoss kirke med kirkegård
- Vegusdal kirke med kirkegård på Engesland
- Vegusdal kapell med kirkegård på Vegusdal
- Haugvadbakken kirkegård på Engesland
Grunnen til at de brukte Haugvadbakken som gravplass var at kistene ikke ville råtne i jorda rundt kirkegården på Engesland(Vegusdal kirke), ikke før i 1938/39 var gravplassen der igjen brukt, først etter at de hadde fått drenert området rundt kirken. Haugvadbakken ligger 400-500 m fra kirka på Engesland.
- Birkenes kirke med kirkegård
- Herefoss kirke med kirkegård
- Vegusdal kirke med kirkegård på Engesland
- Vegusdal kapell med kirkegård på Vegusdal
- Haugvadbakken kirkegård på Engesland
Grunnen til at de brukte Haugvadbakken som gravplass var at kistene ikke ville råtne i jorda rundt kirkegården på Engesland(Vegusdal kirke), ikke før i 1938/39 var gravplassen der igjen brukt, først etter at de hadde fått drenert området rundt kirken. Haugvadbakken ligger 400-500 m fra kirka på Engesland.
Nå har jeg spurt meg fore og fått samme svar som Rune i forrige innlegg. Haugvadbakken kirkegård ble også brukt fram til ca 1990 av folk som hadde slektninger som var gravlegt der tidligere. En dag det er litt bedre vær enn i dag, kan jeg gå ned og ta et bilde.