Dille Marie Stiansdatter Grunden og hennes foreldre

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
dn24811
Sted: BØNES

Dille Marie Stiansdatter Grunden og hennes foreldre

Legg inn av dn24811 » 9. mai 2013 kl. 19.24

Dette emnet innledes med en Holt-slekt som relativt nylig er omtalt i slektsforumet. Jeg starter med mine 3xtippoldeforeldre Aslak Hansen (1769 - 1847) og hans hustru Dille Marie Stiansdatter (1789 - 1848). Aslak var sønn av Hans Bentsen (1720 - 1801) og Karen Olsdtr. (1742 - ?), men saken gjelder først og fremst hans hustru og hennes foreldre.

Denne saken drar oss videre til Tromøy sogn, Østre Moland prgj. Dille Marie ble nemlig født i/på Grunden (?) og døpt i Østre Moland kirke 23 desember 1788 av foreldrene Stian Andreas Andersen Grunden og Gunnil Tellefsdatter. I folketellingen 1801 står Gunnil (58 år) oppført som enke og boende på Øvre Stuenæs gård (på Saltrød). Husfader er Torjus Tellefsen, antakelig hennes bror. Med Gunnil er to barn, Dille Marie (12 år) og Helje (18 år). Jeg vet at de hadde flere søsken, bl a Giertrud Gurine (f. 1777) og Maren Dorthea (f. 1778) og sikkert flere.

Så til saken. Jeg er interessert i å få vite mer om foreldrene til Dille Marie, men spesielt om Stian Andreas. Hvem var han og hvor kom han fra? Når ble han født? og når døde han? Har lett i aktuelle kirkebøker for Østre Moland og Tromøy, men finner ikke noe. Mulig jeg er for utålmodig eller leter på feil sted?

Jeg vet at det er mange dyktige slektsgranskere der ute. Hvem kan hjelpe?

IngeB
8)

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Dille Marie Stiansdatter Grunden og hennes foreldre

Legg inn av dn23027 » 9. mai 2013 kl. 21.01

Merkelig at den eneste Stian Andreas Andersen født i Aust-Agder som popper opp i Familysearch er en født på Tromøy i 1766.. det er ihvertfall ikke han som gifter seg i 1775 :-)

Her er skiftet etter mannen, mai 1793..ser ut som han døde i England. Han var skipper. Høyre side: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24276/562/
Du får bekreftet at Torgius Tellefsen er enkens bror. I tillegg eide de parter i andre gårder. De satt godt i det, som man sier. Dessverre ikke nevnt noe slekt av ham så langt jeg kan se.

Jeg kan heller ikke se at det er eventulle søsken av ham blant faddere i noen av barnedåpene. Han virker å komme utenfra dette området.

Det er en Steen Andreas født 1750 i Trondheim med foreldre Anders Widing og Stinken Catharine Hammer som jeg ikke har fått sjekket ut/bort/vekk..altså om han døde som barn eller vokste opp.
Det er ikke sikkert det er ham, litt langt unna pluss at navnet ikke stemmer helt, men jeg legger inn dåpen her for sikkerhets skyld, nr 3 høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45

Mvh
Linda

dn24811

Legg inn av dn24811 » 10. mai 2013 kl. 19.45

Hei Linda, godt jobbet og takk for hjelpen.

Det kastet et visst lys over personen Stian Andreas Andersen, og jeg fikk på plass alle barna hans.

I mellomtiden har jeg også funnet deres giftemål i Tromøy 8 november 1775 -->

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110

Det interessante der er at det er kona Gunnil som står med tilnavnet Grunden etter gården de bor på, ikke Stian. Det kan vel bety at Stian er tilflytter eller i alle fall kom fra et annet sted/en annen gård enn Grunden under Stuenæs?

Jeg så forresten at en fadder ved dåpen til ett av barna var fra Jylland. Kan det tenkes at Stian Andreas er dansk?

Takk så langt.

IngeB :D

dn23027

Legg inn av dn23027 » 10. mai 2013 kl. 20.23

Det er kona som kom fra Grunden, ja.

Han behøver ikke være dansk. Han var skipper og kunne nok fort få utenlandske faddere til barna, f.eks. kolleger?

Navnet Stian er så veldig Aust-Agder- og Telemarknavn,- det blir kanskje å tråle kirkebøker. Fortrinnsvis ved kystlinja i første omgang, siden han var skipper og neppe født landkrabbe langt oppi dalen :)

mvh
Linda

dn24811

Legg inn av dn24811 » 11. mai 2013 kl. 0.27

Hei, denne familien er interessant av en annen grunn. To av søstrene, nemlig Giertrud Gurine og Dille Marie, ble begge gift i Holt. Man kan jo spørre hvorledes det gikk til?

Hvilke forbindelser var det mellom folket på Grunden u. Stuenæs og familiene på Øygarden/Solberg og Næs på den tiden?

IngeB

:?:

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 5.03

Det var visst veldig lurt å finlese mer av skiftet etter Stian Andreas. Eierparten i Stuenæs kom faktisk fra Stian Andreas sin side, muligens parten i Mørefjær også.

Hans foreldre er Anders Nielsen bosatt i Næskiil (Neskilen) og Giertrud Erichsdatter. Skifte 8 desember 1764 etter Anders Nielsen : http://arkivverket.no/URN:sk_read/24269/292/

Stian Andreas Andersen er oppgitt å være 20 år gammel og "hjemme hos moderen". Han er eneste barn. Enkens svoger er Mons. Jens Nielsen. Lenger uti skiftet, under jordegods, er det nevnt en Tellef Torgiussen og skjøte år 1759 (far til Gunnhild og Torgius?), der er også omtalt Christen Torgiussen Mørefier. Det er 365 riksdaler til deling etter fradrag av utgifter, og mor og sønn deler dette likt.

Mvh
Linda

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 5.35

Død 12 nov 1775, Gjertrud Erichsdatter Grunden, 64 år gml. Venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-182

Alder stemmer ikke med den oppgitt ved død, men det er nok henne som er døpt i Dybvåg 23. aug 1716 ( 11. søndag e. trin.), med far Erich Gundersen Neskil, Nederst venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15

Mvh
Linda

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 7.08

Anders Nielsen er litt verre.

Død i juni 1758: Anders Nielsen svenske fra Næskild døde i en baad, alder 70 aar. Venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

Det er en annen Anders Nielsen som døde i aug 1764, 77 år gml, men han bodde på Skare på Tromøy. Øverst høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138

En av dem er nok far til Stian Andreas,- tok enken skiftet etter noen år, eller tok hun det samme året mannen døde? Bodde de i Neskilen , eller var de på Skare også?

Har ikke funnet vielsen deres, eller dåp for Stian Andreas, men det ser ut som det er hull i kirkebøkene ..den ene slutter på 1735 (Holt-Tromøy) og den andre begynner på 1747( Tromøy-Tromøy).

Mvh
Linda

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 8.08

Anders Nielsen Skare var gift med Astri Børresdatter (Borgesdatter) i 1723, og hun døde i 1768, så da sitter du igjen med svensken :)

Mvh
Linda

dn24811

Legg inn av dn24811 » 11. mai 2013 kl. 9.01

Dette var jo helt fantastisk , men du sitter oppe om nettene og jobber, skjønner jeg. Likevel, formidabel innsats, jeg er imponert! Meget takknemlig er jeg!

Der røper jeg nok også at jeg ikke er særlig flink til å lese gammel tekst, Forstod en del av teksten i skifteprotokollen, men har ikke fått med meg noe av det du beskriver.

Jeg forventer ikke mer nå fra din side, men det er kanskje noen andre også som kan bistå litt ift spørsmålet om forbindelsen til Holt.

Tenk at Stian Andreas var lokal likevel. Han kom altså fra Neskilen (nå Eydehavn) som ligger ikke langt fra Stuenes. Mellom/innenfor der lå Østre Mørefier som man sikkert har hørt om (jeg kommer opprinnelig fra strøkene der og er godt lokalkjent).

Takk igjen.

IngeB :D

dn24811

Legg inn av dn24811 » 11. mai 2013 kl. 9.20

Vil bare tilføye at jeg også sjekket Gunnar Moldens Tromøyfolk gjennom tidene - gårds- og sleksthistorie for den østre delen av Tromøy.

Iflg den hadde Anders Nielsen og Astri Børresdatter, Skare, ingen sønn som het Stian Andreas. Det taler også for svensken.

IngeB

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 17.01

Og Jens Nielsen er kanskje en bror av Anders siden han kalles svoger til Gunnhild i skiftet etter mannen hennes.
Name: Jens Nielsen Naeskild
Birth Date:
Birthplace:
Spouse's Birth Date:
Spouse's Birthplace:
Spouse's Age:
Event Date: 04 Nov 1751
Event Place: Tromøy, Aust-Agder, Norway
------------
Første kone død i 1766 Tromøy, nytt ekteskap 17 september 1767 i Flosta med Dorothe Marie Christiansdtr. Nærstø.
Det er en Sara Christiansdtr Nærstø som gifter seg med en danske i Flosta i 1773, og der er Jens Nilsen forlover, så Sara er muligens søster til kona hans. Nede venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35

Fant ikke noe med Solberg der som jeg håpet på, men legger inn dette..man vet aldri hva man får bruk for :)

Mvh
Linda

gj06453
Sted: NORGE

Legg inn av gj06453 » 11. mai 2013 kl. 17.57

Nå håper jeg at jeg ikke ødelegger et antatt riktig resultat i denne tråden, og jeg tviler ikke på Lindas utmerkede evner til å lese gamle kirkebøker, men jeg undrer meg likevel over svensken i Neskilen som døde 70 år gammel i 1758. Den antatte broren og svogeren Jens Nielsen f. ca. 1720 var definitivt sønn av Niels Andersen og Dorthe Stiansdatter (ref. Stian), begge fra Neskilen. Niels Andersen var av gammel Gjervoll-slekt, og hadde ingenting med svensker å gjøre så langt meg bekjent, men faktum er at han skal ha vært født i 1688, og det kunne da stemme at det var han som døde i 1758. Dorthes foreldre var Stian Hansen Skare/Neskilen og Birgitte Andersdatter Neskilen. Kan det være en feilskrift i kirkeboken? Det bodde tross alt ikke så mange slekter i Neskilen på denne tiden..

Mvh
Helge Berntsen

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 19.37

Jeg er aldri helt sikker så kjapt, jeg da, så her er ikke noe absolutt sikkert enda :)

Jeg stusset faktisk også litt over at han plutselig ble svensk (selv om det var nok av svensker i Aust-Agder på den tiden)..dessuten litt rart at enken tok skiftet flere år etter siden det er et mindreårig barn, men boet kan jo ha vært registrert etter dødsfallet.
Dessuten kan man jo finlese alle dødsfall og se om det er enda flere Anders Nielsen døde. Det er jo fullt mulig.

Mvh
Linda

dn23027

Legg inn av dn23027 » 11. mai 2013 kl. 20.25

Nå var det Anders Nielsen som døde i 1758 da..ikke Niels Andersen.

Niels Andersen Dahl Hastensund (= far til Jens og Anders?) skal være født 1688, død 1750 ifølge anetavle på nett. Jeg har ikke sjekket kirkebøkene for dødsfallet. Jens er oppgitt født ca 1720, men den tavla jeg fant (geni), har ingen sønn Anders. Dette er slekter jeg kan fint lite om...har bare lest litt på nettet om dem.

Kanskje den rette Anders Nielsen ikke er ført i kirkeboken..om han f.eks. omkom på sjøen. Kanskje Anders Nielsen død 1758 virkelig er svensk..bosatt Neskilen han også..og er fadderen i 1716 for Gjertrud?

Fant ut at Johanne Marie Larsdatter som var gift med Jens Nielsen tilhører Dahl-Hastensundslekten, så da har nok Helge rett med hensyn til hvilken slekt det er.

Mvh
Linda

dn24811

Legg inn av dn24811 » 12. mai 2013 kl. 1.25

Hei, takker dere for solid innsats, men jeg må innrømme at jeg falt litt av på slutten. Det er fortsatt uklart hva som er hele familiehistorien her og vi mangler ikke minst koplingen mot Holt. Det vi vet er at det er forbindelse mellom Nilsen-generasjonen i Neskilen og personer i Narestø, Flosta og at de også giftet seg med hverandre.

Det som tilsynelatende også er tilfellet, etter min oppfatning, er at Anders Nilsøn f. 1688 og begravet 22 jun 1758 er far til Stian Andreas. Jeg er som sagt ikke god til å lese tekster i kirkebøkene fra 1700-tallet, men jeg mener å registrere at det står Grunden etter navnet i kirkeboken ved dødsfallet i 1758.

Det som synes sikkert er at Anders hadde en bror, Jens, som giftet seg i Flosta i 1767. Han står med Næskilen etter navnet sitt. Jeg tror bestemt ikke at Jens Nilsen født i 1720 har noe slektskap med nevnte Anders. Det er uvanlig at det er over 30 års aldersforskjell mellom søsken. Helges opplysninger er nok korrekte på det punktet.

Dere må gjerne forske videre, men jeg forventer det ikke. Jeg takker for hyggelig kontakt. Kanskje vi skal kople inn OJ?

IngeB

gj06453

Legg inn av gj06453 » 12. mai 2013 kl. 10.18

Kan du være snill å legge en lenke til din tidligere tråd om tilknytningen til Holt, Inge. Linda, jeg finner ikke dødsfallet til Niels Andersen på 1750-tallet under Tromøy eller Austre Moland. Det er imidlertid liten tvil om at den omtalte Jens Nielsen f. ca. 1720 er av Neskilen/Tromøy slekt, så spørsmålet er om han virkelig var bror og svoger til Anders og hans enke.

Mvh
Helge B.

dn24811

Legg inn av dn24811 » 12. mai 2013 kl. 11.33

Hei, det kan være at jeg har tatt fullstendig feil her, men relasjonene til Holt er bl a til Thor Pedersen Ødegaard under Solberg. Jeg finner ikke selve vielsen, men det er første gangs lysning for ham og en Gjertrud Gurine Stiansdatter 14 oktober 1803. Det interessante der er også at en av fadderne ved dåpen til datteren Anne (13 jan 1805 i Holt) het Dille Marie Stiansdatter. Ved dåpen til sønnen Peder (17 mai 1807 i Holt) het en av fadderne Helje Stiansdatter. Gjertrud Gurine og Dille Marie fra Grunden hadde en søster Helje (f. 1782 og døpt 19 mai). En annen detalj er at en av sønnene til Thor og Gjertrud Gurine faktisk het Stian Andreas (døpt 18. november 1809 i Holt).

Den andre koplingen er til Aslak Hansen Næs verk ved giftemålet med Dille Marie Stiansdatter i Holt 10 oktober 1823. Fadder ved dåpen til deres datter Marthe 4 juli 1824 er nettopp Thor Pedersen Solberg.

Det litt underlige er at begge søstrene er oppført med Stian Andreassen som far, men her kan vel kanskje kirkebokskriverne spille oss et puss igjen? Navnene Andersen og Andreassen gikk vel om hverandre på den tiden?

Jeg finner forresten ikke Gjertrud Gurine ved folketellingen i 1801, men derimot hennes tre søstre Maren Dorothea, Dille Marie og Helje. Kan Gjertrud Gurine da befinne seg i Holt kanskje? Det foreligger jo ikke opplysninger om personer i Holt fra denne folketellingen.

Jeg har utelatt lenker i dette innlegget for ellers hadde det blitt ganske mange.

IngeB

gj06453

Legg inn av gj06453 » 12. mai 2013 kl. 16.18

14/10-1803 er vielsesdagen, Inge (se nr. 16 til høyre cop.) lyst første gang 14. trinit, og det er nok all mulig grunn til å tro at Stian Andreassen er identisk med Stian Andreas Andersen, ikke minst p.g.a. mellomnavnet.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-74

gj06453

Legg inn av gj06453 » 12. mai 2013 kl. 16.23

Her er den nevnte dåpen også (høyre side), for det tilfelle at noen av de øvrige fadderene skulle kaste noe lys på dette. Dille Marie er det ikke tvil om.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32

gj06453

Legg inn av gj06453 » 12. mai 2013 kl. 16.45

Folketellinga 1815 (info fra Digitalarkivet)

"Det ble holdt landsomfattende folketellinger hvert tiende år i tida 1815-1855. For det meste er tellingene numeriske, men for noen steder finnes det personnavn. Tellinga i 1815 skulle holdes 30. april. For Arendal har tellinga personnavn, alder og yrke. Det finnes en original i Arendal byfogds arkiv i statsarkivet. Den er mikrofilmet. Det står en fotokopi på lesesalen vår. Også for Dypvåg og Flosta finnes navn, alder og yrke. Originalen for Flosta ligger i Dypvåg prestearkiv i statsarkivet. Originalen for Dypvåg finnes i Aust-Agder-Arkivet. Begge er mikrofilmet. Vi har også fotokopi på lesesalen".

Veldig frustrerende at Holt mangler I 1801-tellingen, og sålangt meg bekjent finnes heller ikke Tromøy, Austre Moland eller Holt med navn I 1815-tellingen.

dn24811

Legg inn av dn24811 » 12. mai 2013 kl. 20.14

Hei igjen, teorien om at Gjertrud Gurine reiste til Holt for å gå i tjeneste på en av gårdene der, Solberg kanskje (?), må ha rot i virkeligheten. Der har hun møtt sin kommende mann Thor. Det kan også være forklaringen på at hun ikke er å finne i folketellingen 1801.

Kontakten med Holt økte, også ved at søstrene er faddere ved barnas dåp. Dille Marie var jo der som fadder allerede i 1805. Og det ble til at hun skaffet seg en mann fra Holt hun også, men giftet seg atskillig senere. Høres ikke dette ut som en plausibel forklaring?

Det er verdt å merke seg at Aslak og Dille Marie også fikk en sønn som ble døpt Stian Andreas (i mars 1826). Han var forresten gift med Maren Eriksdatter (f. 1825) som var søster til min tipp-tipp-oldemor Karen Thorsen f. Eriksdatter (1822 - 1914), så her går familieforbindelsene i alle retninger. I alle fall i Holt. Karen var gift med Peder Thorsen fra Næs verk (1820 - 1886).

Dette ble en lang, hyggelig og meget interessant føljetong. Det er mulig det ligger noen få spørsmål igjen på arenaen, bl a rundt faren til Stian Andreas, men skal vi like godt gi oss der? Jeg har fått mye hjelp og er meget takknemlig for det! Flere biter i det store puslespillet er på plass.

Vi kan eventuelt ta opp tråden igjen senere. Takk for en givende runde!

IngeB :D :lol:

Svar

Gå tilbake til «Tvedestrand»