Informasjon om Helene Birgithe Nielsen 1792 til 1867

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Halfdan Mørland
Innlegg: 6
Registrert: 13. februar 2014 kl. 20.13
Sted: FÆRVIK

Informasjon om Helene Birgithe Nielsen 1792 til 1867

Legg inn av Halfdan Mørland » 16. februar 2014 kl. 14.50

Jeg har et bilde av min tipp-tipp oldemor Helene Birgitte Nielsen 1792 død 26.aug 1867.
Hun var gift med Asbjørn Nilsen. Hun var datter av Anders Jørgensen og Birgithe Nicoline Christensdatter, bedre kjent som Madam Jørgensen. Madam Jørgensen var damen som først fant feltspat i Norge, og hun ble storleverandør av feltspat til Kongelig Dansk Porselensfabrikk.

På baksiden av bildet av Helene Birgitte Nielsen står det at hun er nevnt i Tvedestrandsposten i en artikkel om Nielsen familien. " Man sa at mannen ikke var så sterk. Hun var en forretningskvinne av rang og de drev i flere år Neskilgruvene. Hun foretok reiser til England og Tyskland og solgte malm"

Er det noen som kan hjelpe meg med bekreftelse/avkreftelse av denne historien? Er Asbjørn Nilsen eller kona Helene Birgitte nevnt i noen sammenheng med Neskilgruvene?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Informasjon om Helene Birgithe Nielsen 1792 til 1867

Legg inn av dn23027 » 17. februar 2014 kl. 14.04

Neskilgruvene bestod av mange gruver med forskjellige eiere, men det var vel bare jernmalm der.

Den første lasten med feltspat ble sendt i 1792 fra Narestø ved Arendal til den Kongelige danske porselensfabrikk i København. Kilde: http://www.ngu.no/no/hm/Georessurser/in ... -nefelin2/

Dette er vel historien om damen din :) Jeg har pctrøbbel med pdf-filer, men rakk å se ordene Nikoline Birgitte, Jørgensen og blind mann og fikk kopiert lenken før det krasjet her :

http://www.nags.net/stein/1985/Tvedestrandsdame.pdf


Mvh
Linda

Halfdan Mørland
Innlegg: 6
Registrert: 13. februar 2014 kl. 20.13
Sted: FÆRVIK

Re: Informasjon om Helene Birgithe Nielsen 1792 til 1867

Legg inn av Halfdan Mørland » 18. februar 2014 kl. 8.05

Takk for utfyllende info om Madam Jørgensen. Hvis du skulle komme over info om datteren Helene Birgithe så vil jeg svært gjerne høre nærmere om det.

Halfdan Mørland

Svar

Gå tilbake til «Tvedestrand»