Mari Torjusdatters 4 barn utenfor ekteskap

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
Torun Sørli
Sted: GRAN

Mari Torjusdatters 4 barn utenfor ekteskap

Legg inn av Torun Sørli » 3. februar 2022 kl. 16.22

Hei,
Jeg er ukjent med gardsnavn og geografi i Froland, og i området ellers, og skulle gjerne hatt litt hjelp til å finne ut hvordan det gikk med Mari Torjusdatter. Hun fikk fire barn utenfor ekteskap i Froland med fire forskjellige menn.  Hvis jeg kunne få litt hjelp til tydingen av dåpsinnførsel til barn nr 1 og 2, så hadde det vært helt supert. Olines og Jørgens innføring i kirkeboka har jeg tydet, sånn stort sett.
Dette er barna:
1. Aase Marie Pedersdatter(tror det står Aase) f 26. juni 1836 Hurv i Froland.  Lenke til dåpen
2. Halvor Halvorsen f 24. mai 1839 Hurv i Froland. Lenke til dåpen
3. Oline Olsdatter f 3. oktober 1843 i Ruslandsmark under Melhus i Froland. Hvor ble det av hennes far Ole Johnsen/Jahnsen (havner han på Bakke)? Lenke til dåpen
4. Jørgen Jørgensen f 14. mars 1849 på Riseeie i Froland. Lenke til dåpen

Om Oline kan jeg si at hun drar til Holt og gifter seg der den 28. desember 1865, og får 8 barn i ekteskap med Ivar Sørensen. Jeg deler gjerne om noen ønsker det. 
Ang Mari Torjusdatter, har jeg sett litt på en som ble født i 1811, og som døde på Moi i Evje som fattig enke 13. april 1880, men jeg har ikke kommet lenger med dette.

Det jeg ønsker hjelp til er:
1. Hvordan gikk det med Mari Torjusdatter? Greier noen å finne ut av det?
2. Ønsker meg tydehjelp til Aase Marie Pedersdatters og Halvor Halvorsens dåpsinnførsler.

Sist redigert av Torun Sørli den 4. februar 2022 kl. 14.37, redigert 1 gang totalt.

Even Karlsen
Sted: RYKENE
Kontakt:

Re: Mari Torjusdatters 4 barn utenfor ekteskap

Legg inn av Even Karlsen » 3. februar 2022 kl. 22.22

Heisann!
Enig med deg at navnet til første barnet er Aase Marie Pedersdatter. Hun var født 26. juni og døpt 7. august 1836.

Foreldre: Pigen Maren Torjusdatter for tiden opholder sig paa Hurv, ellers fra Østre Moland. Angiven til Barnefader Ungkarl Peder Halvorsen Rislandsmark. 

Rislandsmark ligger under Melhus/Mjølhus i Froland. Hurv ligger ikke langt fra Mjølhus. 

Faddere: Barnemoderen Maren Torjusdatter Hurv, Birthe Hansdatter Løfjamas!! [i dag Løvjomås i Froland], Drengen Peder Steen, Knud Pedersen Fidje og Thor Pedersen Ustad.

Lenke til kronologisk klokkerbok, med deler av samme teksten fra kirkeboka du har lenke til;
https://www.digitalarkivet.no/kb20070529350287 

Brukeravatar
Torun Sørli

Legg inn av Torun Sørli » 4. februar 2022 kl. 10.28

Hei,
Flott! Tusen takk!
Veldig fint å få vite at det het Rislandsmark, og ikke Ruslandsmark, og at gården heter Mjølhus. Mye lettere å finne det på kartet når man har rett navn  :wink:

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 4. februar 2022 kl. 11.35

Et skudd i blinde. :)
 Kan dette være din Maren som gifter seg?

Maren Torjusdr Daleeie - Ministerialbok for Froland prestegjeld 1845-1863 (0919P) - Digitalarkivet

Lurer også litt på denne her.
Jørgen Jørgensen er stesønn til Ole Olsen som er gift med Maren (Mari?) Thorgusdatter
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8162002282

Ulf S

Brukeravatar
Torun Sørli

Legg inn av Torun Sørli » 4. februar 2022 kl. 12.57

Hei,
For meg ser det ut som om det kan være samme Mari både i 1854 og i 1865, når en vet at aldersangivelse ofte kan være feil. Jeg tror dette er et godt spor - og, kan dette være den fattige enken som døde i 1880 på Moi i Evje, hun som jeg nevnte da jeg startet denne tråden?? 
Sjekket Ole Olsen og Maren Torjusdatters sønn (ft 1865) Anders sin dåp i håp om at det lå informasjon der, men det gjorde det ikke.

Dersom dette er rett Mari, kan hun ha oppholdt seg på følgende steder:
1836, Hurv i Froland, ca 24 år gammel
1839, Hurv
1843, Rislandsmark under Mjølhus, Froland
1849, Riseeie, Froland
1854, Daleeie i Froland ?
1855, Daleeie ?
1865, Lien i Froland ?
1880, Moi i Evje (med et stort, stort spørsmålstegn bak).

Svar

Gå tilbake til «Froland»