Informasjon om Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Odd Arvid Tveit
Innlegg: 21
Registrert: 30. desember 2008 kl. 12.47
Sted: GULLAUG

Informasjon om Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770

Legg inn av Odd Arvid Tveit » 5. oktober 2014 kl. 13.33

Jeg har lett etter informasjon om min 4x tipp oldefar Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770.

Dette er med stor sannsynlighet den Svend Svendsen , 31 år, "Strandsitter og opbragt, gift med "Inger hansdtr, 50 år gammel, Syg og Ælændig og almisselem", som finnes i 1801 folketellingen på gården Stuthei nedre, Brekkestø, Vestre Moland. Dette underbygges av at ved bryllupet i 1802 er to personer fra denne gården, Osmund Joensen og Anders Nielsen, oppført som forlovere. Svend Svendsen flyttet tidlig på 1800tallet til Vehus i Åmli. Han skal visstnok ha vært betegnet "fant"

Det er en viss forvirring mellom to Peder Svendsen fra Brekkestø som er født omtrent på samme tid. Jeg tror at vår mann er den som er ca 31 år gammel i folketellingen i 1801. Den andre er 28 år gammel i folketellingen, og er født på gården Mæboe nedre, like ved Brekkestø.

Er det noen som har mer bakgrunn her?

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Informasjon om Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770

Legg inn av dn23027 » 5. oktober 2014 kl. 22.52

Det er feil alder i 1801 tellingen på både ham og kona. Ved vielsen i 1790 kalles han Svend Svendsen Udjus og hun Inger Hansdatter Aagerøen. Hun må være den Inger som døpes i Vestre Moland 1761 med foreldre Hans Jacobsen og Hellene Ellefsdatter Aagerøen, og han Sven døpt i Landvik i 1765 med foreldre Sven Prossen Udjus og Targier Andersdatter. Det er samme Svend som gifter seg i 1802 og døper første barn Inger i oktober 1802 i Vestre Moland.
Svends dåp i 1765 nederst venstre side.
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Landvik i Hommedal, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1741-1848), Fødte og døpte 1765, side 15.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 350296.jpg

Jeg tror ikke han er av såkalt fanteslekt? Bygdeboka for Landvik har kanskje flere opplysninger.

Mvh
Linda

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Informasjon om Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770

Legg inn av dn23027 » 5. oktober 2014 kl. 23.03

Den andre,- matros Svend Svendsen Mæbø gifter seg 5. Mars 1810 i vestre Moland med Ingeborg Cathrine Jensdatter Subbenes, så han bortfaller.

Mvh
Linda

Odd Arvid Tveit
Innlegg: 21
Registrert: 30. desember 2008 kl. 12.47
Sted: GULLAUG

Re: Informasjon om Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770

Legg inn av Odd Arvid Tveit » 12. oktober 2014 kl. 19.31

Tusen takk! Meget interessant, dette blir nok et gjennombrudd i å snøre opp denne greina av slekta. Når du sier han ikke var "fant", så må jeg si at jeg jeg brukte begrepet i betydningen "uærlig/kriminell" eller lignende, ikke som et synonym med tater-folket. "Slekts-legenden" går fortsatt i min familie om denne av våre forfedre som hadde et dårlig rykte som uærlig/tyvaktig, uten at jeg har klart å dokumentere dette. Min teori ar at han flyttet fra Lillesand til det lille bruket/husmannsplassen på Vehusheia i Åmli kommune for å komme bort fra noe i sin fortid. Historien om at hans vakre datter midt på 1800-tallet ble gift med sønnen til Lensmannen i Tovdal/Mykland, og ble min tipp-oldemor, er fantastisk! Det ble så mye rabalder i familien at det har vært en "snakkis" i slekta i 170 år!

hilsen Odd Arvid Tveit

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Informasjon om Svend Svendsen Brekkestø, f ca 1770

Legg inn av dn23027 » 12. oktober 2014 kl. 22.52

Odd skrev:Tusen takk! Meget interessant, dette blir nok et gjennombrudd i å snøre opp denne greina av slekta. Når du sier han ikke var "fant", så må jeg si at jeg jeg brukte begrepet i betydningen "uærlig/kriminell" eller lignende, ikke som et synonym med tater-folket. "Slekts-legenden" går fortsatt i min familie om denne av våre forfedre som hadde et dårlig rykte som uærlig/tyvaktig, uten at jeg har klart å dokumentere dette. Min teori ar at han flyttet fra Lillesand til det lille bruket/husmannsplassen på Vehusheia i Åmli kommune for å komme bort fra noe i sin fortid. Historien om at hans vakre datter midt på 1800-tallet ble gift med sønnen til Lensmannen i Tovdal/Mykland, og ble min tipp-oldemor, er fantastisk! Det ble så mye rabalder i familien at det har vært en "snakkis" i slekta i 170 år!

hilsen Odd Arvid Tveit


Da skjønner jeg. De reisende ble gjerne kalt fanter på Sørlandet, så jeg trodde du mente det.

Men om din slektning har gjort noe han var tiltalt for, finnes det kanskje noe i tingbøkene. Var det bare mistanker og null bevis han flyttet (flyktet?) fra, blir det verre. Det er jo litt rart at han flyttet motsatt av det folk pleide på den tiden. Normalt var det flytting fra de indre bygder ned til kysten.
Lenker til rettergang og straff her om du ikke har vært og sjekket ennå: http://arkivverket.no/Digitalarkivet

Mvh
Linda

Svar

Gå tilbake til «Lillesand»