Jørgen Rasmussen Gram, kom til Danmark fra Holt Sogn

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Arvid Carlson
Innlegg: 12
Registrert: 9. januar 2005 kl. 20.23
Sted: KRISTIANSAND S

Jørgen Rasmussen Gram, kom til Danmark fra Holt Sogn

Legg inn av Arvid Carlson » 22. mars 2011 kl. 13.32

Jeg har mottatt følgende etterlysning fra Danmark:
Hei Norske venner
Jeg har længe søgt mine aner, og er kommet frem til, at min forfader Jørgen Rasmussen Gram kom til Skagen Danmark, fra Holt Sogn i Aust-Agder.
Jeg har checket kirkebøger i Holt og Arendal og Nettet for alt omkring Gram, men finder ikke noget. Jeg ved at han er født i 1703, da han døde som 70 årig i 1773.
Kan i hjælpe mig med evt. kilder som kan føre mig længere tilbage, vil jeg blive meget glad.
Med venlig hilsen
Jens Gram
Ydunsvej 29
DK-9990 Skagen
Danmark
- Jeg poster dette under Tvedestrand, selv om Holt Sogn opprinnelig har omfattet flere kommuner, helt bort til Arendal.
Kan noen hjelpe vår danske venn?
Med hilsen
Arvid Carlson

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Jørgen Rasmussen Gram, kom til Danmark fra Holt Sogn

Legg inn av dn01013 » 22. mars 2011 kl. 22.26

Det svever for meg at jeg har sett slektsnavnet Gram i Dypvågboka. Kanskje han er døpt i Dypvåg ?

dn21966
Innlegg: 52
Registrert: 8. desember 2007 kl. 8.47
Sted: ARENDAL

Re: Jørgen Rasmussen Gram, kom til Danmark fra Holt Sogn

Legg inn av dn21966 » 23. mars 2011 kl. 7.18

Gram finnes både i Holt og Dypvågboka på denne tiden, men jeg finner hverken Jørgen eller Rasmuss.
Var han gift, eller har du navnet på andre slektninger?


Jon

Arvid Carlson
Innlegg: 12
Registrert: 9. januar 2005 kl. 20.23
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Jørgen Rasmussen Gram, kom til Danmark fra Holt Sogn

Legg inn av Arvid Carlson » 23. mars 2011 kl. 13.38

Takk for tilbakemeldinger, både fra Alf og Jon.
Jeg har skrevet til Jens Gram og spurt etter eventuelle andre opplysninger, og har nettopp fått e-post med følgende:
"Det første vi ser af Jørgen Rasmussen Gram, er at han får døbt sin datter Inger Cathrine i Skagen Kirke den 15. oktober 1730.
Og igen den 1. februar 1733 sin søn Rasmus Jørgensen Gram.
Han bor i Horne ved Hirtshals, og det er en lang tur på det tidspunkt, så han må have en god relation til Skagen.
Han angives at have været skrædder."
- Jeg vet ikke om noe av dette kan være til hjelp, men jeg skal i alle fall sjekke Dypvåg-bøkene neste gang jeg kommer innom biblioteket eller Statsarkivet.
Med hilsen
Arvid Carlson

Arvid Carlson
Innlegg: 12
Registrert: 9. januar 2005 kl. 20.23
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Jørgen Rasmussen Gram, kom til Danmark fra Holt Sogn

Legg inn av Arvid Carlson » 27. mars 2011 kl. 15.30

Jeg har nå sett i Dypvåg-boka, som jo er et større verk i flere tykke bind. Foreløpig har jeg forsøkt å skumme gjennom et par av bindene, og der har jeg bare funnet Gram som fornavn, i navn som Gram Asbjørnsen og Gunder Gramsen.
I slektsidene som Rune Landsverk har lagt ut på nettet finner jeg noen Gram-navn på nålevende personer, men det ser ikke ut til at de har grunnlag i forfedre. Jeg vil likevel prøve å sende en forspørsel direkte til ham.
Jeg tror nok at jeg i denne omgang må melde tilbake til Jens Gram at jeg ikke kan gi ham sikre tips om Jørgen Rasmussen Gram, men jeg takker for de tilbakemeldingene jeg har fått fra Alf og Jon.
Med hilsen
Arvid Carlson

Svar

Gå tilbake til «Tvedestrand»